Glansholms Bokhandel & Antikvariat 
Höra hemma : familj och social förändring i svensk radioserieteater från 1930-talet till 1990-talet - Inbunden
Finns i lager, 370 kr
 Information från förlaget 

Höra hemma : familj och social förändring i svensk radioserieteater från 1930-talet till 1990-talet

Av Amelie Björck

Bok-
presentation:
Höra hemma : familj och social förändring i svensk radioserieteater från 1930-talet till 1990-talet
Författar-
presentation:
Amelie Björck
Inbunden
Finns i lager, 370 kr

När P1 under år 1997 sände Hundsjöviken, fem minuters daglig radioteater om en stockholmsfamilj som startade pensionat i Norrland, väckte det uppmärksamhet; nu hade TV-såpaformatet nått radion, sades det. Såpa eller ej, Lennart Jähkels och Ann Petréns vardagsgnabb i Hundsjöviken hade andra föregångare i etern. Under 1900-talet skapades och etablerades en lång och folkkär tradition av familjeserier -- radioteater i serieform om familjeliv. Här följdes ingenjörsfamiljen Björck av stora lyssnarskaror före och under andra världskriget, liksom Lilla Fridolf och Selma på 1950-talet. Livet på landet skildrades i Hällebäcks gård kring 1960, drömmen om kollektivboendet i Ett hus! Ett hus! i slutet av 1980-talet.

I Höra hemma frilägger litteraturvetaren Amelie Björck denna outforskade familjehistoria och berättar om familjeseriernas representationer av familjerelationer, intimitet och social förändring. Vissa drag hos serierna uppvisar en påtaglig kontinuitet från 1930-tal till 1990-tal. Det handlar bland annat om strategier som används för att få seriefamiljen att kännas välbekant för lyssnarna, som en grannfamilj man råkat få insyn i -- exempelvis genom att seriens tid synkroniseras med lyssnarens, eller genom ett familjärt tonfall i påannonseringen. Skildringarna av familjestrukturer och könsroller, liksom av familjernas relationer till samhället, förändras däremot tydligt under perioden.

Sedda ur fågelperspektiv tecknar 1900-talets familjeserier i

radio en historia där frågorna om hur man kan leva tillsammans, hur man bör leva tillsammans och vilka problem och glädjeämnen man kan förvänta sig av livet stöps om med tidens växlande krav på samhällsengagemang, självförverkligande och flexibilitet. Men behovet av föreställningar om familjen kvarstår, oavsett det sociala samlivets diversifiering -- liksom kärnfamiljens status som referensram.

Amelie Björck är litteraturvetare vid Lunds

universitet, kritiker och författare till den litterära

biografin Sonja Åkesson (2008). Höra hemma är

hennes doktorsavhandling.

Utgåvor

Inbunden
Förlag: Makadam förlag
Lagerstatus: Finns i lager

När P1 under år 1997 sände Hundsjöviken, fem minuters daglig

radioteater om en stockholmsfamilj som startade pensionat i

Norrland, väckte det uppmärksamhet; nu hade TV-såpaformatet nått radion, sades det. Såpa eller ej, Lennart Jähkels och Ann Petréns vardagsgnabb i Hundsjöviken hade andra föregångare i etern. Under 1900-talet skapades och etablerades en lång och folkkär tradition

av familjeserier radioteater i serieform om familjeliv. Här följdes ingenjörsfamiljen Björck av stora lyssnarskaror före och under andra världskriget, liksom Lilla Fridolf och Selma på 1950-talet. Livet på landet skildrades i Hällebäcks gård kring 1960, drömmen om kollektivboendet i Ett hus! Ett hus! i slutet av 1980-talet.

I Höra hemma frilägger litteraturvetaren Amelie Björck denna

outforskade familjehistoria och berättar om familjeseriernas representationer av familjerelationer, intimitet och social förändring. Vissa

drag hos serierna uppvisar en påtaglig kontinuitet från 1930-tal till 1990-tal. Det handlar bland annat om strategier som används för att få seriefamiljen att kännas välbekant för lyssnarna, som en grannfamilj man råkat få insyn i exempelvis genom att seriens

tid synkroniseras med lyssnarens, eller genom ett familjärt tonfall i påannonseringen. Skildringarna av familjestrukturer och könsroller, liksom av familjernas relationer till samhället, förändras däremot

tydligt under perioden.

Sedda ur fågelperspektiv tecknar 1900-talets familjeserier i

radio en historia där frågorna om hur man kan leva tillsammans, hur man bör leva tillsammans och vilka problem och glädjeämnen man kan förvänta sig av livet stöps om med tidens växlande krav på samhällsengagemang, självförverkligande och flexibilitet.

Men behovet av föreställningar om familjen kvarstår, oavsett det sociala samlivets diversifiering liksom kärnfamiljens status som referensram.

Utgivningsdatum: 20100302
9789170610769

Bok: 130843

Anmäl textfel

Utgivning

Glänta 2015:2

av Amelie Björck
Häftad, Finns i lager, 127 kr

Höra hemma : familj och social förändring i svensk radioserieteater från 1930-talet till 1990-talet

av Amelie Björck
När P1 under år 1997 sände Hundsjöviken, fem minuters daglig radi...
Inbunden, Finns i lager, 370 kr

Sonja Åkesson

av Amelie Björck
Poeten Sonja Åkesson (192677) är mest känd som ironisk folkhemskr...

Sök bok/författare/artikel


Om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet – Sveriges största litterära magasin är en redaktionell nättidskrift som hade premiär i januari 2012. Vi bevakar litteratur med författarintervjuer, recensioner, krönikor och debatt. Följ oss på Facebook, Twitter och prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Läs mer om LitteraturMagazinet

Aktuella recensioner

Zelenskyj och den ryska propagandan

Recension: Spelaren : Volodymyr Zelenskyj och kriget i Ukraina av Simon Shuster

Kan vi lära av historien?

Recension: En tid för krig : Europas väg mot storkonflikt 1939 och 2022 av Wilhelm Agrell

Berättelse om en hjälte

Recension: Hand i hand med barnen till Treblinka : Berättelsen om Janusz Korczak av Margit Silberstein

Starka kvinnor i en levande forntid

Recension: Tors vrede av Elvira Birgitta Holm

Lättläst och lugnande om AI

Recension: Maskiner som tänker av Inga Strümke

Storartat om kärlek som varar

Recension: Sniglar och snö av Agneta Pleijel

Varför måste Dagerman dö?

Recension: Himlen nära. Stig Dagerman och Anita Björk : En bok om konstnärskap, livskamp och kärlek av Lo Dagerman

Tredje boken om Betty gör mig besviken

Recension: Käraste vänner av Katarina Widholm

Pricksäker satir över kulturlivet

Recension: Vi är inte här för att ha roligt av Nina Lykke

Trovärdigt om vikingarnas handelsresor

Recension: Miklagård av Agneta Arnesson Westerdahl
Glansholms Bokhandel & Antikvariat
Kundtjänst, vardagar 9-16: 070-692 50 50
LitteraturMagazinet
Redaktör: Sandra Sandström
Ansvarig utgivare: Linus Glansholm
Teknik: Framkant Media AB
Annonsera:  Framkant Media AB
Webbplatsen ligger i Framkantoch drivs av SpaceLoops CMS v.0.4.2