LitteraturMagazinets recension av Kråkor, Cord Riechelmann
Egensinniga kråkor i konstfull volym
Naturläror heter en bokserie som nu introduceras av Erzats förlag. De två första volymerna i serien porträtterar kråkor respektive fjärilar, men efter en stund inser läsaren att egentligen handlar det här, som så många gånger förr, om människan.
Senare i höst utkommer ytterligare två volymer i ämnen som berättar om naturen, men inte alltid ur ett vetenskapligt perspektiv. Istället möter läsaren ett lidelsefullt utforskande av naturen som plats, tillstånd, idé.
Cord Riechelmanns Kråkor är en konstfullt inbunden volym. Det är en behändig bok, trådbunden, med frontespis och rikt illustrerad med fyrfärgstryck. Den är inte så stor till formatet och glider lätt ned i fickan och följer med ut i fält. Ty ut vill läsaren: ut och spana efter råkkolonier och egensinniga kråkor, gärna i stadsmiljö. Cord Riechelmann tar avstamp i Berlin för sina betraktelser av kråksläktet, men vet också att berätta att korpar i Kanada har utvecklat en färdighet att kasta ut nötter på gatan vid rött ljus. När bilarna sedan kör vidare pickar de upp innehållet från de överkörda nötterna. Cord Riechelmann uppehåller sig även vid Hitchcocks domedagsfåglar, där de en efter en landar på klätterställningen utanför Bodega Bay School i den klassiska filmen ”Fåglarna”.
Det är med andra ord en blandad kompott som författaren bjuder på. Hans fascination av kråksläktet är inte att ta miste på och han har själv observerat bokens tjugo arter på fem kontinenter. Bokens avslutande del innehåller tjugo fågelporträtt som kommer väldigt nära den ornitologiska handboken, så som vi känner den. Här finns naturtrogna illustrationer av arterna samt en karta över utbredningsområden, precis som det ska vara. Den beskrivande texten däremot är anekdotisk och allt som oftast skymtar författaren i och mellan raderna där han studerar fåglarna i Kreuzberg och Potsdam i Berlin. Eller om det nu är oss som han vänder kikaren mot…
Mottagen: 8 oktober 2018
Anmäl textfel