LitteraturMagazinets recension av Nyckel för nybörjare, Jan Stenmark
Bilder som inte klär i bokform
Jan Stenmark är en serietecknare som har varit aktiv i många år och som alltid går sin egen väg. Oftast har det handlat om att fylla i gamla tidskriftsillustrationer med tusch och lägga till pratbubblor eller bildtexter som lyfter fram det absurda i bilden – och i livet, världen, mänskligheten över huvud taget.
Många Stenmark-rutor har genom åren blivit utklippta och uppsatta på diverse anslagstavlor och kylskåpsdörrar. Alla har vi vår favorit – min är helt klart den där en man står och håller i en stol, med bildtexten ”Gud finns överallt, sade han och slog vilt omkring sig”.
Samtidigt som det ofta finns något genialiskt och tvättäkta humoristiskt i Stenmarks bilder så är det lätt att bli mätt på dem ganska snart, när man läser en hel bok. Det behöver inte betyda något negativt. Snarare kan den där extrema absurditeten ge upphov till diverse emotionella livskriser och serieorsakade depressioner.
Nu är Stenmark tillbaka med ”Nyckel för nybörjare”, som skiljer sig en hel del från hans tidigare verk. Här är illustrationerna hämtade ur en lärobok från 1900-talets mitt. Det är ideligen barn – men absurditeten frodas inte sämre där. Det handlar om ordspråk som vänds ut och in. Det handlar om rutigt regn och färgglada barn i en värld av komplett, fabulös fantasi som vänder upp och ner på allt vi tar för givet.
Det låter alldeles fantastiskt och det är det väl också, men i längden – även den korta längd som denna bok utgör – orkar jag inte vara särdeles entusiastisk. Visserligen infinner sig inte den där mättnadskänslan, men däremot en uttråkning. Många av bilderna är ganska poänglösa, även i sina poänger. Det är meningen, men borgar inte för någon storartad läsupplevelse.
Som vanligt gör sig Stenmark bäst en ruta i taget. Gärna uppsatt på en kylskåpsdörr. Böcker är i slutänden inte rätt medier för den här sortens serier.
Mottagen: 6 december 2012
Anmäl textfel