Feministiska Disneyprinsessor
Ända sen Disneys nydaning med Prinsessan och grodan har jag varit försiktigt optimistisk när det gäller genusmedvetenhet och progressivt tänkande i modern tecknad film. Filmbolaget som annars mest kritiserats i dessa aspekter har överraskat.
Inför varje ny film är jag dock orolig att bli besviken och att dessa innovativa filmer bara är en parantes i den konservativa normen. I helgen gick jag och såg den nya Disneyklassikern Frost, och blev otroligt lättad.
Som många andra har jag vuxit upp med Disneyfilmer. När den så kallade Disneyrenässansen på 90-talet skedde med filmer som Skönheten och Odjuret, Aladdin och Lejonkungen var jag den perfekta målgruppen. Även äldre filmer som Svärdet i stenen, Robin Hood och Aristocats är stora favoriter. Det är vanligt att man blir nostalgisk och okritisk till sådant man ser i sin barndom eftersom det alltid kommer behålla en aura av hemtrevnad från förr. Om man ser närmare på filmerna blir bilden dock inte lika vacker.
I filmvetenskapliga kretsar, och även i mer populära forum, talas det mest kritiskt om Disney. Filmerna ses som alltför tillrättalagda, övermoraliska, kvinnoförnedrande och homofobiska med typiska könsroller, klassförakt och ett omåttligt användande av rasstereotyper. Elaking Scar i Lejonkungen har kvinnligt kodat kroppsspråk och talar raffinerad brittiska, en typisk anspelning på homosexualitet. Kråkorna i Dumbo, gamarna i Djungelboken och hyenorna i Lejonkungen är exempel på minoriteter (italienska, afroamerikanska) med en del osympatiska drag och tvetydig moralitet.
Sen är det det där med kvinnobilden, vilket jag tänkte fokusera på här.
Disneyklassikerna har sedan 50-talet varit bra på att använda både manliga och kvinnliga huvudrollsinnehavare. Både kvinnor och män tilldelas ett spektrum av personligheter. De manliga karaktärerna har dock mer friheter då de är typiskt aktiva och skapar sin egen lycka genom handelskraftighet och mod. Kvinnornas drömmar realiseras istället genom männens bekräftelse.
De tydligaste exemplen är de tidiga prinsessorna Snövit, Törnrosa och Askungen. De är alla passiva offer som väntar på prinsens räddande kyss (eller sko). Men trenden fortsätter. Ariel i Den lilla sjöjungfrun, Jasmin i Aladdin och Belle i Skönheten och Odjuret har starka personligheter med egna viljor och drömmar (som inte enbart består av prinsar på vita hästar). I slutändan är det dock männen som räddar kvinnorna från faran och den heterosexuella tvåsamheten säkerhetsställer det lyckliga slutet. Inte ens kvinnliga djur är immuna, som Duchess i Aristocats, Lady i Lady och Lufsen och Nala i Lejonkungen. Alla blir de någon annan hjältes trofé.
Under 90-talets andra hälft tilläts tjejerna aningen mer självständighet parallellt med en växande variation av etniciteter. Indiankvinnan Pocahontas visade den vite mannen mening utöver materialism, den romska kvinnan Esmaralda i Ringaren i Notre Dame står upp för de fattiga och svaga och Mulan ifrågasätter kvinnans roll i det kinesiska kejsardömet då hon går ut i krig utklädd till man.
Det var inga stora steg framåt, särskilt inte med tanke på hur andra kulturer framställs som främmande och konstiga genom förlöjligande av ritualer samt kritik/upphöjande av alternativa moraliska system. Dessa filmer var inte heller lika framgångsrika som 80-talet och det tidiga 90-talsfilmerna, men de var ändock viktiga språngbrädor.
På 00-talet avtog Disneys framgångar. Klassikerna fick inte samma kommersiella eller kritiska genomslagskraft, samtidig kom stark konkurrans från Dreamworks och Pixar som slängde ur sig den ena hitfilmen efter den andra. Med Chicken Little började Disney experimentera med CGI då denna teknik uppenbarligen lyckades bäst för tillfället. Men det var inte förrän de köpte upp Pixar och återgick till traditionell animering med Prinsessan och grodan som trenden vände.
Prinsessan och grodan ses som början på en nydaning för Disney. Förutom traditionell teknik fick musiken återigen en större roll, något som i princip försvunnit under 00-talet. Dessutom är det den första filmen med en afroamerikansk hjältinna. Dock följer den i princip samma mönster som de tidiga filmerna med etniska tjejer. Tiana är en stark tjej med egna drömmar, men dessa realiseras till stor del genom hennes manliga kavaljer.
Året därpå kom Trassel som tog ännu ett litet steg åt rätt håll. Den klassiska modellen med ung man och kvinna som måste stoppa en elaking används, men innehåller nya nyanser. Stora män är inte skräckinjagande utan visar mjuka sidor och Rapunzel överträffar Flynn i traditionellt okvinnliga egenskaper utan att det görs en stor grej av det. Det finns mer plats för frihet och individualism i Trassel än någonsin tidigare, men jag skulle ändå inte kalla den feministisk då den inte tar steget fullt ut. I slutet är det fortfarande tjejen som räddas och tvåsamheten som betonas. Vägen dit var dock avsevärt mer intressant än tidigare.
Modig, som inte räknas till klassikerna utan är en samproduktion med Pixar, tog ett större kliv framåt. I denna är samtliga viktiga karaktärer kvinnor medan männen reduceras till dumma, våldsamma eller komiska sidekicks. Flickan som bryter sig ur systemet har skildrats i många Disneyberättelser, men här får även mamman en stor roll och tillskrivs den viktigaste karaktärsutvecklingen. Ingen prins så långt ögat når.
Den första filmen som tar det progressiva feministiska steget fullt ut är dock Frost. Två systrar står i centrum, vilket bara det är en utveckling då Kvinnan med stort K ofta får stå ensam då hon främst definieras i egenskap av sitt kön. Den äldre systern Elsa har varit gömd under sin uppväxt eftersom hon har kraften att manipulera snö och is vilket kan vara farligt. Istället för att använda och utveckla sin förmåga har hon stängts in, både fysiskt inom slottets murar men också mentalt då hon måste gömma sin kraft från alla, till och med sin syster Anna, och skämmas över den.
Elsa gestaltar ”den duktiga flickan”, hon som lär sig trycka undan sina förmågor och kuva all form av impulsivitet då andras välbefinnande värderas högre än hennes frihet. Föräldrarnas rädslor överskuggar dotterns möjlighet till lycka, något som jag tror många unga kvinnor kan känna igen sig i.
Den Oscarsnominerade låten Let it Go visar när Elsa flyr kungariket och bygger sig ett eget isslott där hon kan vara fri och låta sin förmåga blomstra. Men utan stöd i uppväxten kan ens nyförlösta krafter skapa problem, både för en själv genom destruktiva beteenden och mot andra, något som filmen illustrerar. Vad som kan hjälpa en ur sådana mönster är kärlek, och det behöver inte komma från en man.
Under Elsas frigörelse kämpar systern Anna med att bryta en förtrollelse över kungariket samt med att själv inte förvandlas till is. Det enda som kan stoppa det sägs vara en ”act of true love”.
Frost har mycket av det klassiska Disney i sig. Historien bygger på en förlaga från sagornas värld (Snödrottningen av H.C. Andersen), stilen är en blandning av CGI och traditionellt tecknat, det är mycket sång och musik och det finns karaktärer som prinsessor, magiska sidekicks och roliga djur. Många detaljer visar även på blinkningar till tidigare Disneyproduktioner. Filmskaparna tycks visa att de tar kraft från traditionella Disney men sedan omvandlar det till något nytt.
Därför är det inte så konstigt att en ”act of true love” i filmens narrativ antas vara den klassiska heteronormativa slutkyssen. Här bryter filmen också mot den klassiska tvåsamheten då Anna har två män att välja mellan och är osäker på vems kyss som räknas.
Det stora steget består av att det inte är någon av killarna som räddar Anna och kungariket, det är istället Annas kärlek till sin syster som avgör. Systrarnas relation är det som får ta mest plats i historien från början till slut.
Dessa underbara filmer är inte bara på rätt väg när der gäller genusmedvetenhet, de får också överväldigande bra kritik och kommersiell vinst, vilket jag ser som en uppmuntrande trend i den tecknade filmvärlden eftersom Disney är en framstående förebild.
Tidigare har jag ofta nöjt mig om en tecknad barnfilm åtminstone inte förespråkar sexism, trots att den förmedlar en exkluderande syn på kön och tvåsamhet. Från och med Frost finns det dock ingen återvändo, jag tycker inte att någon av oss ska förvänta oss mindre medvetenhet och innovativitet än så.
Disney har kommit med ett ovärderligt bidrag till barnkulturen och jag hoppas verkligen att fler produktionsbolag som Dreamworks och Pixar ser och lär, så kanske vi får uppleva ännu större steg i framtiden med alternativa familjebildningar, variationer av könstillhörigheter och de egenskaper som tillmäts dem, samt en blandning av etniciteter utan rasistisk stereotypisering.
Avdelning: Barn
Mitt sista blogginlägg: Om Tillvaron och Skrivandet
Den senaste tiden har jag funderat mycket över tillvaron. Jag har hållit mig undan nyheter från omvärlden, skvaller från kändisvärlden, förändringar i närvärlden. Inte gjort några nerslag, inte intresserat mig nämnvärt eller engagerat mig. Bara detta stora begrepp – tillvaron – har cirkulerat i mina tankar.
Tidigare har jag reagerat. Haft känslomässiga reflexer som lett till åsikter och ståndpunkter. Jag har fört diskussioner för att hitta mina sanningar, mina positioner, min identitet.
Från att i ungdomen haft mycket starka åsikter åt höger och vänster förde utbildning och erfarenhet mig vidare till mer diffusa lägen. ”Om detta, så detta.” ”Å andra sidan, å tredje sidan.” Jag vet numera att information genererar förklaring och förståelse, oavsett vad ens inneboende och utarbetade kompass anser vara rätt eller fel. Vissa ställningstaganden blir därmed mer självklara, just genom nyanseringen som kunskap ger, medan andra blir mindre självklara tills ingen känsla eller åsikt finns kvar. Bara ett allmänt intresse.
Det måste medges, jag har varit orolig. Orolig över att apati kommit över mig med åldern. Att alltför mycket engagemang i unga år gjort mig less på allt. Härdad. Att jag hamnat i en vaggande vardag där ingenting förutom min egen direkta bekvämlighet spelar någon större roll. Att den trista passivitet jag beskyllt mina föregångare för hunnit ikapp även mig. "När nya gardiner upptar mina tankar mer än världshungern kan jag lika gärna dö", skriker mitt ungdomsjag. Är det där jag har hamnat nu när starka känslor tycks vara som bortblåsta?
Nej, för jag funderar över tillvaron. I en ny form. Efter att ha gjort nerslag efter nerslag i världens konflikter och sociala orättvisor. I patriarkatets mekanismer, klassamhällets dolda käftar och kapitalismens instabilitet, har jag kommit till en punkt där jag tar ett steg tillbaka för att urskilja sammanhangen.
När nu ett stort antal pusselbitar finns i mitt medvetande, vad föreställer bilden?
Grandiosa tankar om att förändra världen har dunstat bort. Min egen litenhet i det stora världsalltet var till en början förlamande, sedan en befrielse. Det som finns kvar är detta lilla som är jag, som är min värld, och en ny platå av sökandet efter en plats i tillvaron.
I överblicksbilderna tar jag mig an de stora frågorna och skiftar positioner. Här är en sanning: alla människor är unika, alla levande varelser på jorden är lika mycket värda. Här är en annan: alla människor är utbytbara, ingen enskild individ spelar någon roll.
Å ena sida är vi så många att ett terrordåd som dödar hundratals eller en jordbävning som dödar tusentals eller ett krig som driver miljoner på flykt inte genererar mer än en suck och en statusuppdatering. Å andra sidan bryr vi oss så mycket om enskilda människoliv att vi ger allt för att rädda ett föräldralöst barn, eller en familj på flykt, eller en panda som inte hittar hem. Men bara om en strålkastare riktas och skapar en historia.
Och det är orättvist, men nerslagen måste finnas. Enskilda lyckligt lottade som får stå som representanter för flertalet obeaktade.
I denna tankeprocess är skrivandet alltid närvarande. För vad är inte skrivandet om ett sökande att förklara vår plats i tillvaron? Vad det är som gör oss mänskliga. Att bygga en historia, inte bara ha en historia, utan kunna skildra den på ett sätt som upplevs som sann. ”Först hände det, sen hände detta och därefter det här.” Så fungerar inte vårt intag.
En historia är som en målning. Att känna till vinklarnas logik och veta hur ett föremål ser ut runt hörnet hämmar skildrandet. Först måste allt man tror sig veta rensas bort från ens uppfattning. Motivet måste ses med nya ögon för att skapa en tvådimensionell illusion, något som i betraktarens ögon upplevs som sann. Så också med skrivandet.
Att ha gått från känslomässiga nedslag och direkta reaktioner i tillvaron till att se helheter och få en klarare överblick är första steget till att bli en bättre författare. Nästa steg är att bryta sönder. Att rensa bort det jag tror mig veta för att bättre skildra tillvaron och vår plats i den. Att tränga in från oväntade vinklar och skriva på sätt som gör att historien upplevs som sann. Något som gör att läsaren känner och reagerar.
Och jag tycker mig börja närma mig något. En kärna. En känsla. Som så småningom kan bli till ord som kan bli en berättelse.
På återseende!
Avdelning: Skriv!
Att skriva om det förflutna och stanna i nuet
Jag tycker inte om att se tillbaka på det förflutna.
Bara genom att se ett halvgammalt foto eller läsa en anteckning från förra året kan jag hamna i en jobbig sinnesstämning som är svår att bryta sig ifrån. Det handlar inte om att mina minnen är dåliga, tvärtom för det mesta. Det är bara det att jag föredrar att stanna i nuet och titta framåt, inte vara nostalgisk eller älta/romantisera det som en gång varit.
Nästa roman påbörjad!
Den 1:a januari satte jag igång med en ny roman! Sen dess har jag skrivit ungefär en sida om dan.
Efter en höst av mammaledighet och anpassning till det nya livet som förälder är jag nu tillbaka i skrivandet. Under hösten hade jag 25 författarbesök men våren verkar inte bli lika inbokad. Gott om tid för att skriva, och det kommer bli något självbiografiskt.
Hebronboken är ute och snurrar hos förlag just nu och jag försöker att inte tänka på vilka svar som så småningom kommer droppa in. Kontrakt, lektörsutlåtande eller bara en massa refuseringar?
Mitt nästa större projekt är egentligen tänkt att bli en ungdomsroman som utspelar sig i Rwanda efter folkmordet. Jag kommer dock inte åka tillbaka till Rwanda förrän om ett år, och jag behöver göra research på plats för att komma igång rätt, som jag gjorde för att skriva Hebronboken.
Alltså har jag nu ett år att fylla med något annat.
Avdelning: Skriv!
Samtal om Israel-Palestina med en klass fyror
Under de senaste två veckorna har jag haft en serie fantasyworkshops på en mångkulturell skola i Malmö.
Jag började som vanligt med att berätta om min bakgrund och hur det kom sig att jag började skriva. Ofta får jag frågan vad jag skriver på just nu och berättar då lite kort om Hebronboken.
I en av klasserna blev eleverna så intresserade av ämnet Israel-Palestina att de hade svårt att släppa det. Jag märkte att det var något som verkligen engagerade dem så jag berättade vidare och lät dem ställa sina frågor.
Det var första gången jag försökte förklara situationen i Israel-Palestina för barn, ett ämne som inte är helt lätt att förklara ens för en vuxen. Men jag tror jag fick fram en del viktiga poänger i korta drag och ju mer jag berättade desto fler frågor, åsikter och förslag kom fram.
Staden Harry Potter blev till
Förra veckan var jag med familjen i Edinburgh för att gå på book launch och seminarium om en ny bok som min man och en kollega skrivit om nordisk genrefilm.
Passade även på att besöka caféet där J.K. Rowling satt och skrev Harry Potter -böckerna! The Elephant House i Old Town.
Här är lite foton från caféet och från den väldigt Harry Pottereska staden.
Ett nytt beroende
I veckan tog jag mig ut till ett café för att sitta och jobba med redigering av Hebronboken ett par timmar. Nu när jag haft mina första skolbesök kändes det som nästa steg i det skrivande författarlivet igen efter att min dotter fötts.
Idén var att ha två timmar för mig själv att sätta igång arbetet med det tredje utkastet (sen den första genomgången i somras som mest gick ut på korrektur). Nu är det ”kill your darlings” som gäller, alltså större strykningar och justeringar i berättelsen.
Till exempel ska hela prologen försvinna och delvis inbäddas i berättelsens inledning; det som jag kallar för ”det tredje perspektivet” ska utvecklas; hotet utifrån ska förstärkas; en bikaraktär ska få en rimlig closure och avslutningens dramatik ska göras mer personlig och nära.
Jag har alltid behövt en mer eller mindre lång startsträcka för att komma igång med dagens skrivande, men den lyxen kan jag inte riktigt kosta på mig nu när tiden är mer knapp. Om högst två timmar ska dottern matas och hon gillar inte att vänta.
Så jag köpte en bit rabarberpaj, fyllde koppen med kaffe och tänkte att NU JÄVLAR ska jag öppna dokumentet MED EN GÅNG och bara liksom BÖRJA, helt utan krusiduller. Och vad gör jag?
Författarbesök med nyfödd i Norrköping
I måndags tog jag min man och fyraveckorsbebis till Norrköping på författarbesök. Det var första gången vi var hemifrån under en längre tid sen hon föddes, alltså lite av ett experiment.
Dagen innan lyckades jag tajma in mjölkstockningen from hell som höll i sig under hela resan, som tur var fanns det en hårfön på hotellrummet som var en lifesaver när smärtan var som värst. För övrigt var det bara att bita ihop och jobba ändå.
LitteraturMagazinet Skriv! - speciellt för alla som älskar att skriva, gillar språk och kanske har ett eget skrivprojekt i skrivbordslådan.
Följ vår skrivarskola genom att bli medlem. Diskutera idéer med andra skrivintresserade. Läs recensioner av aktuella skrivarböcker, författarintervjuer, krönikor och mer.
Välkomna till LitteraturMagazinet Skriv!
Bli medlem
|
Logga in |