Att skriva spännande
Det finns en hel rad exempel på tekniker som författare använder för att bygga upp det här subtila vi kallar ”spänning” i en roman. Dvs att vi dras med i bokens handling och gärna vill veta vad som ska hända. Vi kan knappt lägga i från oss boken av nyfikenhet på fortsättningen. Vi bryr oss om huvudpersonernas öde.
Man appelleras av olika typer av miljöer och personskildringar. Vissa läsare har höga språkkrav och irriterar sig på slarviga författare, andra överser med detta bara historien är fängslande. Många gillar Liza Marklund, medan andra lägger ifrån sig hennes böcker med en djup suck. Smaken är helt enkelt olika.
Cliffhangers är ett medvetet sätt att avbryta historien just innan ett avgörande skede för att byta kapitel och synvinkel så att man inte genast får veta vad som ska hända. Spänningen upprätthålls genom ovissheten och läsaren får vackert vänta. Idén är att det ska locka till fortsatt läsning. Robin Hobbs fantasytegelstenar bygger i hög grad på detta.
Författaren kan också använda språket. Meningarna, de kan medvetet satsradas (egentligen borde de enligt grammatiken varit åtskilda av punkt, men i stället kommateras dem). Kafka använde sig av den tekniken för att skapa en frustrerad stämning. Meningarna kan också vara stackato-korta, onormalt korta och hela tiden punkterade där man kanske skulle önskat kommatering. Detta kan ge en känsla av hyperventilerad andnöd, att berättelsen är så spännande att författaren inte hade tid att skriva längre: Budskapet måste fram NU! Annars är det för SENT! Lee Child är en författare som gärna använder sig av ett korthugget språk.
HP Lovecraft, välkänd skräcknestor, använde sig av adjektiv för att göra berättelserna fasansfulla, namnlöst avskyvärda, drypande av gräsliga, hädiska onämnbarheter. Så där går han på och det bidrar till hans speciella stil. Han skapar en härlig skräckstämning men böckerna blir aldrig särskilt spännande. (Dock kultförklarade)
Att låta vardagen förvandlas, är ett knep som båda de ovan nämnda och många andra rysarförfattare som Stephen King tycker om. Det skenbart vardagliga bryts ned och visar sig vara något helt annat. När man rakar sig vid badrumsspegeln följer plötsligt hela ansiktet med i rakhyvelns drag… Eller, de små oskyldiga barnen är mördarmaskiner: tex John Ajvide Lindqvist, Lilla stjärna.
Hur gör jag då själv när jag skriver? Eftersom jag oftast skriver i romanform försöker jag variera stilen. Läsaren orkar inte med spänning hela tiden, det måste varvas med lugnare avsnitt som ändå genom detaljer eller intressanta relationer fångar läsaren på ett annat sätt. Jag har använt mig av vardagliga situationer så att läsaren ska kunna knyta an till berättelsen, känna igen sig i vardagsspänningen. Jag har använt mig av satsradning i kortare hektiska avsnitt, men varit försiktig med cliffhangers. Det får gärna finnas några, men spänningen ska inte enbart bygga på ovissheten, tycker jag.
Huvudkaraktärerna måste vara så intressanta att läsaren oroar sig för deras välbefinnande. Man ska gilla dem, på något sätt.
Det får finnas våld, men jag drar ned på det. Att frossa i våld förtar dess udd, gör oss avtrubbade. Jag vill inte att mina läsare ska bli avtrubbade - utan att de drabbas av dramatiken. Ofta är antydningar ännu effektivare än det detaljbeskrivna, eftersom det sätter läsarens fantasi i rörelse. Jag vill också förmedla ett underliggande budskap i det jag skriver, en ofta outtalad mening mot våld och förtryck, samhällets banala materialism som får oss att distansera oss från medmänniskans lidande. Och inte minst, barnets styrka och återupprättelse, när mörkret tycks vara kompakt.
(Viktor Kant är pseudonym för undertecknad. I min thriller Rött Kort har jag försökt att använda samtliga knep, och några till.)
Jag tror att det outtalade kan förmedla både spänning och engagemang både i det skrivna ordet och i våra verkliga liv.
Avdelning: Skriv! Taggar: #spänning #intrig #cliffhangers
Gaimans fall?
Neil Gaiman är en världsberömd författare som skrivit manus till åtskilliga hyllade filmer och TV-serie och många romaner. Han är framför allt känd för sin översvallande fantasi och provokativa humor. Coraline, Goda omen och Amerikanska gudar finns på de flesta bibliotek och i bokhandeln. För att inte tala om serierna på Netflix oxh andra strömningstjänster.
Avdelning: Skönlitteratur Taggar: #övergrepp #sex #fantasy #TV-serier
Karaktärsdaning
Något som är avgörande för en god berättelse är att skapa intressanta och engagerande karaktärer. Och ett sätt att fördjupa dem är ställa frågor till dem. Ett slags tänkt intervju alltså. Varför ska man behöva veta så mycket om deras bakgrund och inre liv? Jo, för även om detta inte alls nämns i berättelsen, så påverkar det hur dina karaktärer beter sig, och hur de reagerar i olika situationer. Här kommer några exempel på frågor som man kan använda sig av:
Avdelning: Skriv! Taggar: #denförstasången #karaktärer #skrivtips #fantasy #mattiaslonnebo #intervju
Episk science fiction
Adrian Tchaikovsky avslutar sin rymdopera i serien ”The Final Architecture” med ”Lords of Uncreation”.
Avdelning: Fantastik Taggar: #rymden #aliens #robotar
Episk fantasy i en antik värld
Min roman “Den första sången” utspelar sig i en värld som är starkt inspirerad av antikens länder. Det gäller inte bara de fiktiva städerna och miljöerna, värderingar, kulturen och kulten, utan även mytoligien. Själva boktiten “Den första sången” är identisk med namnet på den första strofen i Homeros Iliaden. I min bok är det namnet på skapelsens sång, ur vilken allt, även gudarna, är sprunget. Och oroa er inte: den är skriven med normal prosa och inte på hexameter!
Avdelning: Fantastik Taggar: #romarriket #magi #gladiatorer #queer #episk
Straff
Straff, av Ann-Helen Laestadius är utan tvekan en mycket viktig bok, som speglar en av folkhemmets avigsidor, rädslan för det avvikande. Utan att gå in på rasbiologin och J-stämpeln i passen (för att vi inte ville ha hit judiska flyktingar) så handlade folkhemmet mycket om trygghet. Inget skulle störa samhällsprojektet. Det som sågs som för avvikande skulle assimileras bort eller utbildas bort. Inte minst samerna drabbades av detta. Det här var en allmän trend under den här tiden av 1900-talet, och inte unikt för Sverige. Men det är utmärkt att Ann-Helen Laestadius sätter ljuset på historien och drar ut det i det allmänna medvetandet och i skönlitteraturens form gör det begripligt för fler.
Avdelning: Skönlitteratur Taggar: #samer #straff #kolonialism
Egenutgiven succé
The Riyria Revelations av Michael J Sullivan
Kan man lyckas som egenutgivare? Michael J Sullivan gjorde det! En klar fördel är att ha engelska som modersmål.
Michael började skriva när han var hemma med barnen, ett ovanligt val för en man i USA, men hustrun hade en mycket högre lön, så det var inte ett svårt val. Men Michael blev hela tiden refuserad av de traditionella förlagen. Han tröttnade på förlagens ovilja. När han började med egenutgivning blev det succé. Förlagen hade helt missbedömt hans potential att få framgång och han refuserades över 200 gånger. Ironiskt nog blev han senare traditionellt utgiven, när det märktes hur bra det gick! Ett av de största problemen innan framgången var att ha råd med och hitta provläsare och framför allt korrekturläsare. (Något jag känner igen. I Sverige med mindre förlag, så får man i alla fall ofta som författare ta ett stort ansvar för korrekturläsningen, eller till och med betala för denna.)
Avdelning: Fantastik Taggar: #egenutgivare #svärd #magi #alver
Riktigt bra läsning 2022
Vad som räknas som bra är ju givetvis subjektivt. Jag gillar framförallt fantasifyllda böcker med både spänning och djup. Gärna äventyr, men det måste vara något extra och inte bara en rad cliffhangers.
Avdelning: Skönlitteratur Taggar: #2022 #boktips
LitteraturMagazinet Skriv! - speciellt för alla som älskar att skriva, gillar språk och kanske har ett eget skrivprojekt i skrivbordslådan.
Följ vår skrivarskola genom att bli medlem. Diskutera idéer med andra skrivintresserade. Läs recensioner av aktuella skrivarböcker, författarintervjuer, krönikor och mer.
Välkomna till LitteraturMagazinet Skriv!
Bli medlem
|
Logga in |