LitteraturMagazinets recension av Pyongyang, Guy Delisle
Seriereportage om livet i ett land med egen tideräkning
Den kanadensiske serieteckaren Guy Delisle är på besök i Nordkorea. Hans uppgift är att i två månader övervaka produktionen av tecknad film åt ett franskt företag, så beväpnad med Orwell, en insmugglad radio och en skarp blick bereder han sig på månader av tristess. Men det blir inte som han tänkt sig.
Förutom att radions mottagare är för svag för att fånga subversiva frekvenser och bortsett från de vanliga vardagsmysterierna man utsätts för utomlands, som kommunikationssvårigheter och annorlunda eluttag, stöter Delisle på oväntade upplevelser.
Han befinner sig i ett land med egen tideräkning, egen historieskrivning och egen musik. Att ytan på "världens enda kommunistiska dynasti" krackelerar bevisar inte bara vattenflaskans bortklippta härkomst-etikett. Makten arbetar hårt för att upprätthålla sagan om Nordkoreas oberoende av imperialistiska stater, och hur absurt Delisle och vi än tycker att det är så tror befolkningen på det.
Den förtryckande regimen lämnar heller inte något val. Skickliga serietecknare ur det nordkoreanska teamet försvinner plötsligt, och ingen säger sig veta var de är. "När förtrycket når en viss nivå spelar sanningen ingen större roll", kommenterar Delisle. Så missar han också nästan den enda motståndshandling han bevittnar, eftersom det är i form av ett uttalande som här hemma hade betraktats som slentrianmässigt.
"Pyongyang" fångar känslan av en parallell verklighet. Och Delisle förstår att genom bilderna kommentera sina iakttagelser och ge dem en välbehövlig humor. Han är ärlig med att han skildrar nordkoreanerna ur sin egen synvinkel, att tränga innanför deras professionella yta lyckas han inte med. Han förstår dem lika lite som de honom.
Det absurda framträder särskilt tydligt när de två kulturerna fungerar som narrspeglar åt varandra. När Delisle dricker cola som en motståndshandling fast han avskyr drycken infriar han samtidigt sina guiders bild av västerlänningen. Och när han med västerlänningens självklara propsande på frihet vandrar iväg på shoppingrunda utan sin tolk förstår han inte att han försätter denne i livsfara.
Guy Delisles "Pyongyang" är ett reportage i serieformat som bygger på tecknarens egna upplevelser av Nordkorea år 2001. Reportaget går i fotspåren av Marjane Satrapis "Persepolis" och Joe Saccos "Palestine". Och liksom dessa lämnar inte heller "Pyongyang" läsaren oberörd.
Mottagen: 29 oktober 2013
Anmäl textfel