Guillou-boken indragen
Inkompetent och aningslöst av Norstedts
Boken "Höjd över varje misstanke" skulle granska Jan Guillou och “vända upp och ner på många föreställningar” om en av Sveriges mest inflytelserika journalister. Det var en intressant idé – men någonstans saknades uppenbarligen kompetens för att genomföra den hela vägen. Framför allt är det förlaget som måste ta på sig detta misslyckande.
Journalisten och författaren Paul Friyges blev fullständig tillintegjord i SVT:s direktsändning när han skulle debattera sin bok "Höjd över varje misstanke" – tillsammans med Jan Guillou. Vi var många som hajade till när han öga mot öga mötte denna "tjugotaggare" (som Guillou nu kallar sig i samband med denna debatt). Under några minuter smular han lugnt och metodiskt sönder underlaget för denna rykande färska bok om honom själv.
Friyges och förlagets ambition– att ge en annan bild av Guillou vid sidan av den vedertagna – grusades i samma ögonblick och förlaget deklarerade redan samma eftermiddag att boken skulle dras in. (Förlaget hade för övrigt med all sannolikhet även andra ambitioner med boken. Lite snabba cash sitter väl inte fel för ett förlag i djup kris och skandaler säljer som bekant.)
Guillou hade i direktsändningen i SVT med sig flera dokument som visade att flera av bokens påståenden är fel, bland annat att han skulle ha blivit relegerad utan slutbetyg från Solbacka internatskola. Guillou visade helt enkelt fram sina avgångsbetyg och så var den saken ur världen. Paul Frigyes tvingas humma att “det här ska vi titta på”. Fiaskot var ett faktum.
Men detta fiasko är inte i första hand Paul Frigyes utan förlagets. Hur cheferna på Norstedts kan låta ett sådant här projekt få puttra på utan att någon kunnig person i grävande journalistik stöttar denna ensamma journalist är obegripligt och aningslöst. Ett gräv görs inte i en handvändning och det ska dessutom göras med flera kloka huvuden inkopplade och med den helt avgörande viktiga förutsättningen: att hela tesen kan falla under resans gång. Nu fanns uppenbarligen ingen kunnig redaktör som ifrågasatte Frigyes teser. I stället för att antagandena vändes och vreds på i god tid innan de presenterades – och avskrevs om så behövdes – tilläts de falla som stenar i direktsändning.
Norstedts är ett av Sveriges största och mest välrenommerade förlag, grundat 1823. Hur en författare kan lämnas så här ensam är obegripligt. Hur utsatt ska en författare behöva bli? Hur ansvarslöst kan ett förlag hantera en författare? Vilken författare vågar skriva en faktabok för ett förlag om stödet är så här dåligt?
Förlagets ledning borde ta på sig skulden för att de inte kunde backa upp sin författare bättre än så här. Att försätta en enskild författare i en sådan här sits är otroligt aningslös. Att man uppenbarligen inte förutsåg hur reaktionerna på boken skulle bli, var de svaga punkterna fanns, tyder på stor naivitet. En granskning av den här digniteten behövs en hel stab av kunnigt folk med erfarenhet av grävande journalistik. Vilka frågor som Paul Frigyes skulle ställa till Jan Guillou under intervjuerna som gjordes som researsch för boken borde exempelvis ha varit minutiöst genomtänkta.
Vad händer i förlagsvärlden? Det var bara en månad sedan Norstedts var i blåsväder senast. Då i samband med världsnyheten att en fjärde Millennium-bok ska skrivas av David Lagercrantz, utan tillgång till det utkast Stieg Larsson själv skrivit för fjärde boken. Är detta ännu ett exempel på att de ekonomiska intresserna överspeglar de publicistiska?
LitteraturMagazinet
Anmäl textfel