LitteraturMagazinets recension av Offergudar, Agneta Arnesson Westerdahl
Vikingakvinna mellan två män
Fem delar kommer det att bli av Agneta Arnesson Westerdahls spännande vikingaserie. Efter “Havets hundar” och “Vinterkrigare” har nu “Offergudar” kommit. Den nya romanen har som de tidigare fokus på kvinnors liv. Kring den unga Rindi utspelar sig stor dramatik. Kärlek, svartsjuka och svek är starka ingredienser som engagerar läsaren.
Arnesson Westerdahl är utbildad arkeolog. Man kan lita på hennes kännedom om vikingarnas boplatser, deras skepp och handel, deras föremål och hur de används. Sederna finns förstås med. I “Offergudar” handlar det om blot. Det är grymma saker. Ansgar har dykt upp med sin mission om Vite Krist. Men företrädarna för asagudarna är rädda för att den nya läran ska splittra deras samhällen. Rindis far Rhani, son till en kalif, tycker att nordbornas religion är barbarisk. Författaren tar inte ställning. Hon visar gärna upp sin kännedom om Oden och Freja och de andra, om galdrarna, trollsångerna som kan användas i syfte att förföra, och om offren av djur och människor.
Rindi träffade Ormika i “Vinterkrigare”. Under svåra strapatser tog de sig hem från södra Europa efter att Rindi rövats bort av människohandlare. Ormika är driftig. Han vill slå sig på handeln med järn som blir allt viktigare. På väg till Järnbäraland vid Siljan stannar de till i Ubsala hos kung Anund. Men denne är kunnig i galdrar. Där börjar kampen om Rindi, inte bara mellan Ormika och Anund. Anunds frillor använder sig av växtgifter för att få bort Rindi. Naturen är magisk för vikingatidens människor, särskilt under midsommarblotet förstås.
Arnesson Westerdahl är skicklig i att beskriva livet i naturen och bland djuren. Hon känner fåglarna och deras läten. Hon vet hur växter och djur kan användas för att förtrolla och för att bota. I ett efterord tackar hon maken för att hon fått ta del av hans kunskaper i såväl ornitologi som geologi. Vad gäller det senare får vi veta att vikingarna utvann järn ur myrmalm som bildas i fuktiga miljöer.
Rindi är inte en passiv kvinna som böjer sig för manliga makthavare. Av sin far har hon fått svärdet Azizam för att kunna försvara sig. Våldsamma handlingar leder fram till slutet. Helt olyckligt är det inte. En känsla av trygghet infinner sig äntligen. Men Rindi är en kvinna som vill vara på väg. Den vetskapen pekar framåt mot nästa volym.
Mottagen: 14 juni 2021
Anmäl textfel