Att skriva skrämmande
Jag tänker nu inte gå in på generella skrivartips som meningsuppbyggnad, karaktärbyggnad, stil och val av berättarperspektiv. Det kan du läsa om här.
Nej, nu är det förmågan att få läsarens hud att knottras, knogarna och vitna och kalla kårar att löpa längs ryggraden som efterfrågas. Hur blir man bra på att skrämmas?
För det första bör man själv läsa många skräckböcker från olika tider och platser. HP Lovecrafts stil var hans egen och kan inte härmas idag, men du kan säkert få inspiration av hans mörka fantasier. Stephen King har mycket att lära ut, men visar även på avskräckande fallgropar som hans egna berättelser ibland trillar ner i. Läs även modern skräck av svenska författare för att få koll på läget.
Bygg upp stämningen gradvis. En riktigt bra skräckberättelse bör börja i normalitet som ganska snabbt ifrågasättas av huvudpersonen. Små detaljer är fel, och det ena leder till det andra. En bagatell som att gardinerna är fördragna när de alltid brukar vara öppna, varslar om ett dolt hot. Det som antyds är mer skrämmande än det uppenbart farliga. Du kan låta läsaren tro att det ska hända något fruktansvärt, men det visar sig vara falskt alarm. När läsaren sedan slappnar av händer allt på en gång.
Ett klassiskt trick är ju överraskningen. Man gömmer sig bakom ett hörn och väntar på att lillsyrran ska komma förbi, och så hoppar man ut och ropar BU! Effekten är omedelbar, men högst tillfällig. Förmodligen kommer hon dessutom att bli sur. Näst gång kommer hon att se sig för så att jag inte lyckas skrämma henne igen. Inte på samma ställe i alla fall. Om vi överför det här till böckernas värld så fungerar det så att chockeffekter har en övergående effekt, och att samma skrämsel inte kan upprepas utan att bli förutsägbar. Om det passar in i berättelsen så kan du ha enstaka chockeffekter, men de ska vara varierade och inte upprepade. En berättelse som enbart bygger på dramatiska effekter blir snabbt lika tråkig som en överdriven B-skräckfilm. Jag rekommenderar alla seriösa författare att undvika överdrivet splatter.
Men överraskade vill vi ju bli, eller hur? Ett mycket bra sätt är att undvika klyschor. Det har skrivits mängder med böcker som utspelar sig på internatskolor och barnhem. Och vem har inte sett filmer som handlar om en grupp ungdomar som hyr en stuga i skogen för att festa? En efter en faller de offer, och man vet redan från början ungefär vad som ska hända. Välj alltså en annan miljö för din berättelse för att inte fastna och upprepa klyschor. Eller välj den miljö som är oerhört förutsägbar, men gör om berättelsen fullständigt och överraska på det sättet. Ungdomarna som åker ut till skogen för att festa är inte offer utan förövare … En oväntad vändning är bland det bästa man kan åstadkomma i litteraturen.
Skriv om det du känner till. Om du har växt upp i en religiös miljö i en liten by, eller i en svensk utsatt förort kan du enkelt skapa en trovärdig scen för din berättelse. Om du tror att du vet hur det är att leva i en sådan miljö – fastän du inte har egna erfarenheter, så låt bli! Om du ändå vill göra det så måste du göra omfattande research och ordna provläsning av kunniga personer. Jag har läst alltför många exempel där trovärdigheten brutit samman av författarens brist på faktakunskaper.
Börja med små projekt, som skräcknoveller. Där kan du öva på stil, karaktärer, trovärdighet och skrämsel utan att det blir övermäktigt. Det är dessutom mycket lättare att hitta provläsare för noveller än för en mastodontroman.
Lycka till!
Avdelning: Skriv! Taggar: #skräck #tips #Lovecraft
Gaimans fall?
Neil Gaiman är en världsberömd författare som skrivit manus till åtskilliga hyllade filmer och TV-serie och många romaner. Han är framför allt känd för sin översvallande fantasi och provokativa humor. Coraline, Goda omen och Amerikanska gudar finns på de flesta bibliotek och i bokhandeln. För att inte tala om serierna på Netflix oxh andra strömningstjänster.
Avdelning: Skönlitteratur Taggar: #övergrepp #sex #fantasy #TV-serier
Karaktärsdaning
Något som är avgörande för en god berättelse är att skapa intressanta och engagerande karaktärer. Och ett sätt att fördjupa dem är ställa frågor till dem. Ett slags tänkt intervju alltså. Varför ska man behöva veta så mycket om deras bakgrund och inre liv? Jo, för även om detta inte alls nämns i berättelsen, så påverkar det hur dina karaktärer beter sig, och hur de reagerar i olika situationer. Här kommer några exempel på frågor som man kan använda sig av:
Avdelning: Skriv! Taggar: #denförstasången #karaktärer #skrivtips #fantasy #mattiaslonnebo #intervju
Episk science fiction
Adrian Tchaikovsky avslutar sin rymdopera i serien ”The Final Architecture” med ”Lords of Uncreation”.
Avdelning: Fantastik Taggar: #rymden #aliens #robotar
Episk fantasy i en antik värld
Min roman “Den första sången” utspelar sig i en värld som är starkt inspirerad av antikens länder. Det gäller inte bara de fiktiva städerna och miljöerna, värderingar, kulturen och kulten, utan även mytoligien. Själva boktiten “Den första sången” är identisk med namnet på den första strofen i Homeros Iliaden. I min bok är det namnet på skapelsens sång, ur vilken allt, även gudarna, är sprunget. Och oroa er inte: den är skriven med normal prosa och inte på hexameter!
Avdelning: Fantastik Taggar: #romarriket #magi #gladiatorer #queer #episk
Straff
Straff, av Ann-Helen Laestadius är utan tvekan en mycket viktig bok, som speglar en av folkhemmets avigsidor, rädslan för det avvikande. Utan att gå in på rasbiologin och J-stämpeln i passen (för att vi inte ville ha hit judiska flyktingar) så handlade folkhemmet mycket om trygghet. Inget skulle störa samhällsprojektet. Det som sågs som för avvikande skulle assimileras bort eller utbildas bort. Inte minst samerna drabbades av detta. Det här var en allmän trend under den här tiden av 1900-talet, och inte unikt för Sverige. Men det är utmärkt att Ann-Helen Laestadius sätter ljuset på historien och drar ut det i det allmänna medvetandet och i skönlitteraturens form gör det begripligt för fler.
Avdelning: Skönlitteratur Taggar: #samer #straff #kolonialism
Egenutgiven succé
The Riyria Revelations av Michael J Sullivan
Kan man lyckas som egenutgivare? Michael J Sullivan gjorde det! En klar fördel är att ha engelska som modersmål.
Michael började skriva när han var hemma med barnen, ett ovanligt val för en man i USA, men hustrun hade en mycket högre lön, så det var inte ett svårt val. Men Michael blev hela tiden refuserad av de traditionella förlagen. Han tröttnade på förlagens ovilja. När han började med egenutgivning blev det succé. Förlagen hade helt missbedömt hans potential att få framgång och han refuserades över 200 gånger. Ironiskt nog blev han senare traditionellt utgiven, när det märktes hur bra det gick! Ett av de största problemen innan framgången var att ha råd med och hitta provläsare och framför allt korrekturläsare. (Något jag känner igen. I Sverige med mindre förlag, så får man i alla fall ofta som författare ta ett stort ansvar för korrekturläsningen, eller till och med betala för denna.)
Avdelning: Fantastik Taggar: #egenutgivare #svärd #magi #alver
Riktigt bra läsning 2022
Vad som räknas som bra är ju givetvis subjektivt. Jag gillar framförallt fantasifyllda böcker med både spänning och djup. Gärna äventyr, men det måste vara något extra och inte bara en rad cliffhangers.
Avdelning: Skönlitteratur Taggar: #2022 #boktips
LitteraturMagazinet Skriv! - speciellt för alla som älskar att skriva, gillar språk och kanske har ett eget skrivprojekt i skrivbordslådan.
Följ vår skrivarskola genom att bli medlem. Diskutera idéer med andra skrivintresserade. Läs recensioner av aktuella skrivarböcker, författarintervjuer, krönikor och mer.
Välkomna till LitteraturMagazinet Skriv!
Bli medlem
|
Logga in |