Mattias Lönnebos blogg 

Perspektiv och tempus

Bok-
presentation:
Tre dumskallar
Författar-
presentation:
Mattias Lönnebo
Kanariefågeln och fladdermusen
Mattias Lönnebo
Häftad
127 kr 154 kr

En bra roman eller novell faller inte på berättarperspektivet, men beroende på vad du vill säga så kan det ena passa bättre än det andra. Målet är ju att nå läsarens hjärta och alla medel är tillåtna. När man sedan komplicerar det hela med tidsformerna blir det riktigt intressant.

Exempel 1
Plötsligt får jag en känsla av att någon eller något stirrar på min försvarslösa rygg nedifrån källaren. Jag vänder mig hastigt om men ser inget särskilt. Kanske är det bara en råttas blick i nacken jag anat? Men känslan av att vara iakttagen vill inte ge med sig.
– Här är en dörr, viskar Tomas. Åh, nej! Den är låst!
Han trevar runt.
– Förresten, här är ett vred.
Med ett högt klickade ljud och sedan ett knarrande som skulle kunna väcka döda, glider dörren upp. Jag skyndar ut, ivrig att komma bort från källarens obehagligt, tryckande närvaro.
Vi befinner oss i en hall, det blir mycket lättare att andas. Väggarna är täckta av grönmålad pärlspont. På klädhängarna finns några kappor. I skostället ett par stövlar och några fula damskor. Ett blommigt paraply hänger från en krok. Jag rycker till. Ett avskyvärt, uppstoppat kamelhuvud sticker ut från väggen. Varför vill kärringen att en sådan vidrig inredningsdetalj ska välkomna gästerna? Det ser båda malätet och missformat ut och har dessutom en onaturlig utbuktning i pannan, nästan som av ett horn. Tänderna är spetsiga som på en varg.
Huden knottrar sig.
Vi ser på varandra.
– Sjukt, säger Tomas.

Vilket perspektiv valde jag här? Jo, första person och tempus är presens. Det är hämtat ur en skräcknovell som är tänkt att vara maximalt tät och krypande.” Tre dumskallar” MIX förlag 2012. Första person är särskilt bra när man vill beskriva en karaktärs inre liv genom egna tankar, känslor och minnen. När man vill ha närhet mellan läsaren och berättarjaget. Men om man använder sig av första person får man passa sig så att berättelsen inte blir för kletig och sentimental. Därför är jag försiktig med detta tempus när jag ska beskriva barns lidande, och annat som jag själv blir upprörd över. Risken finns att jag tar i för mycket. 

Exempel 2
Gan förvånade henne med en present: En skål apelsiner.
Den frukten måste ha färdats långt eftersom klimatet på ön var för kallt för att odla citrusfrukter. Det betydde att en båt just anlänt från sydligare breddgrader, kanske från hennes eget hemland? Kanske kunde hon smita med tillbaka?
När hon åt apelsinen växte hennes hemlängtan. Känslan när klyftorna krossades mellan tänderna och fruktköttet spreds över tungan; doften och den underbara smaken.
Det smakade hemma. Hon låtsades att en droppe apelsinsaft stänkt i ögat och torkade tårarna med en flik av klänningen.
Gan log:
”Tyckte du om den?”

Och här valde jag att använda tredje person, imperfekt. Texten är hämtad ur ”Kanariefågeln och fladdermusen” Det är en fantasyroman med parallellhandlingar och långväga resor och skiftande, exotiska miljöer. Där tyckte jag att det behövdes ett vidare perspektiv och en del förklaringar. Dessutom finns det flera huvudpersoner och läsaren får själv välja vem man vill identifiera sig med.
Som ni märker så skiljer sig texterna åt, inte bara vad gäller personernas perspektiv utan även vad gäller tidsformerna. Den första är i presens och den andra är imperfekt. Man kan få fram olika effekter genom att blanda dessa person- och tidsperspektiv.
Grundfrågan som jag ställer mig är vad det är för slags historia som jag vill berätta. Om jag vill ha mer distans och överblick använder jag mig av ett tredje person. Om jag vill underlätta för närhet och känslosamhet använder jag första person. Tredje person är tveklöst enklast, tycker jag. Då kan man beskriva detaljer som de inblandade personerna inte är medvetna om, vilket kan ge större djup åt berättelsen. De kan vara med om ett skeende som bara du som läsare helt och fullt förstår. Och om det är en sådan historia man vill berätta så kan man använda detta perspektiv.
Risken med tredje person är att avståndet kan kännas för stort till huvudpersonerna och att läsaren inte känner sig berörd. Detta försöker jag överbrygga med att ha en tillräckligt intressant historia som hela tiden drivs framåt. En av de riktigt stora fördelarna med tredje person är att ibland kunna använda ett utpräglat ”flugan på väggen”-perspektiv. Den välkände Hemingway använde det gärna i sina bästa berättelser. Personernas inre liv beskrivs då knappt alls utan känslorna gestaltas nästan bara genom karaktärernas yttre beteenden. Jag skriver ”nästan” för författare gör ibland undantag från sina egna principer när de känner för det, och när berättelsen mår bra av det.

Exempel 3
Han lyssnar till fågelsången och vågorna. Ljudet av jetmotorerna har tystnat. Han kan inte längre höra helikoptern. Kylskåpet surrar svagt.
Han lägger plötsligt sin högra hand på pistolen men tvekar, låter ännu inte fingrarna greppa kolvens räfflade valnötsträ och stål. Han blir sittande på samma sätt under en ganska lång stund.
Steg närmar sig längs strandpromenaden och han ser upp. Där kommer en ung rödhårig man i shorts, t-shirt och sandaler. När mannen får syn på honom, vinkar han och börjar småspringa. Han tar inte vägen genom grinden utan hoppar vigt över den låga muren och ställer sig två meter från den andre.
– Får jag slå mig ner? säger han på engelska med den där typiska norska dialekten som den andre så väl känner igen. Turisterna behöver bara öppna munnen så kan han placera dem i rätt land, och ofta även från vilken del av landet de kommer.
– Visst.
Norrmannen drar hastigt ut stolen. Metallbenen skrapar mot stenläggningen. Han sätter sig och får syn på pistolen, iakttar den under några sekunder och lutar sig sedan tillbaka.
– En Colt .45, konstaterar han.

Ur min novell ”Undergången” Det är ett exempel på en mycket hårdkokt historia med ett 99% ”Flugan på väggen”-perspektiv; tredje person och presens. Det handlar om liv och död; ödet och ingen utväg. Jag avviker endast från det vid något enstaka tillfälle då jag, som ni ser, förklarar att mannen med pistolen är bra på att känna igen dialekter. Om man är väldigt ”hard core” så kan man istället låta detta komma fram i dialogen:
– Du kommer från Norge, eller hur?
– Hur visste du det?

Välkänd tidsmaskin ur "Tillbaka till framtiden" Tempusförvirringen blir? är? var? total.

Vad man till sist väljer handlar nog mest om tycke och smak och vad man tycker känns naturligt.

Lite mer udda och ovanliga perspektiv kan vara att skriva romaner i du-perspektiv, eller fjärde person dvs. man-form. Experimentera är roligt, men just dessa perspektiv känns inte helt aktuella för mig.
Det man får göra är att prova sig fram, blanda tempus och perspektiv; sätta samman och ta isär. Vad passar bäst för den berättelse som ska bli till? Ibland vet man inte det när man börjar. Man får skriva om och jämföra. I många böcker har det blivit ett lyckat resultat genom att blanda olika perspektiv och tempus. Det gäller dock att hålla tungan rätt i mun. Den viktigaste lärdomen jag har dragit är att man ska ändra sig om så behövs.

Att arbeta om – är jobbigt, men väl värt mödan när man hittat rätt.

Mattias Lönnebo

Exempeltexterna ovan (c) Mattias Lönnebo 2012-2013
 


Avdelning: Skriv! Taggar: #perspektiv #tempus #tidsform
16 oktober 2013
 

Gaimans fall?

Bok-
presentation:
Oceanen vid vägens slut
Författar-
presentation:
Neil Gaiman
MP3 CD
Finns i lager, 280 kr

Gaimans fall?

Neil Gaiman är en världsberömd författare som skrivit manus till åtskilliga hyllade filmer och TV-serie och många romaner. Han är framför allt känd för sin översvallande fantasi och provokativa humor. Coraline, Goda omen och Amerikanska gudar finns på de flesta bibliotek och i bokhandeln. För att inte tala om serierna på Netflix oxh andra strömningstjänster.


Avdelning: Skönlitteratur Taggar: #övergrepp #sex #fantasy #TV-serier
Kommentera
 

Karaktärsdaning

Karaktärsdaning

Något som är avgörande för en god berättelse är att skapa intressanta och engagerande karaktärer. Och ett sätt att fördjupa dem är ställa frågor till dem. Ett slags tänkt intervju alltså. Varför ska man behöva veta så mycket om deras bakgrund och inre liv? Jo, för även om detta inte alls nämns i berättelsen, så påverkar det hur dina karaktärer beter sig, och hur de reagerar i olika situationer. Här kommer några exempel på frågor som man kan använda sig av:


Avdelning: Skriv! Taggar: #denförstasången #karaktärer #skrivtips #fantasy #mattiaslonnebo #intervju
Kommentera
 

Episk science fiction

Episk science fiction

Det är färgsprakande miljöer och mycket fantasifulla karaktärer, både människor och diverse varelser och civilisationer"

Adrian Tchaikovsky avslutar sin rymdopera i serien ”The Final Architecture” med ”Lords of Uncreation”.


Avdelning: Fantastik Taggar: #rymden #aliens #robotar
Kommentera
 

Episk fantasy i en antik värld

Episk fantasy i en antik värld

Min roman “Den första sången” utspelar sig i en värld som är starkt inspirerad av antikens länder. Det gäller inte bara de fiktiva städerna och miljöerna, värderingar, kulturen och kulten, utan även mytoligien. Själva boktiten “Den första sången” är identisk med namnet på den första strofen i Homeros Iliaden. I min bok är det namnet på skapelsens sång, ur vilken allt, även gudarna, är sprunget. Och oroa er inte: den är skriven med normal prosa och inte på hexameter!


Avdelning: Fantastik Taggar: #romarriket #magi #gladiatorer #queer #episk
Kommentera
 

Straff

Bok-
presentation:
Sms från Soppero
Författar-
presentation:
Ann-Helén Laestadius
Pocket
Finns i lager, 73 kr

Straff

Straff, av Ann-Helen Laestadius är utan tvekan en mycket viktig bok, som speglar en av folkhemmets avigsidor, rädslan för det avvikande. Utan att gå in på rasbiologin och J-stämpeln i passen (för att vi inte ville ha hit judiska flyktingar) så handlade folkhemmet mycket om trygghet. Inget skulle störa samhällsprojektet. Det som sågs som för avvikande skulle assimileras bort eller utbildas bort. Inte minst samerna drabbades av detta. Det här var en allmän trend under den här tiden av 1900-talet, och inte unikt för Sverige. Men det är utmärkt att Ann-Helen Laestadius sätter ljuset på historien och drar ut det i det allmänna medvetandet och i skönlitteraturens form gör det begripligt för fler.


Avdelning: Skönlitteratur Taggar: #samer #straff #kolonialism
Kommentera
 

Egenutgiven succé

Egenutgiven succé

Michael började skriva när han var hemma med barnen, ett ovanligt val för en man i USA, men hustrun hade en mycket högre lön, så det var inte ett svårt val. Men Michael blev hela tiden refuserad av de traditionella förlagen"

The Riyria Revelations av Michael J Sullivan

Kan man lyckas som egenutgivare? Michael J Sullivan gjorde det! En klar fördel är att ha engelska som modersmål.
Michael började skriva när han var hemma med barnen, ett ovanligt val för en man i USA, men hustrun hade en mycket högre lön, så det var inte ett svårt val. Men Michael blev hela tiden refuserad av de traditionella förlagen. Han tröttnade på förlagens ovilja. När han började med egenutgivning blev det succé. Förlagen hade helt missbedömt hans potential att få framgång och han refuserades över 200 gånger. Ironiskt nog blev han senare traditionellt utgiven, när det märktes hur bra det gick! Ett av de största problemen innan framgången var att ha råd med och hitta provläsare och framför allt korrekturläsare. (Något jag känner igen. I Sverige med mindre förlag, så får man i alla fall ofta som författare ta ett stort ansvar för korrekturläsningen, eller till och med betala för denna.)


Avdelning: Fantastik Taggar: #egenutgivare #svärd #magi #alver
Kommentera
 

Riktigt bra läsning 2022

Bok-
presentation:
Nitton åttiofyra : 1984
Författar-
presentation:
George Orwell

Riktigt bra läsning 2022

Vad som räknas som bra är ju givetvis subjektivt. Jag gillar framförallt fantasifyllda böcker med både spänning och djup. Gärna äventyr, men det måste vara något extra och inte bara en rad cliffhangers.


Avdelning: Skönlitteratur Taggar: #2022 #boktips
Kommentera
 LitteraturMagazinet Skriv! 

LitteraturMagazinet Skriv! - speciellt för alla som älskar att skriva, gillar språk och kanske har ett eget skrivprojekt i skrivbordslådan.

Följ vår skrivarskola genom att bli medlem. Diskutera idéer med andra skrivintresserade. Läs recensioner av aktuella skrivarböcker, författarintervjuer, krönikor och mer.

Välkomna till LitteraturMagazinet Skriv!

Bli medlem
Ditt fullständiga namn:
Din epost:
 
Logga in
Epostadress:
Lösenord:
Behöver du ett nytt lösenord? Klicka här!
 LitteraturMagazinet presenterar 

Författarblogg: Mattias Lönnebo

"Men det måste finnas ett hopp - det blir mer realistiskt"

Mattias Lönnebo är en skönlitterär författare vars utgivning innefattar flera fantasyböcker men även mer vardagliga relationsnoveller. Stilen präglas av spänning, mytologi och existentiellt djup och han vänder sig både till vuxna och yngre läsare. Vid sidan av sitt författarliv verkar han som präst i Svenska kyrkan och militärpastor.

– Det finns väldigt många ungdomsböcker som är deprimerande och mörka. Själv kan jag mycket väl tänka mig att skriva om negativa saker – men det måste finnas ett hopp. Jag menar att det är mer realistiskt, förklarar han.

Läs mer ...

Sök i bloggen

 


Glansholms Bokhandel & Antikvariat
Kundtjänst, vardagar 9-16: 070-692 50 50
LitteraturMagazinet
Redaktör: Sandra Sandström
Ansvarig utgivare: Linus Glansholm
Teknik: Framkant Media AB
Annonsera:  Framkant Media AB
Webbplatsen ligger i Framkantoch drivs av SpaceLoops CMS v.0.4.2