Slutreplik: Debatten om serier i skolan
"Jag är förvånad över reaktionen från Egmont"
Mitt debattinlägg kring serier i skolan har väckt reaktioner. Det som förvånar mig är att jag får en replik från just Jonas Lidheimer på Egmont. Det är ju trots allt skolan och lärarna som får mest däng i debattinlägget. Var är de kränkta pedagogerna?
I mitt debattinlägg skriver jag att Egmont utan tvekan följer alla regler. Jag tar upp deras hemsida och kallar den ambitiös. Men jag skriver framförallt om att man från skolans sida inte kan låta sig nöja med enbart detta material, hur bra det än är. Att tolka det som att jag skulle ha någonting emot serier som ges ut av Egmont blir bara löjligt. Jag vidhåller att ett krav man kan ställa på skolan är att den ska vända sig till fler aktörer och presentera ett brett utbud för eleverna – oavsett om det gäller ämne, genre eller arbetssätt.
Min huvudpoäng är att skolan inte får glömma att behandla serier i svenskundervisningen på samma sätt som exempelvis romaner och nyhetstexter – nämligen obundet, nyanserat och kritiskt
Det breda utbud, som skolan presenterar för elever, kunde absolut innehålla mer serier – och det FINNS material om man anstränger sig en smula. Jag slår ännu en gång ett slag för bildlärarkollegan samt adderar världens bästa resurs SKOLBIBLIOTEKARIEN! Hen har både materialet, informationssökningskompetensen och källkritikskunskaperna. Så sätt igång nu. Ta in serierna i undervisningen!
Det är bra att Egmont reagerar men var är de lärare som jobbar med ett differentierat serieutbud i sina klassrum? Var är de förbannade rektorerna som driver en skolverksamhet som genomsyras av saklighet och allsidighet i alla genrer? Jag skulle älska att få bli motbevisad i det här fallet.
Läs även:
- Debatt: "Skolan måste se upp när serieförlaget Egmont vill in i klassrummet"
- Replik: "Serier borde ta mer plats i skolan"
Anmäl textfel