LitteraturMagazinets recension av Generation Loss, Elizabeth Hand
Fotograf med blick för det mörka i spännande thriller
Elizabeth Hand är både prisad och kritikerrosad för sina romaner och nu har hennes första bok om Cass Neary släppts på svenska, "Generation Loss".
Visserligen har Elizabeth Hand redan hängivna läsare, men när fler nu kan ta del av hennes post-punkiga prosa och spännande romaner kommer säkert hennes svenska publik att växa.
Cass Nearys har levt ett liv som har inneburit såväl framgång som stora mått av dekadens, ofta i kombination. Hon blev känd som fotograf med en specialitet att bland annat fotografera döda människor när hon rörde sig i punkkretsarna i New York på 1970-talet. I romanens nutid är hon medelålders, tar gärna fortfarande ett rus med hjälp av droger och/eller alkohol och hankar sig fram med jobb i en bokhandel.
Cass är karaktären som driver romanen framåt. Hon är en antihjälte som står som motsats till de flesta normerande kvinnoideal, utan att för den skull bli en förutsägbar spegel-stereotyp. Hennes moral är tveksam och många val som hon gör handlar mest om att skydda sig själv eller få lite egen vinning. Det är väl framför allt därför som hon kan övertalas av en bekant om att åka till Paswegas, en enslig ö i Maine, för att göra en intervju med fotografen Aphrodite Kamestos som lever som enstöring och som nästan aldrig har gjort några officiella framträdanden.
Väl framme i Maine hamnar Cass i en thrillerartad historia då det visar sig att flera människor på platsen har försvunnit under mystiska omständigheter. Hon möts av upptejpade lappar om en Martin Graves som inte har synts till på ett tag. Under tiden som Cass befinner sig där är det ytterligare en person som plötsligt är borta. Då Cass har träffat tjejen och dessutom såg henne strax innan försvinnandet känner hon sig personligt indragen i fallet.
Cass luskar i öns historia då det kan ha betydelse för såväl hennes reportage som för att få svar på varför människor försvinner. Bland annat var Aphrodite del av ett konstnärskollektiv som levde på ön tidigare och drog till sig outsiders. Enligt Toby som hjälper Cass till ön hände en hel del konstiga saker kring kollektivet som kan ha betydelse för Aphrodites egensinniga beteende.
Ett mantra i boken är "Vår blick förändrar allt den ser". Cass blick påverkar mycket under tiden som hon tillbringar i Maine. Hennes storstadsblick möter landsbygden och kanske är det kontrasterna som behövs för att se den stora bilden. Genom hennes blick får också läsaren ta del av människor som blottas så att deras personlighet avslöjas, inte minst Cass själv.
Bokens titel "Generation Loss" är ett begrepp för hur kvaliteten på en bild blir sämre när den kopieras. Fotografin som konstform löper genom hela boken. Förutom Cass egen karriär som fotograf är det möjligheten att träffa en förebild inom fotokonsten som för henne till Maine. Dessutom är texten ibland som ett koppel av bilder istället för ord. Precis som med fotografering så blir perspektiv, ljus och färger avgörande för hur berättelsen presenteras:
Trots att jag körde långsamt verkade bilen störta fram. Träd krympte tillfälligt när det passerades för att sedan återgå till verklig storlek. Jag tittade i backspegeln, hänförd. Effekten var spöklik, men också hypnotisk. Jag flyttade blicken till vägen framför mig. En svart siluett stod mitt på den asfalterade vägen.
Som thriller är romanen spännande även om gåtan i sig inte är särskilt svår att avslöja för läsaren. Det är snarare mystiken kring ön och karaktärerna, samt Cass Nearys möten med dess skuggsidor som gör "Generation Loss" till en kittlande läsning som är både smart och vacker i allt det mörka.
Mottagen: 11 april 2016
Anmäl textfel