LjudboksRecension av Tabula Rasa Hotels, Jonas Joelson
Avklädd beskrivning av en annars glamourfylld bransch
Den unga stjärnan sveper förbi kön av ”de ödmjuka” och in på krogen. Hela tiden är han medveten om blickarna som följer honom och samtidig ser han sig själv utifrån och fantiserar om kameravinklar och närbilder i filmen där han så klart är huvudpersonen. En troligen mycket vanlig personlighetsklyvning i vår självupptagna, narcissistiska tid.
Det är en spännande och ytterst välskriven debutroman av Jonas Joelsonsom förstärks av den väl anpassade inläsningen av texten. Gustaf
Skarsgård kan till fullo gestalta den unga stjärnreklammannen David Skoglund och hans sönderfallande liv och personlighet.
Vi möter här en helt annan sorts narkomaner och drogmissbrukare än i t ex Alakoskis ”Håppas du trifs bra i fängelset”. Tala om klass! Detta är innefolket som håller högt tempo, tjänar stora pengar (lagligt!) och jobbar med reklam. Romanen får mig att förstå, utan att det sägs
direkt, att reklam faktisk i sig självt är en drog: Ett konstlat, intensivt stimulerande av köplust och livstempo som påverkar hela samhället och oss alla.
Uppdelningen av romanens ”före” och ”efter” känns för mig mycket förvirrande. Om man läser bokens baksidestext ordentligt kanske det blir enklare att hänga med. Själv gjorde jag inte det, utan lyssnade på ljudbokens författareintervju när jag kommit ungefär halvvägs in i romanen. Jag hade gjort ett längre uppehåll i lyssnandet och det föll sig naturligt att återvända till romanen via sticksporet som författarintervjun utgör. Efter det var det ingen svårighet att förstå växlingarna.
Detta är en utvecklingsroman som kan komma att bli en klassiker. Skildringen av huvudpersonens relationer, vännerna, kvinnorna, arbetskamraterna är levande och spännande. Man känner att det är högst verkliga personer och blir engagerat i hur det skall går för var och en av dem och och man undrar hur relationerna kommer att bli efter alla kriser? Stärks de eller går de under?
Ingenting är självklart utom den totala självklarheten i drogmissbruket som blir en förutsättning för missbruket av människor. Reklambranschens hårda konkurrens och höga tempo som kräver ständiga leveranser av sina medarbetare bränner utan tvekan ut de sina på mycket kort tid.
Vad händer sen? Ja, det blir förhoppningsvis en annan historia!
Mottagen: 22 maj 2012
Anmäl textfel