Stockholms Internationella Seriefestival 2017
Två dagar i seriernas värld
Årets upplaga av Stockholms internationella seriefestival på Kulturhuset har precis tagit slut. Lite extra uppmärksammat i år var gästlandet Polen, och Finland som firar 100 år av självständighet.
Festivalen har bytt namn flera gånger och bestod i början bara av seriefanzines. Nu har den vuxit och omfattar större förlag och återförsäljare, filmvisningar och panel- och författarsamtal med etablerade serietecknare.
Själv såg jag bara ett axplock intressanta samtal; Elin Lucassi och Lisa Ewald som pratade om serier och politik och spelrecensenten Thomas Arnroth som intervjuades om debuten ”Livets ord” som handlar om hans tid i den församlingen. Amerikanska queerserieskaparen Erika Moen från sajten ”Oh Joy Sex Toy” vars serier finns i tre album. Fantastiska Sara Bergmark Elfgren och Karl Johnsson pratade om ”Vei – bok 1”. Berit Viklund som gjort makalösa ”Kaninhålet” pratade med Julia Hansen, snart är aktuell med ”I Paradisets källare”, om situationer som är lättare att hamna i än att ta sig ifrån. Slutligen hann jag med Harry Anderson och Sissel Gustafsson som skrivit serier på temat alkoholism.
Festivalen har inte blivit något kommersiellt jippo. Centralt beläget i Stockholm och med fri entré var det tillgängligheten som kännetecknade festivalen och på tredje våningen sjöd seriemarknaden med små förlag, butiker och färgglada illustratörer, utställare och serieskapare som själva sålde sina verk.
Det var också på festivalen som årets nomineringar till Seriefrämjandets pris Urhunden förkunnades; ”Det är inte meningen att man ska vara här” av Thomas Olsson, ”Jag håller tiden” av Åsa Grennvall, ”Palimpsest” av Lisa Wool-Rim Sjöblom, ”Sockerärter” av Tinet Elmgren och ”Utgrävningen” av Max Andersson. Priset kommer att delas ut på Bokmässan i Göteborg i september.
Anmäl textfel