LitteraturMagazinet recenserar 

LitteraturMagazinets recension av Övertalning, Jane Austen

En övertalning om att stå upp för kärleken

Man kan inte annat än spekulera kring vilka personliga tankar som den då över fyrtioåriga, ogifta, barnlösa och därtill dödssjuka Austen ville förmedla till eftervärlden"
Betyg: 4 Betyg: 4 Betyg: 4 Betyg: 4 Betyg: 4
Bok-
presentation:
Övertalning
Författar-
presentation:
Jane Austen
Flexband
Beställningsvara, 271 kr
Inbunden
Finns i lager, 260 kr
Storpocket
Beställningsvara, 161 kr
Häftad
Finns i lager, 260 kr
MP3 CD
Finns i lager, 298 kr
CD-skiva
Finns i lager, 415 kr
MP3 CD
Finns i lager, 298 kr
CD-skiva
Finns i lager, 461 kr

”Männen har haft ett stort övertag över oss när de har berättat sin egen historia. Utbildningen har varit deras i så mycket större utsträckning; de har haft pennan i sin hand. Jag går inte med på att böcker ska få bevisa något.”

Orden uttalas av Anne Elliot, huvudpersonen i Jane Austens postumt utkomna ”Övertalning” (Persuasion) från 1818. Citatet är lika aktuellt nu som då.

De kvinnolivscentrerade 1800-talshistorier Jane Austen bidragit med åt eftervärlden, för att i någon mån överbrygga klyftan, är i allt väsentligt ett bokpärmsinkapslat tidsdokument, som vi idag bara kan tacka och buga för. Ännu pågår efterforskningar och kritiska bedömningar av tidigare könsgrundat marginaliserade verk. Kvinnors produktioner och preferenser har alltför länge avfärdats utifrån mansnormerad kanon. Förändringsarbetet med att inkludera kvinnor i den allmänna historieskrivningen är långt ifrån färdigställt och värdigt ett 2000-tal. Det kräver ett digert litterärt sovringsarbete utifrån perspektiven jämställdhet och kvalifikation. Ännu är historiska kvinnors röster långt ifrån hörda, ännu är generationer med kvinnors tankar, idéer och arbeten långt ifrån jämbördiga männens. Det fräna ordvalet i citatet ovan utdelar klockrena, men putsat Austeneleganta, svingar mot etablissemanget; elitens och det patriarkala styrets maktfullkomlighet - inte minst i sanningskonstruktion. Austen övertalar, under ytan till vad som i en första anblick kan betraktas som en vanlig roman. Hennes tidiga verk publicerades för övrigt anonymt under signaturen ”by a Lady”. Ett av många exempel på dåtidens syn på författarskap - och i synnerhet kvinnligt sådant. Vår sedermera kända ”Ladys” litterära renässans betraktas idag som en ymnig inspiration. Hon är fortfarande en renommerad direktör för utmärkta företräden i den mänskliga cirkusen och en skicklig receptkonstruktör för möjliga perspektiv på livslycka. Elegant förpackat och noga genomtänkt, med ett stänk av glamour.

I ”Övertalning” tar Austen ut svängarna ordentligt och låter sin protagonist Anne Elliot vara betydligt mer mogen och stillsamt insiktsfull än sina tidigare huvudrollsinnehavare. Men lika mycket som förut framhävs bilden av det eviga värdet hos en modest och vänlig attityd som ett alltigenom vinnande koncept. Anne är den mellersta av tre döttrar till en rik, men ohöljt slösaktig baronet vid namn Sir Walter Elliot. Både fadern och den äldsta systern tecknas som exceptionellt högfärdiga och osköna personer, ett led av deras ständiga förhävning av sin socialt höga rang. I sin ungdom har Anne en gång övertalats att frånsäga sig ett, vad som då ansågs vara ovärdigt, giftermål med en ung sjöman, Frederick Wentworth. Detta trots de genomgående passionerade och innerliga känslor Anne hyste gentemot sin tilltänkta. Vi möter henne således några år senare, när hon är upp emot 27 år och råkar träffa på kapten Wentworth igen. Nu visar det sig att han är både framgångsrik och förmögen. Och ogift, liksom Anne. En rad besvärande invecklingar följer här förstås på gängse austenmanér och slutligen kommer en triumferande, efterlängtad upplösning.

Några av de fördomar som utmanas i detta verk, är att Anne Elliot tveklöst klassas som så ålderstigen att hon obarmhärtigt och sedan länge var utrangerad från brud- och bröllopsmarknaden. Dessutom tillkommer att Wentworth, en man av lägre börd (om än nyrik), som en gång förut fått korgen och återvänder efter flera år, genomför en smäktande uppvaktningsritual en andra gång! Hur degraderande skulle inte detta ovanliga handlande te sig i de finare kretsarna?

De högborna karaktärerna i berättelsen är därtill ytterligare uppskruvat pompöst och ofördelaktigt framställda. Austen skarpvässade sin penna betydligt och tangerar, utan att någonsin kliva över någon gräns, det som är kutym. En nyhet är också att den ytterst väna och nästintill osynliga, askungeliknande Anne, med sina många, fina företräden, ges en stark röst. Det är övertalning! Vi läsare förstår hennes storhet, medan omgivningen kliver över henne och avfärdar ”blomman i tapeten”. Wenthworth vet dock. Han har aldrig slutat älska henne och vice versa.

Man kan inte annat än spekulera kring vilka personliga tankar som den då över fyrtioåriga, ogifta, barnlösa och därtill dödssjuka Austen ville förmedla till eftervärlden. Det ges här talrika exempel på förmögna mödrar som är tämligen kallsinniga gentemot sina avkomlingar, medan barnlösa Anne tillskrivs betydande omvårdande sjuksköterskevärden och förmågor, samt tålamod och jämnmod. Tillfogas kan även det faktum att det barnlösa paret Croft betonas vara oerhört lyckliga i sitt äktenskap. För samtiden och än idag, är en kvinna som inte är, eller medvetet valt bort att bli, mor något kontroversiellt. I denna roman segrar den rena, innerliga kärleken över förnuft, konventioner, tid, fördomar och, ja, allt. På så sätt skiljer sig egentligen inte grundtanken från hennes övriga. Men kärleken har fått härbärgeras under årslång vånda, för att slutligen blomma ut i ett senare skede i livet. Anne konstaterar: "Det enda privilegium jag gör anspråk på för mitt eget kön (det är inte avundsvärt, ni behöver inte trakta efter det) är det att vi älskar längst, när livet eller när hoppet är ute."

Det som dock väsentligt skiljer denna bok från de övriga är en karakteristiskt lågmäld och sansad ton, komplext sammansatt intrig, samt en huvudrollsinnehavare med årsringarnas dämpande empiri i bagaget. Anne Elliot bidar sin tid. Jane Austens egen olycksaliga sjuklighet under konstruktionen av romanen kanske också bidrog till den något mörkare underton, en skugga, som omsluter berättelsen. Den välkända, ungt och friskt fläktande tonen, smittande och feelgoodframkallande som karaktäriserar exempelvis ”Emma” och ”Stolthet och fördom”, blir här istället djup, eftertänksam och stillsam. Miljön är också betydligt kargare, höstens piskande stormar och regn verkar skölja över gator och torg. Vid novemberbesöket i den annars så pittoreska och populära havsorten Lyme känns verkligen hur molngrått, övergivet och öde stället uppfattas när det inte är turistansatt högsäsong. Vågorna piskar. Smärtsamma detaljer urskiljs. Människans höst. En underliggande sorg. Det börjar någonstans att skymma…

Övertalning är faktiskt inledningsvis lite lätt osammanhängande och svårgenomtränglig. Det krävs något av en kraftansträngning för att komma in i händelsernas centrum och hur de många personerna hänger ihop med varandra. Glädjande nog lossnar det dock en bit in och plötsligt känns det som Austen någonstans återfår sitt forna penn-schvung i slutklämmens avgörande kapitel. Jag kan ändå inte låta bli att tycka att hennes komposition, som helhet, inte är någon verklig fullträff. Den hade troligen tjänat på att få bearbetas ytterligare ett varv av författarinnan, men tyvärr ville ju ödet något annat och hon gick ur tiden endast 42 år gammal. Det är välkänt att de sista två kapitlen togs bort, skrevs om och är idag de enda original som finns bevarade (på British Museum). Romanen betraktades likafullt som komplett och utkom, tillsammans med Northanger Abbey, året efter hennes bortgång.

Språket i Maria Ekmans översättning är välbearbetat moderniserat och har en notapparat längst bak som komplement. Ska jag kritisera något ytterligare, så är det ett väsentligt irritationsmoment att läsa de efterord man envisas med att lägga till i nyutgåvorna. Dessa högst personliga reflektioner kring författarskapet och tolkningarna kring berättelserna hör inte hemma i klassikerna, utan kan med all fördel klippas bort och läggas till i personliga bloggar på nätet. Idag, när vi har hela internet att tillgå vad gäller information och utbyte av erfarenheter, så är dylika tilltag rena överträdelser. Låt böckerna vara och de eventuella tillägg som är nödvändiga för läsaren kan begränsas till själva textförståelsen!

”Övertalning” är ett intressant bidrag till Austensamlingen, men inte den mest kvalificerade. Austen visar för all del upp en mångsidighet i författarskapet, men jag saknar hennes tidigare sprudlande, uppsluppna livsglädje, den skälmska ironin och de annars så roande, sprittande underfundigheterna som engagerar. Är du sugen på att läsa en något annorlunda, allvarligare och mer realistiskt präglad, austenbeströdd kärlekshistoria tillvänt den mognare publiken, så är detta boken för dig. Själv återvänder jag mycket hellre till de andra, blommigare, livsbejakande och fartfyllda godbitarna i Austens bibliotek.

Profil: Lena Wallberg

Mottagen: 28 juni 2017

 

Anmäl textfel

 Författarporträtt 

Jane Austen

Jane Austen, en av vår tids störta författare föddes i södra England 1775. Hennes romaner behandlade ofta kärleksintriger. Redan i 15-årsåldern skrev hon sin första roman. Mest känd för eftervärlden är hennes "Stolthet och fördom".

Utgivning

Lady Susan

av Jane Austen
MP3 CD, Finns i lager, 190 kr
CD-skiva, Finns i lager, 226 kr

Stolthet & fördom

av Jane Austen
Kärleken mellan Elisabeth Bennet och Fitzwilliam Darcy är en kamp...
Häftad, Finns i lager, 260 kr

Alla Ti kl/Stolthet och fördom

av Jane Austen
Stolthet och fördom är en av de odödliga kärleksromanerna. Berätt...

Jane Austen - Stolthet och fördom (Telegram klassiker affisch)

av Jane Austen
LITTERATUREN PÅ VÄGGEN Varje omslag till Telegram Klassiker har i...

Stolthet och fördom / Lättläst

av Jane Austen
Fru Bennet vill få sina döttrar gifta med rika män, men dottern L...
Häftad, Finns i lager, 102 kr

Lesley Castle

av Jane Austen
Lesley Castle ingår i samlingen Kärlek och vänskap - och vissa av...

Kärlek och vänskap och andra tidiga verk

av Jane Austen
Inbunden, Finns i lager, 136 kr

Förnuft och känsla

av Jane Austen
Prästdottern Jane Austen (1775-1817) tillhörde den burgna engelsk...
Inbunden, Finns i lager, 333 kr

Stolthet och fördom och zombier

av Jane Austen
På New York Times bestsellerlistaZombier, uppätna hjärnor och kla...

Emma

av Jane Austen
Emma är en av Jane Austens mest hyllade romaner. Historien utspelar sig som i Austens andra romaner på den engelska landsbygden och behandlar faran om att missförstå romanser och kärlek.
Flexband, Finns i lager, 286 kr
Pocket, Finns i lager, 73 kr
Kartonnage, Finns i lager, 147 kr
Häftad, Finns i lager, 260 kr

Northanger Abbey

av Jane Austen
När Catherine Morland kommer till Northanger Abbey tycker hon sig...
MP3 CD, Finns i lager, 298 kr
CD-skiva, Finns i lager, 415 kr

Stolthet och fördom

av Jane Austen
Stolthet och fördom är Janes Austens mest kända bok från 1813 och räknas till en av vårs tid bästa klassiker. I centrum står kärlek och äktenskap och arvstvister.

Övertalning

av Jane Austen
Anne Elliott och kapten Frederick Wentworth möttes och förälskad...
Inbunden, Finns i lager, 260 kr
Häftad, Finns i lager, 260 kr
MP3 CD, Finns i lager, 298 kr
CD-skiva, Finns i lager, 415 kr
MP3 CD, Finns i lager, 298 kr
CD-skiva, Finns i lager, 461 kr

Mansfield Park

av Jane Austen
1800-tals skildring av den engelska överklassen, om kärlek och utanförskap.

Utgivning - andra språk

Jane Austen: The Complete Works Slipcase Edition (eng)

av Jane Austen
Few novelists have conveyed the subtleties and nuances of their o...

Northanger abbey (eng)

av Jane Austen
During an eventful season at Bath, naive Catherine Morland experi...

Persuasion (eng)

av Jane Austen
At twenty-seven, Anne Elliot is no longer young and has few roman...

Northanger Abbey (eng)

av Jane Austen
During an eventful season at Bath, young, naive Catherine Morland...

Mansfield Park (eng)

av Jane Austen
Taken from the poverty of her parents' home in Portsmouth, Fanny ...

Emma (eng)

av Jane Austen
Beautiful, clever, rich - and single - Emma Woodhouse is perfectl...

Sense and Sensibility (eng)

av Jane Austen
Marianne Dashwood wears her heart on her sleeve, and when she fal...

Pride and Prejudice (eng)

av Jane Austen
When Elizabeth Bennet first meets eligible bachelor Fitzwilliam D...

Sök bok/författare/artikel


Om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet – Sveriges största litterära magasin är en redaktionell nättidskrift som hade premiär i januari 2012. Vi bevakar litteratur med författarintervjuer, recensioner, krönikor och debatt. Följ oss på Facebook, Twitter och prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Läs mer om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet recenserar

Zelenskyj och den ryska propagandan

Recension: Spelaren : Volodymyr Zelenskyj och kriget i Ukraina av Simon Shuster

Kan vi lära av historien?

Recension: En tid för krig : Europas väg mot storkonflikt 1939 och 2022 av Wilhelm Agrell

Berättelse om en hjälte

Recension: Hand i hand med barnen till Treblinka : Berättelsen om Janusz Korczak av Margit Silberstein

Starka kvinnor i en levande forntid

Recension: Tors vrede av Elvira Birgitta Holm

Lättläst och lugnande om AI

Recension: Maskiner som tänker av Inga Strümke
Glansholms Bokhandel & Antikvariat
Kundtjänst, vardagar 9-16: 070-692 50 50
LitteraturMagazinet
Redaktör: Sandra Sandström
Ansvarig utgivare: Linus Glansholm
Teknik: Framkant Media AB
Annonsera:  Framkant Media AB
Webbplatsen ligger i Framkantoch drivs av SpaceLoops CMS v.0.3.4