inför skolstarten
Våga göra abc-boken viktig – ur fler aspekter
Det finns en uppsjö av abc-böcker – men de flesta verkar inte vilja så mycket mer än rapa upp förutsägbara ord, ofta med hjälp av en känd barnboks- eller seriefigurskaraktär. Alldeles för sällan tänks det ett extra varv. "Våga skruva konceptet, lyft blicken och placera boken i dagens kontext", skriver Erika Wallman som läst ett examensarbete som inspirerar till nytänk inom genren.
A som i apa.
B som i boll.
C som i cykel.
D som i docka.
Visst har vi läst dem många gånger, abc-böckerna som rapar upp förutsägbara ord, ofta illustrerade med enkla färgstarka bilder. De fyller sitt syfte; de bekantar det lilla barnet med fenomenet bokstäver, repeterar vardagsnära ord, fascinerar med sina färger och former. Ibland fokuserar de på ett ämne, till exempel djur, mat eller fordon. Ibland är det designen som står i fokus; boken kan bestå av bilder av en viss konstnär eller bilder från en viss epok.
Det finns också mer avancerade bokstavsböcker, till exempel Lennart Hellsings tungvrickare "ABC" med Bagare Bengtsson, Filip Glad i Filipstad och alla de andra karaktärerna, eller Sarah Sheppards "Dino ABC" där man samtidigt lär sig om olika dinosaurier. Den som fått mest uppmärksamhet på senare tid är 2012 års Augustprisvinnare Nina Ulmajas "ABC å allt om D" som myllrar av fakta och anekdoter om bokstäver, ord och uttryck. Utgör den månne startskottet för en ny och välbehövlig generation ABC-böcker?
Jag blir glad när jag får nys om Louise Dustlers bok "ABCD Alla får vara med". Boken är hennes examensarbete på Berghs School of Communication och fem kronor för varje såld bok går till stiftelsen Friends arbete mot mobbing. För som titeln antyder handlar boken inte bara om alfabetet utan om att alla ska få vara med, vara kompisar och hitta på roliga saker. Ambitionen att inte bara berätta om bokstäver utan göra en abc-bok med verklighetsförankring, som tar upp svårigheter och tar ställning – det gillar jag! De andra böckerna behövs också, alla är vi olika och för olika åldrar och olika barn lämpar sig olika angreppssätt. Men alldeles för sällan tänks det ett extra varv.
Böcker är redskap, böcker hjälper oss förstå verkligheten, oavsett om de bara visar Apor, Bollar och Cyklar eller om de berättar historier som vi kan reflektera kring och väcker känslor som vi kan relatera till. Abc-böcker med stor humor finns, till exempel Stina Wirséns "Ahmed Anka och ödlan Örjan" – men var är de mer allvarliga, de som fängslar, böckerna som är en coctail av bokstavs- och omvärldsförståelse?
Louise Dustler föregår verkligen med gott exempel på den punkten! Hennes milda färger och livfulla collage är tilltalande men framför allt inspirerar varje uppslag med frågeställningar som lockar till samtal; Vilken är din favoritfärg? Vet du hur man bakar bullar? Vad tror du kaninen har trollat bort under sin hatt?
Men mest av allt handlar boken om roliga saker man kan göra med sina kompisar. En invändning: För den som har kompisar är det förstås roligt men för ett ensamt barn kan det göra ont att läsa om allt roligt man skulle kunna hitta på om om man hade någon att vara med. Men trots detta: det är en bok med en ambition att vara mer än ett färgglatt alfabet. En bok som vill ta ställning och göra skillnad.
Jag hoppas den här boken inspirerar fler författare och illustratörer att ta sig an och utnyttja det välbekanta abc-formatet. Skruva konceptet ett varv till, lyfta blicken, placera boken i dagens kontext. En bok om allemansrätten med alfabetet på köpet? Eller en alfabetsbok med antirasism och tolerans som tema? Våga göra abc-boken viktig ur flera aspekter!
Erika Wallman
Anmäl textfel