Krönikor 

Ett pågående ordkrig om kritiken

Vem som är kritiker spelar roll

Det individuella tyckandet och tänkandet är själva fundamentet i kritiken. Men vad händer med urval och värdering om kritikerna är för lika i bakgrund, referenser och gillanden? Det undrar Vesna Prekopic apropå den pågående debatten om kritiken.

De senaste dagarna har det pågått ett musikkritikkrig i medierna. Kjell Häglund ondgör sig i en krönika i Expressen över att First Aid Kits senaste skiva hyllas, trots att bandet bara spelar ”talangtävlingspop”, samt att Håkan Hellströms Ullevispelning höjts till skyarna av en rusig kritikerkår. Han menar att kritikernas unisona allsång klingar falskt. Det är bra att debatten om likriktning och brist på självständigt kritiskt tyckande tas upp, men Häglund missar att ta upp det kanske det mest självklara.

Det kan vara så att Johanna och Klara Söderberg är två musikaliskt begåvade musiker som är skickliga på att skapa storartad musik inom sin genre, vilket de också uppmärksammats för internationellt. Det kan också vara så att Håkan Hellström är en av vår 2000-talets största artister och underhållare. Att han på samma sätt som till exempel Timbuktu med sin energi, närvaro och konstanta och totala känsla för både musik och publik erövrar sina lyssnare, och genom åren byggt upp en fan-bas som är enorm, även bland kritiker.

Musikkritikdebatten får mig att tänka på litteraturkritiken, som oftast inte poängsätter den litteratur som recenseras och analyseras. Istället ska texten själv vägleda läsaren. Läsaren ska genom kritikerns text ta sig in i verket som presenteras med hjälp av de noggranna iakttagelser som gjorts av kritikern. Inför skrivandet av en text om en läst text tar sig kritikern tid att reflektera, sortera, beskriva, analysera och slutligen värdera. Och ofta värderas den litteratur som det skrivs om, precis som den musik det skrivs om, ganska högt.

Kjell Häglund irriterar sig på de orättmätigt höga betygen, men höga betyg eller omdömen kan också bero på det enkla faktum att recensenten själv har möjlighet att sålla bland det som ska recenseras. Det finns ett enormt utbud av både litteratur och musik, större och bredare för varje år som går. Kanske är det så enkelt att man skriver om det man är intresserad av? Och kanske fungerar kulturredaktionerna som nyhetsredaktioner? Att det finns en tendens att de böcker och musik som tas upp på kultursidorna, är sådana som man inte ”får” missa. Det gäller helt enkelt att visa att man hänger med när en bok om Edward Snowden kommer ut eller ett försök ska göras att ta nytt publikrekord på Ullevi.

Medielogiken spelar roll även i kulturbevakningen, särskilt i dagspress, lika mycket som vilka som är kritiker. Det spelar roll att de högst tongivande inom musikjournalistiken fortfarande är män. Det spelar roll att det fortfarande är få rasifierade röster som gör sig hörda på kultursidorna. Subjektiviteten kan aldrig gömmas undan i kulturjournalistiken. Ska inte gömmas undan. Det individuella tyckandet och tänkandet är själva fundamentet i kritiken, annars blir det bara nyhetsrapportering om kulturämnen.

Frågan är vad som händer med både urval och värdering om kritikerna är för lika i bakgrund, referenser och gillanden?


Profil: Vesna Prekopic

12 juni 2014
 

Anmäl textfel

Sök bok/författare/artikel


Om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet – Sveriges största litterära magasin är en redaktionell nättidskrift som hade premiär i januari 2012. Vi bevakar litteratur med författarintervjuer, recensioner, krönikor och debatt. Följ oss på Facebook, Twitter och prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Läs mer om LitteraturMagazinet

Aktuella recensioner

Zelenskyj och den ryska propagandan

Recension: Spelaren : Volodymyr Zelenskyj och kriget i Ukraina av Simon Shuster

Kan vi lära av historien?

Recension: En tid för krig : Europas väg mot storkonflikt 1939 och 2022 av Wilhelm Agrell

Berättelse om en hjälte

Recension: Hand i hand med barnen till Treblinka : Berättelsen om Janusz Korczak av Margit Silberstein

Starka kvinnor i en levande forntid

Recension: Tors vrede av Elvira Birgitta Holm

Lättläst och lugnande om AI

Recension: Maskiner som tänker av Inga Strümke

Storartat om kärlek som varar

Recension: Sniglar och snö av Agneta Pleijel

Varför måste Dagerman dö?

Recension: Himlen nära. Stig Dagerman och Anita Björk : En bok om konstnärskap, livskamp och kärlek av Lo Dagerman

Tredje boken om Betty gör mig besviken

Recension: Käraste vänner av Katarina Widholm

Pricksäker satir över kulturlivet

Recension: Vi är inte här för att ha roligt av Nina Lykke

Trovärdigt om vikingarnas handelsresor

Recension: Miklagård av Agneta Arnesson Westerdahl
Glansholms Bokhandel & Antikvariat
Kundtjänst, vardagar 9-16: 070-692 50 50
LitteraturMagazinet
Redaktör: Sandra Sandström
Ansvarig utgivare: Linus Glansholm
Teknik: Framkant Media AB
Annonsera:  Framkant Media AB
Webbplatsen ligger i Framkantoch drivs av SpaceLoops CMS v.0.3.4