Glansholms Bokhandel & Antikvariat 
 Information från förlaget 

Går det åt helvete är jag ändå född

Av Agneta Klingspor

Bok-
presentation:
Går det åt helvete är jag ändå född
Författar-
presentation:
Agneta Klingspor

Kära läsare!

Min verksamhetsberättelse har två avsnitt: Dagordning och Övriga frågor.

Dagordning utspelas i tiden efter mordet på statsminister Olof Palme och Tjernobylkatastrofen 1986 fram till idag. Främst på Södermalm i Stockholm och framför teven.

Huvudpersonen ser förfall och förlust och blir själv rädd för att falla igenom. Vad händer när man har mycket lite pengar? I själen? Var är tilliten? Vad återstår annat än teve?

Hon samlar bevis med grannfrun för att ställa de ansvariga mot väggen i »den stora rättegången«. Dagordning är en galghumoristisk, förtvivlad civilisationskritik, om jag får säga det själv. Inte minst mot teves människosyn.

Övriga frågor är döden. Bit för bit närmar hon sig den och hamnar framför mamman i kistan.

Det är hårda bud.

Agneta Klingspor

Agneta Klingspor är uppväxt i Uddevalla men bor idag i Stockholm.

Hon har bl.a. arbetat som litteraturkritiker i BLM, är verksam som konstkritiker i Expressen sedan 1991 och frilansar som kulturskribent. Hon arbetar också periodvis som lärare i svenska som andraspråk.

Recensioner

Klingspors ilskna uppgörelse med en samtid i förfall är lika genialt välskriven som hänsynslöst drabbande. En stor uppdatering av stockholmsskildringen där uteliggare och pundare ligger i drivor på gatorna, med livsstilsmagasinens glatta omslag som täcke. Ett kompakt och stilistiskt mästerverk som sätter upp Klingspor på den vördade hyllan bland våra stora författare. Daniel Sjölin, Babel, SVT

Bara titeln gör mig upprymd ... Hon ser det vi alla ser men inte vill kännas vid, de där som hamnat utanför, flyktingar, ensamma, udda, ja hon tar in allt ...

Bokens jag är både arg, klarsynt, skyddslös och kul ... Det är som om boken vill säga: Blunda inte, våga se. Hon registrerar, iakttar verkligheten utan skyddsnät. Stilen är hyperrealistisk, den borrar, väjer inte för äcklet, ibland med insprängda poetiska partier.

Annika Sherwin, Vågen, SR P1

Klingspors korta prosatexter är råa och snabba, men samtidigt täta, kontrollerade, vackra i förtvivlan och raseri. När författaren i bokens avslutande del låter jaget gå rakt mot sin egen och sin mammas död, gör hon det med en språklig lätthet och precision som känns nästan chockerande. Och mycket imponerande. Jenny Tunedal, Aftonbladet

Klingspor skriver sin verksamhetsberättelse direkt från det nu som finns omkring henne. Hon är halsbrytande rolig, bottenlöst bitter, sardoniskt elak och hjärtskärande ärlig. Med några få meningar lyckas hon förmedla en lägesrapport från Sverige som biter djupt. Jonas Thente, Dagens Nyheter

Klingspors prosa är intensiv och livlig mer än något annat. Om ordet inte var förbannat på förhand och reserverat för kvinnor, skulle jag rentav säga hysterisk. Och till skillnad från en Paul Auster som med klinisk skicklighet ringar in förfallets och svältens obönhörliga förlopp, är Klingspor suggestiv och besvärjande.

Jenny Högström, Expressen

Allt blandas i prosan, som svingar, svänger och kränger vilt. Form och stil bestäms av humöret, oftast taskigt.

Det är som hade Beckett stämt träff med Britt Edwall. Det sitter.

Jan Karlsson, Hallandsposten

Det är som om Agneta Klingspor lyckas förena Gunnar Ekelöfs vämjelse inför sophelikoptrarna som flyger om nätterna och de fyrkantiga molnen och könlösa vitaminarbetare med den Kristina Lugn som står och råmar ut sin allra blåaste ångest i cykelstället om nätterna då ingen hör henne. Klingspor har skrivit en av årets viktigaste och mest angelägna böcker. Crister Enander, Sundsvalls Tidning

Det blir besvärligt när man känner ett behov att vilja citera nästan halva boken. Det blir lika besvärligt att välja ut något exempel att citera. Det är för mycket som är lika träffsäkert, svidande, absurt roligt och aktuellt.

Språket är också en njutning: omedelbarheten växlas med det återhållna, ibland stupar orden iväg och får fart på innehållet, ibland blir Klingspor dämpad, poetisk.

Personligen har jag aldrig tidigare haft så stor behållning av Agneta Klingspor som här, i den gula boken med svarta bläckplumpar. Tina Persson, Smålandsposten

Klingspor skriver både roligt och elakt, ärligt och rakt på sak om ett Sverige som inte är det folkhem som hon en gång trodde. Det är hårda bud, säger hon på bakre pärmen till sin bok. Det är det. Och Agneta Klingspor skriver i en helt egen klass.

Mary-Ann Bäcksbacka, Ny Tid (finlandssvensk kulturtidning)

Utgåvor

Pocket
Förlag: Bokförlaget Mormor
Lagerstatus: Definitivt slut

Kära läsare!

Min verksamhetsberättelse har två avsnitt: Dagordning och Övriga frågor.

Dagordning utspelas i tiden efter mordet på statsminister Olof Palme och Tjernobylkatastrofen 1986 fram till idag. Främst på Södermalm i Stockholm och framför teven.

Huvudpersonen ser förfall och förlust och blir själv rädd för att falla igenom. Vad händer när man har mycket lite pengar? I själen? Var är tilliten? Vad återstår annat än teve?

Hon samlar bevis med grannfrun för att ställa de ansvariga mot väggen i »den stora rättegången«. Dagordning är en galghumoristisk, förtvivlad civilisationskritik, om jag får säga det själv. Inte minst mot teves människosyn.

Övriga frågor är döden. Bit för bit närmar hon sig den och hamnar framför mamman i kistan.

Det är hårda bud.

Agneta Klingspor

Kära läsare!

Min verksamhetsberättelse har två avsnitt: Dagordning och Övriga frågor.

Dagordning utspelas i tiden efter mordet på statsminister Olof Palme och Tjernobylkatastrofen 1986 fram till idag. Främst på Södermalm i Stockholm och framför teven.

Huvudpersonen ser förfall och förlust och blir själv rädd för att falla igenom. Vad händer när man har mycket lite pengar? I själen? Var är tilliten? Vad återstår annat än teve?

Hon samlar bevis med grannfrun för att ställa de ansvariga mot väggen i »den stora rättegången«. Dagordning är en galghumoristisk, förtvivlad civilisationskritik, om jag får säga det själv. Inte minst mot teves människosyn.

Övriga frågor är döden. Bit för bit närmar hon sig den och hamnar framför mamman i kistan.

Det är hårda bud.

Agneta Klingspor

Agneta Klingspor är uppväxt i Uddevalla men bor idag i Stockholm.

Hon har bl.a. arbetat som litteraturkritiker i BLM, är verksam som konstkritiker i Expressen sedan 1991 och frilansar som kulturskribent. Hon arbetar också periodvis som lärare i svenska som andraspråk.

Recensioner

Klingspors ilskna uppgörelse med en samtid i förfall är lika genialt välskriven som hänsynslöst drabbande. En stor uppdatering av stockholmsskildringen där uteliggare och pundare ligger i drivor på gatorna, med livsstilsmagasinens glatta omslag som täcke. Ett kompakt och stilistiskt mästerverk som sätter upp Klingspor på den vördade hyllan bland våra stora författare. Daniel Sjölin, Babel, SVT

Bara titeln gör mig upprymd ... Hon ser det vi alla ser men inte vill kännas vid, de där som hamnat utanför, flyktingar, ensamma, udda, ja hon tar in allt ...

Bokens jag är både arg, klarsynt, skyddslös och kul ... Det är som om boken vill säga: Blunda inte, våga se. Hon registrerar, iakttar verkligheten utan skyddsnät. Stilen är hyperrealistisk, den borrar, väjer inte för äcklet, ibland med insprängda poetiska partier.

Annika Sherwin, Vågen, SR P1

Klingspors korta prosatexter är råa och snabba, men samtidigt täta, kontrollerade, vackra i förtvivlan och raseri. När författaren i bokens avslutande del låter jaget gå rakt mot sin egen och sin mammas död, gör hon det med en språklig lätthet och precision som känns nästan chockerande. Och mycket imponerande. Jenny Tunedal, Aftonbladet

Klingspor skriver sin verksamhetsberättelse direkt från det nu som finns omkring henne. Hon är halsbrytande rolig, bottenlöst bitter, sardoniskt elak och hjärtskärande ärlig. Med några få meningar lyckas hon förmedla en lägesrapport från Sverige som biter djupt. Jonas Thente, Dagens Nyheter

Klingspors prosa är intensiv och livlig mer än något annat. Om ordet inte var förbannat på förhand och reserverat för kvinnor, skulle jag rentav säga hysterisk. Och till skillnad från en Paul Auster som med klinisk skicklighet ringar in förfallets och svältens obönhörliga förlopp, är Klingspor suggestiv och besvärjande.

Jenny Högström, Expressen

Allt blandas i prosan, som svingar, svänger och kränger vilt. Form och stil bestäms av humöret, oftast taskigt.

Det är som hade Beckett stämt träff med Britt Edwall. Det sitter.

Jan Karlsson, Hallandsposten

Det är som om Agneta Klingspor lyckas förena Gunnar Ekelöfs vämjelse inför sophelikoptrarna som flyger om nätterna och de fyrkantiga molnen och könlösa vitaminarbetare med den Kristina Lugn som står och råmar ut sin allra blåaste ångest i cykelstället om nätterna då ingen hör henne. Klingspor har skrivit en av årets viktigaste och mest angelägna böcker. Crister Enander, Sundsvalls Tidning

Det blir besvärligt när man känner ett behov att vilja citera nästan halva boken. Det blir lika besvärligt att välja ut något exempel att citera. Det är för mycket som är lika träffsäkert, svidande, absurt roligt och aktuellt.

Språket är också en njutning: omedelbarheten växlas med det återhållna, ibland stupar orden iväg och får fart på innehållet, ibland blir Klingspor dämpad, poetisk.

Personligen har jag aldrig tidigare haft så stor behållning av Agneta Klingspor som här, i den gula boken med svarta bläckplumpar. Tina Persson, Smålandsposten

Klingspor skriver både roligt och elakt, ärligt och rakt på sak om ett Sverige som inte är det folkhem som hon en gång trodde. Det är hårda bud, säger hon på bakre pärmen till sin bok. Det är det. Och Agneta Klingspor skriver i en helt egen klass.

Mary-Ann Bäcksbacka, Ny Tid (finlandssvensk kulturtidning)

Utgivningsdatum: 20071024
9789185841028

Inbunden
Förlag: Bokförlaget Mormor
Lagerstatus: Definitivt slut

Efter sju år kommer äntligen Agneta Klingspors nionde bok.

Hon kallar den inte för en roman, utan verksamhetsberättelse, uppdelad i två avsnitt Dagordning och Övriga frågor.

Dagordning utspelar sig i tiden efter mordet på statsminister Olof Palme och Tjernobylkatastrofen 1986, fram till idag. Främst på Södermalm i Stockholm och framför teven.

Huvudpersonen ser förfall och förlust och blir själv rädd för att falla igenom. Vad händer när man har mycket lite pengar? Och ser alla papperskorgsrotare? Vad händer då i själen? Vad återstår annat än teve?

Hon samlar bevis ihop med grannfrun för att ställa de ansvariga mot väggen i den stora rättegången.

Dagordning är en förtvivlad civilisationskritik, inte minst mot teves människosyn. Humoristisk, nära galgen.

Övriga frågor är döden. Ingen undgår övriga frågor. Bit för bit försöker hon närma sig döden och hamnar framför mamman i kistan.

Det är hårda bud.

Utgivningsdatum: 20060823
9789197584951

Bok: 159353

Anmäl textfel

Utgivning

Dagböckerna 1962-1992

av Agneta Klingspor
"Den här boken påminner mig om att vägra låta mig tolkas av andra...
Pocket, Finns i lager, 69 kr

Tji fick du : tidsbok : 1978 - nu

av Agneta Klingspor
Agneta Klingspor har satt ihop sin »tidsbok« utifrån prosaartikla...
Danskt band, Finns i lager, 235 kr

Joakim Pirinen

av Agneta Klingspor
Joakim Pirinen är verksam som serietecknare, författare och konst...

Stängt pga hälsosjäl

av Agneta Klingspor
Hon klämde på den i november. Eller var det i somras på Bohus Bjö...
Inbunden, Finns i lager, 262 kr

Pressa läpparna här

av Agneta Klingspor
Några utdrag ur en mängd fantastiska recensioner: Svenska relatio...
Inbunden, Finns i lager, 82 kr

Går det åt helvete är jag ändå född

av Agneta Klingspor
Kära läsare! Min verksamhetsberättelse har två avsnitt: Dagordni...

Lusta : erotiska berättelser

av Agneta Klingspor
LUSTA - Erotiska berättelser av några av våra mest kända och upps...
Inbunden, Finns i lager, 244 kr

Sök bok/författare/artikel


Om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet – Sveriges största litterära magasin är en redaktionell nättidskrift som hade premiär i januari 2012. Vi bevakar litteratur med författarintervjuer, recensioner, krönikor och debatt. Följ oss på Facebook, Twitter och prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Läs mer om LitteraturMagazinet

Aktuella recensioner

Zelenskyj och den ryska propagandan

Recension: Spelaren : Volodymyr Zelenskyj och kriget i Ukraina av Simon Shuster

Kan vi lära av historien?

Recension: En tid för krig : Europas väg mot storkonflikt 1939 och 2022 av Wilhelm Agrell

Berättelse om en hjälte

Recension: Hand i hand med barnen till Treblinka : Berättelsen om Janusz Korczak av Margit Silberstein

Starka kvinnor i en levande forntid

Recension: Tors vrede av Elvira Birgitta Holm

Lättläst och lugnande om AI

Recension: Maskiner som tänker av Inga Strümke

Storartat om kärlek som varar

Recension: Sniglar och snö av Agneta Pleijel

Varför måste Dagerman dö?

Recension: Himlen nära. Stig Dagerman och Anita Björk : En bok om konstnärskap, livskamp och kärlek av Lo Dagerman

Tredje boken om Betty gör mig besviken

Recension: Käraste vänner av Katarina Widholm

Pricksäker satir över kulturlivet

Recension: Vi är inte här för att ha roligt av Nina Lykke

Trovärdigt om vikingarnas handelsresor

Recension: Miklagård av Agneta Arnesson Westerdahl
Glansholms Bokhandel & Antikvariat
Kundtjänst, vardagar 9-16: 070-692 50 50
LitteraturMagazinet
Redaktör: Sandra Sandström
Ansvarig utgivare: Linus Glansholm
Teknik: Framkant Media AB
Annonsera:  Framkant Media AB
Webbplatsen ligger i Framkantoch drivs av SpaceLoops CMS v.0.3.4