LitteraturMagazinet Debatt 

Gymnasieläraren Natalie Duvkrans om barns läsning

Det är dags att dra ur kontakten!

Varför tappar ungdomar intresset för läsning? Har det något att göra med att behovet ökar av att ständigt vara nåbar, uppkopplad mot vänner och världen? Att spel, mobiler och datorer har tagit över tiden som förr fanns för fokuserad läsning? 

 

I artikeln ”Fick panikångest av kraven och stressen” (Dagens Nyheter den 7 maj 2013) lyfter journalisten att studier och statistik från bland annat Ungdomsbarometern stöder faktum att ungdomsstressen har ökat och jag som gymnasielärare kan bara intyga att det är vad jag ser dagligen i mitt arbete också.

Jag hamnar ofta i samtal med föräldrar och elever i utvecklingssamtal och på möten. Många av dessa samtal handlar om att eleven upplever stress och har tappat motivationen i skolan och hoppas på att få hjälp av läraren att hitta den igen. Så ser elever och föräldrar på saken i alla fall. Har man ont i tänderna fixar tandläkaren smärtan, har man ont i huvudet går man till läkaren och har man tappat läsmotivationen går man till läraren. Men i min värld som lärare vet jag att det finns inga ”quick fixes” för elever som inte har motivation att läsa. Det krävs vilja, tid för koncentration samt inte minst en känsla av meningsfullhet för att öka motivationen att läsa. Och allt detta nickar föräldrar och elever förstående inför men sen när jag frågar vad som händer, varför läser inte eleven hemma, händer det ofta att jag blir vittne till djupa föräldrar-barn konflikter som utspelas framför ögonen på mig. Många gånger beskyller föräldrar och barn varandra för att det är deras fel att barnet inte läser. Föräldrar skyller ofta på att barnet ”sitter hela tiden framför datorn istället för att göra läxorna”. Och när det händer har jag lust att fråga: "Men varför drar du inte bara ut kontakten?"

Det är bara genom ett samspel mellan hem och skola som eleven kan få hjälp med att öka motivationen och läslusten"

Jag blir väldigt förvånad över att föräldrar ber mig om råd om hur de ska göra för att få sina barn att börja läsa istället för att sitta vid datorerna. Precis som att de tror att det är problem som de själva inte är upphov till. Men jag skulle vilja säga att det stora skälet till att barnen tappar läsning till förmån för internetkommunikation och spel är att föräldrar inte har lust att acceptera att de är viktigare än de tror i problemet. Föräldrar är otroligt viktiga för sina barn under de resterande timmarna på dygnet när eleven inte är i skolan och det är bara genom ett samspel mellan hem och skola som eleven kan få hjälp med att öka motivationen och läslusten.  Jag refererar till Gunilla Molloys artikel (Pojkar läser bara om män också läser Dagens Nyheter den 8 april 2013). 

Det är inte så att jag inte förstår vad föräldrarna menar med att spel och datorer stjäl tiden från ungdomarna. Dagligen slåss vi lärare också mot spel och datorer om uppmärksamheten från eleverna. Men jag som lärare får inte själv bestämma vilka sidor eleverna får surfa på för vi har censurfrihet i landet och det vill vi inte ändra på.

Trenden att elever lär sig skriva och läsa bättre med hjälp av datorer är den som härskar i skolorna idag. Istället för att skolorna skulle satsa på att bygga fler och läsvänliga bibliotek – vilket skulle avskärma eleverna från omvärlden och ge dem frizoner att förkovra sig en stund – satsar skolorna på fler datorer.

Ingenstans talas det om att den ständiga kommunikationen och nåbarheten som eleverna tampas med även under lektionstid tar för mycket tid i anspråk för läraren i undervisningen. Jag lägger massor av tid åt att argumentera med elever om mobilers varande eller icke varande under lektionerna. Massor av tid åt att diskutera vikten av att medvetet kunna ta ställning till att stänga av nåbarheten att självständigt kunna skapa sig en frizon för att kunna ta in kunskaper. Jag går och klappar var och en på axeln som ”glider över” till facebook med jämna mellanrum och påminner dem om att tiden går, du ska ha hunnit söka rätt på den och den informationen innan lektionen är slut. Varvid eleven ofta svarar: "Jag jobbar ändå bättre hemma än här, kan jag få göra klart det här hemma?" Varvid jag tänker på hur det kan se ut där hemma, föräldrar vågar många gånger inte dra ut kontakten. Och sen hamnar vi i möten och cirkeln är sluten. 

En stor del av elevernas stress är på grund av den ständiga uppkopplingen mot kamraterna och världen. Eleverna tror många gånger själva att frizonen att förkovra sig finns bakom nästa hörn. Inte att den är något man måste skapa sig själv. Men mobiler, datorer och spel följer dem överallt.

Det saknas handledning för barn, unga och vuxna om hur man använder internet för att utnyttja dess fördelar"

En tredjedel av svenska ungdomar i åldrarna 15–24 år tycker att livet är svårt. Var tionde är missnöjd med sin tillvaro och lika många upplever livet som meningslöst.

Jag ser inte internet som något ont fenomen men tycker att det saknas handledning för barn, unga och vuxna om hur man använder internet för att utnyttja dess fördelar. Vi måste öka medvetenheten kring risker med att låta användningen ta för mycket tid i anspråk, som gör att andra viktiga saker såsom bland annat läxläsning hamnar i kläm.

Mitt råd som gymnasielärare till föräldrar som har barn och ungdomar med läsproblem är att först och främst att de måste förstå sin viktiga roll och sedan underlätta för barnen genom att hjälpa dem att öka medvetenheten om hur de använder sin tid. Hjälp barnen att ta reda på hur mycket tid som går åt vid datorerna och visa dem alternativ till datorerna! Hjälp dem att dra ut kontakten om det är nödvändigt! Tänk på att de ska kunna tacka dig vid 25 års ålder också, inte bara nu.

Miljön är viktig vid läsning. Det är svårt att koncentrera sig om det finns ljud och bilder som kan dra uppmärksamheten till sig, även om många lär sig att koncentrera sig vid störningsmoment i senare skede, måste man börja i en lugn miljö. Gör läsningen till något speciellt, vuxna och barn tillsammans. Bestäm med barnen och ungdomarna långt i förväg när det är dags för läsning så att det inte kommer en överraskning. Sitt och läs tillsammans med ditt barn. Börja med 15-20 minuter om dagen om någon har väldiga koncentrationssvårigheter. Utöka tiden efterhand. Gör läsningen till en rutin. Vem vet, kanske hittar ni inte bara tjusningen med att läsa utan också blir av med en del vardagskonflikter? 


Natalie Duvkrans

Foto: Mikael Johansson
14 maj 2013
 

Anmäl textfel

 Info om skribenten 

Natalie Duvkrans är debattör och gymnasielärare. Hon bor i Stockholm med familjen – Urban och fyra tonåringar i åldern 11-19 år.

Våren 2013 införde familjen en dator-teve-mobil-fri halvtimme per kväll vikt för läsning. "Vi trodde först att sönerna skulle protestera mot detta men det visade sig istället att de föreslog att vi så fall skulle stänga av diskmaskinen också, för att den stör läsron" säger Natalie Duvkrans.

Sök bok/författare/artikel


Om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet – Sveriges största litterära magasin är en redaktionell nättidskrift som hade premiär i januari 2012. Vi bevakar litteratur med författarintervjuer, recensioner, krönikor och debatt. Följ oss på Facebook, Twitter och prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Läs mer om LitteraturMagazinet

Recensioner barnböcker

Bläddervänligt om världens hästraser

Recension: Fakta om hästar och ponnyer : Lär dig allt om världens hästraser av Kritika Gupta

Jakob och Hedvig löser ett brott

Recension: Skymning av Walter Falk

Det spökar i Lilla Vargudden

Recension: Spökmysteriet av Sören Olsson

Karma och Jonar på nytt äventyr

Recension: Ond magi av Zelda Falköga

Fullt upp på detektivbyrån

Recension: Det spökar på Smögen av Anna Ihrén

Om utanförskap och hästar

Recension: En vän för livet av Sofie Sarenbrant

Händelserik sommar i Söderviken

Recension: Adele följer spåren av Sanna Juhlin

Extremväder i Lilla Vargudden

Recension: Väderhemligheten av Sören Olsson

Undersök hund som en veterinär

Recension: Lilla veterinärskolan - Din hund från nos till svans! av Sara Klinga Myr

Tröstande godnattbok

Recension: Flickan från andra sidan havet av Sophie G. Hallgren

En tegelsten för alla åldrar

Recension: Lindormars land av Frida Nilsson

Fin bilderbok om sorg och saknad

Recension: Jag kommer hitta däj där av Jessica Lindholm

Charmig sommarlovsläsning

Recension: Emma amatördetektiv av Sanna Juhlin

Känsliga läsare varnas när tv-serie blir bok

Recension: Världens hemskaste sjukdomar av Sofia Bergström, Ida Kjellin

Vardagsäventyr i matbutiken

Recension: Vilse av Ola Belin

Författarbiografi för barn

Recension: Små människor, stora drömmar. Astrid Lindgren av Maria Isabel Sánches Vegara

Morris Mohlin träffar målet

Recension: Morris Mohlin är levande måltavla av Maria Frensborg

Spökhistoria på en stormig ö

Recension: Mysteriet på Ödeborgen av Kristina Ohlsson

Bland pärlor och hajar

Recension: Pärlfiskaren av Karin Erlandsson

Vill du hjälpa detektiverna?

Recension: Jul i Valleby. Det stora strömavbrottet av Martin Widmark

Lekfull jakt efter grannens katt

Recension: Tiger, Tiger, Tiger av Åsa Lind

Bilderbok med julbudskap

Recension: Alla får åka med av Anna-Clara Tidholm

En dyster men spännande framtid

Recension: Curly Bracket. Game over av Johan Wendt

Betydligt mer än ännu en bilderbok om döden

Recension: Den långa resan av Sofia Hedman

Isol visar ingen nåd

Recension: Hur ska det gå för Toribio? av Isol

Fin realism för små och lite större

Recension: Var bor djuren? - Var, hur, varför? av Anne Möller

Lagom rolig berättelse med störande inslag

Recension: Wade Bradford av Dinosaurien på 13:e våningen

Krakel Spektakel och många andra

Recension: Dinkeli dunkeli doja : rim och ramsor av Lennart Hellsing av Lennart Hellsing

Godnattsaga med pedagogiska inslag

Recension: Tuff tuff tut tut av Emma Garcia

Fin historia med tunga ämnen

Recension: Fjädrar av Jacqueline Woodson
Glansholms Bokhandel & Antikvariat
Kundtjänst, vardagar 9-16: 070-692 50 50
LitteraturMagazinet
Redaktör: Sandra Sandström
Ansvarig utgivare: Linus Glansholm
Teknik: Framkant Media AB
Annonsera:  Framkant Media AB
Webbplatsen ligger i Framkantoch drivs av SpaceLoops CMS v.0.4.2