LitteraturMagazinets recension av Shanghai Performance, Silke Scheuermann
En intrig som stjälper sig själv
Var går gränsen mellan konst och liv? Vad får människor göra i konstens namn? Vilka band finns egentligen mellan den som fött och den som fötts? Scheuermann utforskar viktiga frågor i sin senaste roman, men faller tyvärr på sina egna grepp.
Scheuermann introducerades för svenska läsare med "Timmen mellan hund och varg", en hallucinatorisk kortroman som jag föll huvudstupa för. Sedan kom "Rika flickor", en novellsamling som var bra i sin genre och innehöll vissa scener som definitivt dröjer sig kvar ett år senare.
"Shanghai Performance" är ingen kortroman och ingen novellsamling, utan en brett upplagd roman som spänner över ett tämligen stort antal sidor, även om förloppet är koncentrerat i tiden. Vi får följa Luisa, assistent till en performancekonstnär. Margot Winkraft är känd för att basera sina verk på halvnakna kvinnor som agerar levande skulpturer. Efter uppmärksamhet och rykte på den europeiska och amerikanska konstscenen ska hon nu prova sin lycka i Kina.
Vad Luisa inte vet när hon följer med är att det finns en del osagda anledningar till resan. Margot har en dotter i Kina, en dotter som hon aldrig har träffat. Vad händer när denna unga kvinna får lära känna Margot? Finns det en kärlek mellan dem? Kan de hitta fram till varandra efter alla år som gått?
Det som händer är katastrofalt. Intrig saknas alltså inte, men tyvärr verkar Sceuermann ha läst klassiska romaner lite väl noggrant och sedan klumpigt försökt tillämpa samma teknik. Diverse sammanfattningar och antydningar om senare händelser är kanske menade att skapa spänning, men stör och gör att jag vet ungefär vad som ska hända ett hundratal sidor innan det faktiskt händer.
Jag önskar att Scheuermann hade vågat lita på sin berättelse, låtit den i sig självt skapa en framåtrörelse istället för att gå in och peta. Tillsammans med en slarvigt korrläst översättning och ett sätt att skriva som tyder på antingen dålig tolkning, dåligt skrivet original eller både och, är "Shanghai Performance" tyvärr inte alls den läsupplevelse jag trodde mig kunna finna i en bok av Scheuermann.
Mottagen: 29 april 2013
Anmäl textfel