Fantasyworkshop i Rwanda
Efter två veckors intensivt uppsatsskrivande, då jag vissa dagar börjat kl. sju på morgonen och hållit på till midnatt, har en 14-sidors artikel omvandlats till en 35-sidors magisteruppsats i filmvetenskap. Artikeln skrev jag hösten 2010 till den tvärvetenskapliga antologin Interdisciplinary Approaches to Twilight: Fiction, Media, and a Contemporary Cultural Experience (Mariah Larsson & Ann Steiner eds.) Nu har jag bara lite småsaker kvar att fixa innan inlämning imorgon. Det var riktigt kul att skriva akademiska igen efter flera års uppehåll.
Men tillbaka till skönlitteraturen!
I helgen fick jag möjlighet att hålla en fantasyworkshop, som den jag åker runt med till skolor i Sverige, för 33 barn på École Internationale i Kigali.
Det är alltid nervöst att komma till en ny skola, men det här var lite extra nervöst eftersom det var första gången jag höll en utanför Sverige, på en annan kontinent, på ett annat språk. Jag hade ingen koll på vilka populärkulturella referenser barnen kände till och var rädd att de skulle sitta som frågetecken och inte veta vad jag pratade om.
När jag talade med arrangörerna för två veckor sen uttryckte de en oro för ämnet fantasy eftersom allt är väldigt kristet här. Vissa lärare hade problem med sånt, föräldrar kunde klaga, och själva visste de inte om barnen kände till något om vampyrer och zombies.
Nåväl, oron var obefogad. Även om barnen här inte har samma lätta tillgänglighet till populärkultur som barn i Sverige var de sjukt intresserade och kom med bra frågor. De var också väldigt artiga i sitt sätt och vissa satt och antecknade flitigt.
Jag brukar alltid låta barnen berätta vilka böcker, filmer och tv-serier de själva känner till, både för att få igång ett samtal och för att jag själv ska veta vilka verk som funkar att referera till. Sen är det alltid bra för barnen att inse hur mycket de egentligen kan, bortom begrepp som fantasy, science fiction och genre.
Först kom några titlar på franska (som är deras andraspråk, engelska är deras tredje) som jag lät dem skriva på tavlan. Sen dök några kända verk som Harry Potter upp. Jag frågade om de var bekanta med äldre fairytales och då nämndes bland annat Snövit, Askungen och Peter Pan, vilket väckte tankarna på Disney som ledde vidare till mer moderna filmer och tv-serier. En tog upp Avengers, och det brukar alltid ske vid något tillfälle att scifi kommer in, vilket ger mig en öppning att berätta om skillnaderna. När jag kom till postapokalypsen och nämnde zombies så bara lyste det ur ögonen på dem. Det var riktigt kul att se.
Eftersom skolan varken hade projektor eller högtalare fick jag gå runt med laptopen för att alla skulle kunna se bilderna i min powerpoint-presentation. När jag sen visade ett filmklipp från filmen Hugo höll jag upp datorn medan alla samlades runtomkring för att kunna se.
Att visa filmklipp för barn är alltid lika roligt. De blir så totalt uppslukade och reagerar instinktivt på fina eller häftiga partier. Efteråt ville alla veta hur man stavade till filmens titel så de kunde leta upp den, jag hoppas att de har möjlighet till det.
På slutet körde jag en skrivövning men vi hann inte läsa upp så många för föräldrarna stod redan och väntade utanför. Arrangören sa att de skulle få tillfälle att fortsätta skriva och sedan skicka till mig. Hon sa lite ursäktande att de nog inte kommer vara av bästa kvalitet.
Det är något som jag tråkigt nog för höra från lärare i Sverige också ibland. Jag sa att det inte spelar någon roll med stavning och korrekthet, det viktigaste är att de lyckas få ut en idé på pappret. Om man inte som vuxen lägger sig i alltför mycket blir det väldigt intressanta och originella historier som kommer fram, medan om man genast går in och rättar och anmärker kan det döda kreativiteten. Hon verkade ta det till sig, så jag hoppas de kan jobba vidare på ett bra sätt.
Allt som allt, en riktigt fin upplevelse!
Avdelning: Barn
Mitt sista blogginlägg: Om Tillvaron och Skrivandet
Den senaste tiden har jag funderat mycket över tillvaron. Jag har hållit mig undan nyheter från omvärlden, skvaller från kändisvärlden, förändringar i närvärlden. Inte gjort några nerslag, inte intresserat mig nämnvärt eller engagerat mig. Bara detta stora begrepp – tillvaron – har cirkulerat i mina tankar.
Tidigare har jag reagerat. Haft känslomässiga reflexer som lett till åsikter och ståndpunkter. Jag har fört diskussioner för att hitta mina sanningar, mina positioner, min identitet.
Från att i ungdomen haft mycket starka åsikter åt höger och vänster förde utbildning och erfarenhet mig vidare till mer diffusa lägen. ”Om detta, så detta.” ”Å andra sidan, å tredje sidan.” Jag vet numera att information genererar förklaring och förståelse, oavsett vad ens inneboende och utarbetade kompass anser vara rätt eller fel. Vissa ställningstaganden blir därmed mer självklara, just genom nyanseringen som kunskap ger, medan andra blir mindre självklara tills ingen känsla eller åsikt finns kvar. Bara ett allmänt intresse.
Det måste medges, jag har varit orolig. Orolig över att apati kommit över mig med åldern. Att alltför mycket engagemang i unga år gjort mig less på allt. Härdad. Att jag hamnat i en vaggande vardag där ingenting förutom min egen direkta bekvämlighet spelar någon större roll. Att den trista passivitet jag beskyllt mina föregångare för hunnit ikapp även mig. "När nya gardiner upptar mina tankar mer än världshungern kan jag lika gärna dö", skriker mitt ungdomsjag. Är det där jag har hamnat nu när starka känslor tycks vara som bortblåsta?
Nej, för jag funderar över tillvaron. I en ny form. Efter att ha gjort nerslag efter nerslag i världens konflikter och sociala orättvisor. I patriarkatets mekanismer, klassamhällets dolda käftar och kapitalismens instabilitet, har jag kommit till en punkt där jag tar ett steg tillbaka för att urskilja sammanhangen.
När nu ett stort antal pusselbitar finns i mitt medvetande, vad föreställer bilden?
Grandiosa tankar om att förändra världen har dunstat bort. Min egen litenhet i det stora världsalltet var till en början förlamande, sedan en befrielse. Det som finns kvar är detta lilla som är jag, som är min värld, och en ny platå av sökandet efter en plats i tillvaron.
I överblicksbilderna tar jag mig an de stora frågorna och skiftar positioner. Här är en sanning: alla människor är unika, alla levande varelser på jorden är lika mycket värda. Här är en annan: alla människor är utbytbara, ingen enskild individ spelar någon roll.
Å ena sida är vi så många att ett terrordåd som dödar hundratals eller en jordbävning som dödar tusentals eller ett krig som driver miljoner på flykt inte genererar mer än en suck och en statusuppdatering. Å andra sidan bryr vi oss så mycket om enskilda människoliv att vi ger allt för att rädda ett föräldralöst barn, eller en familj på flykt, eller en panda som inte hittar hem. Men bara om en strålkastare riktas och skapar en historia.
Och det är orättvist, men nerslagen måste finnas. Enskilda lyckligt lottade som får stå som representanter för flertalet obeaktade.
I denna tankeprocess är skrivandet alltid närvarande. För vad är inte skrivandet om ett sökande att förklara vår plats i tillvaron? Vad det är som gör oss mänskliga. Att bygga en historia, inte bara ha en historia, utan kunna skildra den på ett sätt som upplevs som sann. ”Först hände det, sen hände detta och därefter det här.” Så fungerar inte vårt intag.
En historia är som en målning. Att känna till vinklarnas logik och veta hur ett föremål ser ut runt hörnet hämmar skildrandet. Först måste allt man tror sig veta rensas bort från ens uppfattning. Motivet måste ses med nya ögon för att skapa en tvådimensionell illusion, något som i betraktarens ögon upplevs som sann. Så också med skrivandet.
Att ha gått från känslomässiga nedslag och direkta reaktioner i tillvaron till att se helheter och få en klarare överblick är första steget till att bli en bättre författare. Nästa steg är att bryta sönder. Att rensa bort det jag tror mig veta för att bättre skildra tillvaron och vår plats i den. Att tränga in från oväntade vinklar och skriva på sätt som gör att historien upplevs som sann. Något som gör att läsaren känner och reagerar.
Och jag tycker mig börja närma mig något. En kärna. En känsla. Som så småningom kan bli till ord som kan bli en berättelse.
På återseende!
Avdelning: Skriv!
Att skriva om det förflutna och stanna i nuet
Jag tycker inte om att se tillbaka på det förflutna.
Bara genom att se ett halvgammalt foto eller läsa en anteckning från förra året kan jag hamna i en jobbig sinnesstämning som är svår att bryta sig ifrån. Det handlar inte om att mina minnen är dåliga, tvärtom för det mesta. Det är bara det att jag föredrar att stanna i nuet och titta framåt, inte vara nostalgisk eller älta/romantisera det som en gång varit.
Nästa roman påbörjad!
Den 1:a januari satte jag igång med en ny roman! Sen dess har jag skrivit ungefär en sida om dan.
Efter en höst av mammaledighet och anpassning till det nya livet som förälder är jag nu tillbaka i skrivandet. Under hösten hade jag 25 författarbesök men våren verkar inte bli lika inbokad. Gott om tid för att skriva, och det kommer bli något självbiografiskt.
Hebronboken är ute och snurrar hos förlag just nu och jag försöker att inte tänka på vilka svar som så småningom kommer droppa in. Kontrakt, lektörsutlåtande eller bara en massa refuseringar?
Mitt nästa större projekt är egentligen tänkt att bli en ungdomsroman som utspelar sig i Rwanda efter folkmordet. Jag kommer dock inte åka tillbaka till Rwanda förrän om ett år, och jag behöver göra research på plats för att komma igång rätt, som jag gjorde för att skriva Hebronboken.
Alltså har jag nu ett år att fylla med något annat.
Avdelning: Skriv!
Samtal om Israel-Palestina med en klass fyror
Under de senaste två veckorna har jag haft en serie fantasyworkshops på en mångkulturell skola i Malmö.
Jag började som vanligt med att berätta om min bakgrund och hur det kom sig att jag började skriva. Ofta får jag frågan vad jag skriver på just nu och berättar då lite kort om Hebronboken.
I en av klasserna blev eleverna så intresserade av ämnet Israel-Palestina att de hade svårt att släppa det. Jag märkte att det var något som verkligen engagerade dem så jag berättade vidare och lät dem ställa sina frågor.
Det var första gången jag försökte förklara situationen i Israel-Palestina för barn, ett ämne som inte är helt lätt att förklara ens för en vuxen. Men jag tror jag fick fram en del viktiga poänger i korta drag och ju mer jag berättade desto fler frågor, åsikter och förslag kom fram.
Staden Harry Potter blev till
Förra veckan var jag med familjen i Edinburgh för att gå på book launch och seminarium om en ny bok som min man och en kollega skrivit om nordisk genrefilm.
Passade även på att besöka caféet där J.K. Rowling satt och skrev Harry Potter -böckerna! The Elephant House i Old Town.
Här är lite foton från caféet och från den väldigt Harry Pottereska staden.
Ett nytt beroende
I veckan tog jag mig ut till ett café för att sitta och jobba med redigering av Hebronboken ett par timmar. Nu när jag haft mina första skolbesök kändes det som nästa steg i det skrivande författarlivet igen efter att min dotter fötts.
Idén var att ha två timmar för mig själv att sätta igång arbetet med det tredje utkastet (sen den första genomgången i somras som mest gick ut på korrektur). Nu är det ”kill your darlings” som gäller, alltså större strykningar och justeringar i berättelsen.
Till exempel ska hela prologen försvinna och delvis inbäddas i berättelsens inledning; det som jag kallar för ”det tredje perspektivet” ska utvecklas; hotet utifrån ska förstärkas; en bikaraktär ska få en rimlig closure och avslutningens dramatik ska göras mer personlig och nära.
Jag har alltid behövt en mer eller mindre lång startsträcka för att komma igång med dagens skrivande, men den lyxen kan jag inte riktigt kosta på mig nu när tiden är mer knapp. Om högst två timmar ska dottern matas och hon gillar inte att vänta.
Så jag köpte en bit rabarberpaj, fyllde koppen med kaffe och tänkte att NU JÄVLAR ska jag öppna dokumentet MED EN GÅNG och bara liksom BÖRJA, helt utan krusiduller. Och vad gör jag?
Författarbesök med nyfödd i Norrköping
I måndags tog jag min man och fyraveckorsbebis till Norrköping på författarbesök. Det var första gången vi var hemifrån under en längre tid sen hon föddes, alltså lite av ett experiment.
Dagen innan lyckades jag tajma in mjölkstockningen from hell som höll i sig under hela resan, som tur var fanns det en hårfön på hotellrummet som var en lifesaver när smärtan var som värst. För övrigt var det bara att bita ihop och jobba ändå.
LitteraturMagazinet Skriv! - speciellt för alla som älskar att skriva, gillar språk och kanske har ett eget skrivprojekt i skrivbordslådan.
Följ vår skrivarskola genom att bli medlem. Diskutera idéer med andra skrivintresserade. Läs recensioner av aktuella skrivarböcker, författarintervjuer, krönikor och mer.
Välkomna till LitteraturMagazinet Skriv!
Bli medlem
|
Logga in |