E-böcker på frammarsch
Varför är vi så rädda för Amazon?
När ska svenska bokförlag släppa sargen och erkänna att e-böcker är bra för läsarna, litteraturen och miljön? Det undrar författaren Claes Nero.
Det är uppenbart att pappersboken snart går samma öde till mötes som cd:n. Varför traska ut i regnet för att släpa hem något som man kan köpa snabbare, enklare och billigare med paddan, telefonen eller datorn?
Trots e-böckernas fördelar står de bara för omkring två procent av bokförsäljningen i Sverige. Men i USA är över 30 procent av böckerna elektroniska och branschkännare gissar att e-böcker kommer att passera printböcker 2017.
Rädslan för e-böcker och Amazon låg som en våt filt över årets bokmässa i Göteborg. Men det fanns också nyktra röster, som Dorotea Bromberg, förläggare på Brombergs.
”Den svenska bokbranschen har gjort väldigt mycket för att bromsa e-böckerna", sa Dorotea Bromberg under en paneldiskussion arrangerad av Dagens Nyheter.
Ingen sa emot henne.
”Jag välkomnar Amazon. Det blir bra med en neutral spelare på den svenska marknaden”, fortsatte Dorotea Bromberg.
Då såg de andra i panelen faktiskt lite besvärade ut.
Dagens Nyheter ställde sig högst upp på barrikaden mot de e-böckerna hösten 2014. Perfekt tajmat före bokmässan körde tidningen en stor artikelserie om Amazon. Rubrikerna avslöjar tendensen:
- 23/8: ”Ny studie: Lättare minnas handlingen i pappersböcker”.
- 20/9: ”9 skäl att frukta Amazon”
- 21/9: ”Så blir du själv läst när du läser en bok från Amazon”, ”Så ser Amazons världsherravälde ut”
Dagens Nyheter ägs av Bonnierkoncernen som dessutom äger Sveriges största internetbokhandlare, Adlibris. När du surfar in på Adlibris får du en massa fina boktips. Men det finns en tydlig strategi bakom vad Adlibris braskar för. Mindre förlag som vill att böckerna ska synas ordentligt på Adlibris måste först annonsera i Dagens Nyheter. Detta avslöjade journalisten och författaren Dan Josefsson nyligen i mediepodcasten ”Matsson & Helin”.
Adlibris har tagit stora delar av bokmarknaden med sina låga priser. Mycket snart väntas Amazon, som har en uttalad lågprisprofil, starta en svenskspråkig sajt. Familjen Bonnier – men förstås även alla andra som säljer traditionellla böcker, från förlag till fysiska bokhandlar – har alla skäl att oroa sig för affärerna.
När böckerna blir elektroniska försvinner utgifterna för tryck, lagerhållning och distribution. Det innebär en jättechans för små nischade bokförlag utan stort kapital. E-böckerna kan bli hur många och hur smala som helst. Och de behöver aldrig dö. Man är inte heller beroende av hur Akademibokhandeln disponerar sina ytor, eller av förlagens behov av att ständigt presentera nyheter. En annan fördel med e-böcker är att de kan bära massor av information. Tänk dig vad man kan göra med en guidebok för läsplattor.
Även egenpublicering, exempelvis via Amazons tjänst Kindle Desktop Publishing, ökar kraftigt. Visst finns det mycket skräp inom egenutgivningen, men det kommer att dyka upp instrument som hjälper läsarna att hitta fram till kvaliteten. Bokbloggare kan förväntas bli ännu viktigare som vägvisare, och det lär dyka upp tjänster som påminner om Imdb, som hjälper filmälskare att hitta rätt.
De som är misstänksamma mot egenutgivning pekar ofta på bristen på redaktörskap. Men redaktörskompetensen, som tidigare varit förlagens stora konkurrensfördel, kan numera köpas från fria redaktörer.
Det finns också många intressanta alternativ mellan förlagsutgivning och egenutgivning, vilket jag själv är exempel på. Jag har hittills skrivit 15 barnböcker, de flesta skönlitterära, som getts ut på svenska och i tryckt form av Liber. Jag vände mig i våras till Liber och bad att få ge ut mina berättelser som e-böcker på engelska på Amazon. Efter att min fråga varit uppe på högsta förlagsnivå fick jag till slut ett skriftligt ja. Förmodligen bedömde Liber det som ohållbart att själv avstå från att ge ut mina alster som e-böcker och samtidigt hindra mig från att göra det.
Den professionelle översättaren Kim Loughran har hjälpt mig att översätta mina två första engelskspråkiga böckerna ”The Mysterious Neighbor” och ”Pirates of the North”. På Amazon får jag behålla 70 procent av intäkterna. På pappersboksförlagen får man vara glad om royaltyn når upp till 20 procent. Eventuella grodor kan jag gå in och ändra i texten, när som helst. På samma sätt kan jag byta omslag och sänka eller höja priset.
Svårigheten är marknadsföringen. Att ge ut en bok på exempelvis Amazon är som att gömma ännu en nål i höstacken. Jag har jobbat med sociala medier och hunnit göra en trailer för en av böckerna. Dessutom har jag ett antal idéer som jag nog gör klokt i att inte avslöja riktigt än, eftersom jag misstänker att det snart kommer att bli betydligt trängre på e-boksmarknaden.
Claes Nero har skrivit en lång rad skönlitterära barnböcker som getts ut av Liber. Populärast hittills har varit "Grisbra, Roberta!" och "Gangster-rapp". Han är just nu i färd med att ge ut berättelserna som e-böcker på engelska. Först ut är "The Mysterious Neighbor” och ”Pirates of the North” som finns på Amazon.
Anmäl textfel