Lars Wilderäng byter genre i sin tredje roman
Han kan tänka sig att döda sin huvudperson
Thrillerförfattaren Lars Wilderäng är egenutgivaren som lyckats bättre än de flesta. Nu finslipar han på sin tredje roman som kommer ut i augusti 2014 – en dystopi om en svensk apokalyps.
– Det finns inte så mycket inom den genren i Sverige och det ska bli roligt att utforska den, säger han.
Författaren och samhällsbloggaren Lars Wilderäng debuterade med thrillern ”Midvintermörker”, som han gav ut på eget förlag 2011. Det gick väldigt bra och boken blev en av de mest sålda egenutgivna böckerna i Sverige under det året, vilket ledde till att ett etablerat förlag uppmärksammade honom och sedermera gav ute inte bara debuten, utan även uppföljaren ”Midsommargryning”.
Nu har han bestämt sig för att byta genre och skriva en dystopi. I det nya fokuset ligger främst berättelsen om en svensk undergång och i augusti kommer romanen ”Stjärnklart”.
De två första böckerna utspelar sig i ett framtida Sverige, där landet blir attackerade av Ryssland och tvingas försöka försvara sig på bästa möjliga sätt.
Lars Wilderängs tredje roman, ”Stjärnklart” kommer i augusti 2014 och den ska vara fristående från de två tidigare.
– Det blir en svensk dystopisk post-apokalyptisk roman, inspirerad av bland annat ”Flickan från ingenstans” av Justin Cronin och ”Lucifer’s Hammer” av Niven/Pournelle. Det finns inte så mycket inom den genren i Sverige och det ska bli roligt att utforska den. Men jag har inte tänkt att den ska bli lika tjock som en del böcker inom ämnet är, många är uppemot tusen sidor, vilket kan bli lite för mastigt. Jag skriver hellre kortare och i en serie istället.
Att byta genre påverkar inte bara bokens upplägg, innehåll och planering, utan har i Lars fall även skrivprocessen. Perspektivet har blivit annorlunda från hans tidigare böcker, vilket har förändrat hans sätt att arbeta.
– Nu när jag byter genre och därmed perspektiv utifrån mitt berättande har jag märkt att skrivprocessen har blivit svårare. Det tar tid att skriva, ibland blir det inget alls, ibland blir det mycket som man sedan får slänga och ibland är det som man dömde ut för tre veckor sedan precis det man letar efter i dag.
Fokuset i ”Stjärnklart” blivit mer inriktad på karaktärsdramatik än i hans tidigare böcker, vilket gör att persongalleriet har blivit mer varierande och utvecklats till att bli mer komplext. Han menar att det bidrar till hans utveckling som författare då han tvingas att reflektera över de olika karaktärernas reaktioner i olika situationer, samt vilka konsekvenser det kan ha för berättelsen. Samtidigt måste han arbeta för att hålla läsaren på tå och bibehålla spänningen genom hela boken.
– Som läsare ska man aldrig vara trygg i vad som händer med karaktärerna, om de ska överleva eller om det ska gå bra för dem, säger han.
– Den som stryker med kanske är en av huvudpersonerna, den man inte vill att det ska gå illa för. I slutet av en bok ska berättelsen ha uppnått ett mål – det är ett bra slut, men det behöver inte nödvändigtvis vara samma som att det går bra för alla i berättelsen. Författare som bara låter bikaraktärerna dö i sina berättelser, de tappar trovärdigheten till slut. Som läsare kan man acceptera mycket, zombier och vampyrer till exempel, men inte att samma lilla skara hela tiden överlever på de mest mirakulösa sätt!
Anmäl textfel