LitteraturMagazinets recension av Skyddsrummet Luxgatan, Jerker Virdborg
Pansarvagnar bland sommarstugor och blåsippor
Jerker Virdborg skildrar människor i ett fiktivt krig – i ett välkänt Sverige.
Efter flera hyllade romaner är författaren Jerker Virdborg tillbaka med en novellsamling bestående av 15 korta berättelser där han experimenterar med tanken på ett krigshärjat Sverige. Berättelserna har en förmåga att hitta nya infallsvinklar på välkända mänskliga problem men i en helt ny kontext, nämligen i ett pågående krig i Sverige.
Virdborg är en fantastiskt duktig berättare. Ramberättelsen är lös och han lämnar stort utrymme för läsaren att själv dra slutsatser och reflektera, då berättelserna inte alltid är helt konkreta.
Det är oklart vad som egentligen har hänt mer än att ett bombdåd har inträffat. Och att Sverige krigar mot vad som omtalas som en främmande makt. Fokus läggs på människorna som befinner sig mitt i det fiktiva kriget. Virdborg bygger upp historier kring människors beteende i pressade och annorlunda situationer, där ofta livet självt står på spel.
Virdborg har en tendens att inte säga för mycket, men ändå tillräckligt. Ofta läser jag och retas av att inte få alla kort på bordet från början när nyfikenheten tar över, som i novellen ”En sak vi måste göra för mamma” där jag som läsare hela tiden endast får gå med som en tredje part, en utomstående utan insikt i vad som egentligen händer. Virdborg avslöjar inget utan ger bara ledtrådar. Men det har också sin tjusning.
Det är en underlig känsla som sprider sig i kroppen när jag läser, exempelvis i ”Vägspärrarna i Värend” där Virdborg berättar om Gerillamän och pansarvagnar mitt ute i sommarstugeområden, mixen av avrättade människor och Stiga-maskingräsklippare.
Den novell som kanske fångar mig mest är ändå ”Gryningsljuset, Misteröd” där en utplacerad soldat har fått order om att stå vaktpost och han vet om att han kanske kommer att behöva ta någons liv. Och han vet att om han vägrar så är det hans eget liv som ryker. Det är ett av de mer personliga porträtten i novellsamlingen och gör avtryck.
Det är ett spännande experiment, att låta trygga lilla Sverige vara den oroliga platsen där allt som har med krig att göra utspelar sig. Det som annars alltid pågår utanför tränger nu in, och skapar ett visst obehag. Sommarstugor, blåsippor och välkända platser hamnar i en ny kontext när människor inte har tillgång till rent vatten och bombhot väntar runt hörnet.
Mottagen: 17 februari 2015
Anmäl textfel