Är du en bra kund? Testa dig här
Har totat ihop ett väldigt vetenskapligt test om kundbeteende. Testa och se om du är A, B eller C.
Vilken sorts kund är du...
...när du går in på Ica för att köpa mjölk och får veta att de stänger om två minuter?
A. Du tar extra god tid på dig och kollar hela sortimentet när du ändå är där. För det var ju öppet när du kom, eller hur? Då är det din förbaskade rätt att stanna så länge du själv önskar. När man tänker efter är det ju faktiskt du som betalar personalens lön. Lite tacksamhet skulle inte skada.
B. Du hör visserligen att de stänger men glömmer det i samma ögonblick du ser att de har extrapris på strumpor. Och titta, dom rear ut dvd-filmer också, bäst att bläddra igenom hela samlingen! När du är framme i kassan tio minuter efter stängningsdags berättar du mångordigt om den där gången du gick av vid fel hållplats och glömde väskan på bussen och därför kom fram precis när affären skulle stänga, då med. Jaa, tänk att det alltid händer dig såna tokiga saker, haha.
C. Du vet att personalen vill gå hem så du skyndar dig att göra ärendet och är ute så snart som möjligt.
...när du väntar i en kö?
A. Du demonstrerar högljutt meddelst suckar och fnysningar över hur jobbigt det är att köa. När du kommer fram läxar du upp personalen för din onödiga väntan och påpekar att du betalar skatt, vare sig det är relevant eller inte i sammanhanget. Det spelar ingen roll om andra får vänta, du har inte längre bråttom för nu är det DIN tur att få den sörvis som DU så väl förjänar.
B. Du står och tänker på annat och först när det blir din tur börjar du leta efter plånbok/leg/betalkort/lånekort/biljett eller vad som behövs. Ligger det i fickan eller väskan? Och vad var det nu du ville ha? Kan personalen berätta igen vilka alternativ som finns?
C. Under tiden du väntar förbereder du dig så det ska gå snabbt och smidigt när det blir din tur
...när du har ett klagomål?
A. Du skäller ut personalen utan att ge dem chans att förklara. Visserligen är det inte deras fel personligen, men de står bakom en disk och du är Kund. Och Kunden har alltid rätt, eller hur? Visst är det skönt att avreagera sig på någon som inte kan försvara sig?
B. Du har inte med kvitto eller vad som nu efterfrågas, men kompenserar det genom att berätta hela historien, som börjar med att du föds och mynnar ut i orsaken till klagomålet 43 år senare. Ingen information är onödig och dessutom kan det väl vara trevligt för personalen att ta del av ditt oerhört intressanta liv?
C. Du framför ditt ärende kort och sakligt, lugnt och sansat, utan att skrika eller gå till personangrepp.
...om du behöver hjälp att använda bibliotekets dator?
A. Du förväntar dig omedelbar hjälp när du ropar Ööööh! Döööh! Du har nämligen extra bråttom: du ska med flyget om en kvart. Du är också noga med att påpeka att du minsann är van och kan ALLT om datorer, men just den här fungerar inte som den ska. Du borde inte heller behöva betala för utskrifterna, du är ju som sagt Skattebetalare.
B. Du har glömt lånekortet hemma och minns inte pinkoden. Och varför har inte bibliotekets dator samma startsida som den du har hemma och why oh why måste du komma ihåg lösenordet till din e-post? Tur att den snälla personalen finns och kan bistå med hjälp, varje litet steg på vägen. Och under tiden kan du ju underhålla dem med lustiga anekdoter från din skoltid som tack för att de ställer upp.
C. Du frågar vänligt och har förståelse om personalen har mycket att göra och andra att hjälpa.
Resultat:
Flest A. Du är ett Ego och ser ner på serviceanställda. Vad du kanske inte vet är att serviceanställda ser ner på dig för att du beter dig som en skithög..
Flest B. Du är en Tidstjuv. Inte elak men tanklös. Och allt du säger är kanske inte riktigt så intressant som du tror?
Flest C. Du är en Bra kund. Antingen har du god inlevelseförmåga eller så inser du att du får bättre service på det sättet.
Taggar: #sörvis #kundbeteende
Jag är inte er kvinna
Jag är inte er kvinna. Den rasistiska lynchmobben som drog fram i Stockholm i fredags (29/1), och diverse andra rasistiska och fascistiska grupperingar säger sig föra en kamp för att skydda vita/"svenska" kvinnor. Men de talar inte för oss.
Alla ni som yrar om "islamiseringen", främmande kulturer och säger att våldtäkter och trakasserier av kvinnor har med ökad invandring att göra: alla gånger jag blivit trakasserad, ofredad, tafsad på eller fått ovälkomna förslag har det varit av män med svenskt utseende. Just sayin`.
Här kommer ett axplock.
Scen 1. En man följer efter mig i bil. Det är mitt i natten, jag är 20 år och på väg hem från mitt jobb på en tidning. Jag går med snabba steg och näsan i vädret, signalerande: Jag är inte intresserad, jag är bara på väg hem så mycket jag bara kan. När han ser vartåt jag är på väg parkerar han så jag blir tvungen att passera tätt bredvid. Jag marscherar förbi, låtsat oberörd men med hjärtat bankande så hårt att det borde höras miltals. Skräckslagna tankar far igenom huvudet: Kommer han öppna dörren och dra in mig? Kommer han köra iväg någonstans och mörda mig?
Precis när jag går förbi drar han ner fönstret och visslar. Inte en sån där uppskattande vissling utan mer som om han visslar efter en hund: Kom då Fido.
Tror han verkligen att jag glatt ska vända tillbaka med tungan hängande utanför munnen? Och ok, han kanske bara är kontaktsökande, men borde det inte vara uppenbart att det är väldigt skrämmande för en ensam tjej att bli förföljd mitt i natten? Efter detta bär jag alltid en liten kniv i fickan. Antagligen skulle jag aldrig våga använda den men det känns ändå som en trygghet.
Scen 2. Jag vaknar en morgon av att telefonen ringer. En man berättar att han vet vad jag heter och var jag bor, att han arbetar i närheten och har iakttagit mig en längre tid. Nu vill han komma och hälsa på. Han vill också göra sig bekant med mina underkläder, i använt skick.
Det tar veckor innan jag kan gå in och ut ur lägenheten utan att snegla oroligt omkring mig.
Scen 3. Jag är på väg in till en pub med dåvarande pojkvän och två tjejkompisar. En berusad man som står utanför ger mig komplimanger och föreslår att vi går hem till honom. Jag är på gott humör och säger vänligt att nej, jag är här med mina kompisar och min kille så jag är faktiskt upptagen. Han bryr sig inte om det utan fortsätter tjata och när han går in på vad han vill göra med min nakna kropp ber jag honom hålla klaffen. Han blir förbannad och skriker jävla frigida rödstrumpa efter mig.
Scen 4. Jag är 17, har druckit för mycket och slocknat utanför badrummet på en fest hemma hos någon. Jag vaknar av att en kille ligger ovanpå mig och frenetiskt försöker dra ner mina jeans. Jag lyckas göra så pass mycket motstånd att han ger upp. Jag vet vem han är, vi har gått i parallellklass genom hela skoltiden. Jag berättar inte för någon för nog var det mitt fel, jag var ju full? Och han menade nog inte så illa, han var ju full. Jag lyckas alltså få samma tillstånd att ursäkta hans beteende och skuldbelägga mitt eget. Hur man kan få för sig att en sovande flicka betyder fritt fram att ta för sig vad man vill ha ifrågasätter jag inte då.
Nej, alla de här gångerna, plus andra tillfällen jag inte berättar om här, funderade jag mest på vad jag själv gjort för fel? Borde jag signalerat tydligare att jag inte ville bli tafsad på eller upplockad i en bil mitt i natten? Skulle jag klätt mig annorlunda? Borde jag kanske stanna inne och aldrig någonsin gå ut, just in case någon får syn på mig och vill ta för sig?
Det här hände för många år sedan. Jag hade hoppats att det skulle vara annorlunda nu. Tyvärr verkar det inte hänt ett dugg på den fronten.
När vi curlar jättebebisar
Ibland undrar jag hur vissa, till synes normalfungerande personer, lyckas stänga gylfen, snyta sig och ta sig till jobbet varje dag men inte förstår att man kan läsa instruktioner på skärmen?
We're all mad here
Idag är det Lewis Carrolls födelsedag och vad passar väl bättre än att fira det med en tebjudning?
När sagostunden börjar samtidigt som vi öppnar
Utan tvekan våra mest entusiastiska besökare.
När låntagare säger: NU ska du få något att göra
Tack! För jag har verkligen bara stått och väntat hela dagen på att få något att göra.
Said no librarian ever.
Bara ett kapitel till
När du inte kan slita dig från boken, trots att du har viktiga saker att göra. Som att gå i ide.
Till sura låntagaren som kommer till biblioteket flera gånger i veckan
Hej!
Jag har några frågor till dig.
Varför blir du lika förvånad varenda gång informationspersonalen inte sitter på sin plats?
Varför måste du gå bort till lånedisken och fråga med irriterad röst om informationen är stängd?
Vi har flera gånger berättat att när de t.ex letar efter en bok på hyllan måste de lämna disken.
Har du inte förstått vad vi säger eller väljer du bara att slå dövörat till?
Eller har du lite dåligt minne?
När du reserverat en bok så kan det hända att den inte dyker upp precis den dagen lånetiden går ut.
Det har vi också talat om för dig. Ett antal gånger.
Så varför utgår du ändå från att boken ska finnas där när DU vill det?
Och varför måste vi förklara kravrutinerna i detalj för dig när boken inte lämnats tillbaka i tid?
Räcker det inte att veta att vi har kravrutiner och lita på att vi sköter dom efter bästa förmåga?
Varför blänger du argt på oss och suckar högt om det råkar vara kö och vi är upptagna?
Tycker du verkligen att vi ska släppa allt när du kommer in, och därmed strunta i alla andra?
Är det vårt fel att du väljer att komma in på tider när det är mycket att göra?
Och vet du ett effektivt sätt att INTE få snabbare service?
Genom att stressa ihjäl personalen.
Vänliga hälsningar
Personalen på Småstadens bibliotek, genom Arga B.
När låntagare ska låna telefonen - "max en minut"
När det gått fem minuter och han pladdrar på utan tecken på att vilja avsluta.
När jag hör honom tacka för julklapparna.
När man bara inte får nog
När du bara får låna tio biblioteksböcker för mamma, fast du vill läsa minst tio till.
När du läser godnattsaga för barnen och de säger: Bara en till, snäääälla.
När du borde sova men bara måste se hur det går, bara ett kapitel till.
Den känslan.
När jag hör "De e så mycke kort nuförtiden" för sjuttifjärde gången
Om jag fick ett kort varje gång jag får höra det då skulle jag ha väldigt många... öh kort.
2016: Dag 1
Nytt år, nytt liv. Jag och praon har bestämt oss för att komma i form igen.
Man vill ju inte råka ut för nån sträckning eller sånt så vi börjar lite mjukt.
Sen blir det pralindags.
Som att leta efter en nål i en höstack
Surtant närmar sig disken. Hon är typen som inte kan öppna munnen utan att det kommer ut klagomål.
-Ni har väl fortfarande inga telefonkataloger? börjar hon, som vanligt utan att hälsa först.
-Nej, det blev för dyrt att köpa in alla kataloger och nu kan man ju lätt slå upp telefonnummer på nätet. Vill du att jag ska hjälpa dig?
-Dyrt och dyrt... *indignerad fnysning* Ni hade minsann råd att bygga om. Då fanns det pengar!
-Öh... ja fast det är ju tio år sedan som det gjordes vissa renoveringar...
-Och dom här moderna apparaterna har ni råd med. Men oss gamla tänker ni inte på. Jag ska säga dig att jag är riktigt arg på er!
-Jag förstår. Men vill du ha hjälp att hitta ett speciellt telefonnummer hjälper jag dig gärna.
-Jaja. *djup martyrsuck* Det är en person som heter Y, jag tror han bor i X-stad?
-Vet du vad han heter i efternamn?
-Jag tror det är XX men jag är inte riktigt säker...
-XX... hur stavas det?
-Ja, det har jag ingen aaning om.
-Här finns det en som heter XY, kan det vara rätt person?
Jodå, efter lite möda får vi fram det. Säga vad man vill om nätet, men jag undrar hur lätt det varit att hitta numret i en gammaldags telefonkatalog på de premisserna?
Klara besked
Låntagare ringer för att låna om. Hon har tre lån varav två är försenade och en går ut nästa dag. Jag frågar om hon vill låna om allihopa.
-Oh nej, det räcker med *titel 1*. De andra två har jag redan läst så de kommer jag in med i eftermiddag.
-Ok, då är den omlånad.
-Hur är det med *titel 2*, när går den ut?
-Ja, den var ju redan försenad, vill du att jag ska låna om den också?
-Ja, kan du göra det vore det bra.
Jag förlänger den andra boken också.
-Vilken var den tredje boken nu igen? frågar låntagaren.
-*titel 3*.
-Skulle du kunna låna om den också? Jag har inte hunnit börja på den än.
-Självklart.
En riktigt hipstrig jul
God jul önskar Arga och Hipstertomten.
Och en särskild hälsning från Praon.
När du skriver in lösenordet till katalogen och ser en låntagare står och kika över axeln