LitteraturMagazinets recension
av ABC och alla de andra gökarna, Anna Höglund
En bok som vibrerar av kärlek till både bilden och språket

Det första jag gör när jag får en ny ABC-bok i handen är att slå upp bokstaven Q för att kolla hur författaren och illustratören har löst denna besvärliga bokstav i alfabetet. Oftast brukar det figurera en Qvinna som symbol för bokstaven. När Anna Höglund nu presenterar sin ABC-bok har hon valt att låta bokstäverna representera sig själva, med öga, näsa, mun och med armar, ben och inte så sällan fötter. Därför sitter Q och q tillsammans under ett träd med två hyreshus i fonden.
”ABC och alla de andra gökarna” är en bok som nästan vibrerar av kärlek till bilden och till språket. I en dov färgskala och företrädesvis med en collageteknik gestaltar Anna Höglund vad alfabetets alla bokstäver gör när de inte är på jobbet. Ändå är de bevisligen i full verksamhet på sidorna. De korta och fyndiga verserna låter ljudet av respektive bokstav framträda i tvåradiga strofer. Om R och r låter det till exempel så här:
”Stora R bränner sig på spisen
lilla r ringer till polisen.”
Det finns ofta ett nostalgiskt tilltal i Anna Höglunds bilder och det är framträdande även i den här volymen. När stora G sitter framför tv:n så är det Helan och Halvan i rutan och det är lång ifrån en induktionshäll som R bränner sig på – snarare en gammal spis med anor från 50-talet.
Men det är bokstäverna som bokstavligen står i centrum av uppslagen, karaktärsfulla, med sin individuella prägel. För egentligen: finns det något kaxigare än lilla x?
Mottagen: 8 april 2013
Anmäl textfel