LitteraturMagazinet recenserar 

LitteraturMagazinets recension av Ingenbarnsland, Eija Hetekivi Olsson

En brinnande hunger efter ett annat liv

Ingenbarnsland är en förstklassig debut, värd att hyllas, diskuteras och jämföras med allehanda storheter "
Betyg: 4 Betyg: 4 Betyg: 4 Betyg: 4 Betyg: 4
Bok-
presentation:
Ingenbarnsland
Författar-
presentation:
Eija Hetekivi Olsson
Utg.år: 2011
Häftad
Finns i lager, 244 kr

Miira är ursinnig. På tafsande män, rasistiska lärare, rika snobbar och orättvisor. Med en stolthet som en indianhövdings och en tickande bomb av hårdpackad underlägsenhet i bröstet forsar hon fram längs Gårdstens grå husfasader.

Miira är född till sopa, med amalgamfyllningar i framtänderna, skitjobb och noppriga sunkkläder. Men Miira vill större, spränga gränser, bli konstnär eller hjärnkirurg. Som statsminister hade hon i alla fall inte gjort som Palme och andra välmenta politiker som gett henne ”rätt” att läsa svenska som andraspråk och därmed gjort henne till en finnjävel i finneballeklassen, för alltid.

Miira är inte flickigt trevlig och vän. Miira eldar i trappuppgångar, slår grannbarn, bombhotar skolor, hänger i knarkarkvarter och dricker sprit. Snorloskar.

Knappt en rad har Hetikivi Olsson slösat på att framställa Miira som något annat. Först efter drygt hundra sidor skrivs någon form av sårbarhet in, något som inledningsvis får mig att tvivla på historiens ärlighet. Jag tänker att ingen människa kan vara så hård och beslutsam som Miira.

Men efterhand lär jag känna bokens huvudperson. Ser hennes omedvetet blottade insidor, hennes vilsenhet och rädslor.

Det som griper mig mest i boken är Miiras relation till sitt eget samvete. Miiras mamma städar trappuppgångar och kan knappt ta sig upp på morgonen på grund av knäckt ryggrad. Ändå tar hon ett lån och låter Miira åka på språkresa till sandstranden i England.

Här dras ett streck mellan Miira och hennes vänner mellan husen i Gårdsten. Ett streck som skär som ett rakblad i Miiras samvete. Redan i mellanstadiet är Miira expert på klassmarkörer. En snabblick i ögonvrån och hon vet exakt var på samhällets nedersta trappsteg klasskompisen befinner sig.

Hennes brinnande hunger efter ett annat liv skapar en avgrund mellan henne och barndomsvännerna. Hennes skam blir till magknip när hon inser att hon har vuxit ifrån barndomsvännen med spritflaskan, de långa tånaglarna och de snart inflammerade spruthålen i armvecken.

Romanens språk är helt och hållet Miiras, trappuppgångens och de trimmade tändarnas. Det forsar fram. De egenhändigt sammansatta orden blir visserligen lite för många ibland, men språket känns ändå nästintill hundraprocentigt träffsäkert. Som en självklar del av verkligheten det beskriver.

En bråkdel av Miiras ursinniga energi hade tagit ett medelklassbarn som mig själv till månen. Den ursinneskraft Hetikivi Olsson skriver in i Miira borde ges till alla svenskfödda barn tillsammans med D-dropparna. Då hade ingen fördelningspolitik behövts.

För det är just uppkäftigheten, bångstyrigheten och vägran att vara till lags som ger Miira kraften och modet att bryta sig ur den verklighet hon hatar – utan att tvingas finna sig i de lydiga och urtrista leden.

Ingenbarnsland är en förstklassig debut, värd att hyllas, diskuteras och jämföras med allehanda storheter inom genren arbetarklasslitteratur. Ändå lämnar berättelsen efter sig en gnagande fråga:

Hade vi kunnat ta till oss en Miira vars mamma inte hade haft Leo Tolstoj i bokhyllan, vars pappa inte var hobbyfotograf och som varken var intresserad av smartböcker på Bokmässan eller att praoa på galleri? Orkar vi med helveten utan lyckliga slut? Troligen inte inom samtidslitteraturen.

Profil: Anna-Maria Carnhede

Mottagen: 12 februari 2012

 
 Relaterade artiklar 

Eija Hetekivi Olsson skriver om orättvisor och segregation

En debutbok skriven i vredesmod

Eija Hetekivi Olsson är en av de mest uppmärksammade debutanterna just nu. Hennes bok "Ingenbarnsland" är bland annat veckans mest recenserade bok – både på bloggar och i gammalmedia.

Boken tar upp frågor om orättvisor utifrån klass och social bakgrundI.

I en intervju i Sveriges Radio säger Eija Hetekivi Olsson att hon ”blir galen av ilska” och ”snart detonerar” när hon tänker på hur barn som är födda i Sverige behandlas sämre bara för att deras föräldrar är födda i ett annat land.

Läs mer ...

Anmäl textfel

 Författarporträtt 

Eija Hetekivi Olsson

"Jag skriver för livet" skriver Eija Hetekivi Olsson själv när hon presenterar sin debutbok "Ingenbarnsland". Den mycket uppmärksammade debutboken utkom i december 2011 och utspelar sig i Gårdsten och Bergsjön där författaren själv växte upp.

Utgivning

Miira

av Eija Hetekivi Olsson
Inbunden, Finns i lager, 271 kr

Fuck skolan : niorna i förorterna om skolan och skolpolitiken

av Eija Hetekivi Olsson
?Dom som bränner i skolan vill berätta något viktigt, fast ingen ...
Häftad, Finns i lager, 82 kr

Ingenbarnsland

av Eija Hetekivi Olsson
Boken handlar om Miira i finneklassen i en förort utanför Göteborg på 1980-talet. Trots att hon är född i Sverige ses hon som invandrare och måste läsa svenska som andraspråk i skolan. Men Miira vill bli något annat än trappstädare när hon blir stor och väljer särskild matte när alla andra väljer allmän.
Häftad, Finns i lager, 244 kr

Sök bok/författare/artikel


Om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet – Sveriges största litterära magasin är en redaktionell nättidskrift som hade premiär i januari 2012. Vi bevakar litteratur med författarintervjuer, recensioner, krönikor och debatt. Följ oss på Facebook, Twitter och prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Läs mer om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet recenserar

Zelenskyj och den ryska propagandan

Recension: Spelaren : Volodymyr Zelenskyj och kriget i Ukraina av Simon Shuster

Kan vi lära av historien?

Recension: En tid för krig : Europas väg mot storkonflikt 1939 och 2022 av Wilhelm Agrell

Berättelse om en hjälte

Recension: Hand i hand med barnen till Treblinka : Berättelsen om Janusz Korczak av Margit Silberstein

Starka kvinnor i en levande forntid

Recension: Tors vrede av Elvira Birgitta Holm

Lättläst och lugnande om AI

Recension: Maskiner som tänker av Inga Strümke
Glansholms Bokhandel & Antikvariat
Kundtjänst, vardagar 9-16: 070-692 50 50
LitteraturMagazinet
Redaktör: Sandra Sandström
Ansvarig utgivare: Linus Glansholm
Teknik: Framkant Media AB
Annonsera:  Framkant Media AB
Webbplatsen ligger i Framkantoch drivs av SpaceLoops CMS v.0.3.4