Glansholms Bokhandel & Antikvariat 

Söker du efter "Nilsson" av Claes Jurander? Du kan sluta leta. Våra experter i antikvariat hjälper dig eftersöka boken - utan extra kostnad - och den levereras direkt hem i brevlådan.

 Recensioner 

Recension av Nilsson, Claes Jurander

En föregångare som håller måttet

Avskalat, tillbakalutat, stillsamt sorgset – och mycket enkelt"
”Nilsson”, först publicerad 1974, sägs vara en föregångare inom den svenska serieromangenren – och det är inte svårt att förstå varför. I textmässigt nedskalade, grafiskt enkla berättande bilder möter vi Nilsson, en nattvakt i ett köpcentrum. Han går runt i källarutrymmena varje natt, fastän det aldrig har dykt upp några tjuvar. Han berättar lite om sin barndom, om sitt li...
Recension av profil: Sebastian Lönnlöv
 Redaktionell presentation 
Bok-
presentation:
Nilsson
Författar-
presentation:
Claes Jurander
Utg.år: 2002

Nilsson

”Nilsson” är en serieroman från 1974 som Optimal Press återutgav 2002. Serieromanen fokuserar på en nattvakt och hans tankar kring sitt liv och det samhälle han lever i.

Boken är enkelt tecknad i svartvitt men räknas som ett banbrytande verk inom svenskt serieskapande.

Text: Sebastian Lönnlöv
 Information från förlaget 

Nilsson

Av Claes Jurander

Bok-
presentation:
Nilsson
Författar-
presentation:
Claes Jurander
Utg.år: 2002

Claes Juranders debutbok "Nilsson" var långt före sin tid när den publicerades 1974. Med tiden har den blivit en kultklassiker som påverkat flera av dagens främsta serieskapare. "Nilsson" är en bildroman på 170 sidor som handlar om en nattvakts liv och tankar. Juranders karga berättande och uttrycksfulla teckningar fungerar utmärkt tillsammans. Optimal Press ger ut boken på nytt i hårda pärmar och med skyddsomslag, så den blir tillgänglig för en ny generation svenska serieläsare.

I efterordet redogör Göran Ribe för serie- och konstläget i Sverige vid bokens tillkomst och vad som har förändrats sedan dess. Claes Jurander är konstnär och var under tiden 1992-97 professor i måleri vid institutionen för fri konst på Konstfack.

Nedan följer ett utdrag ur Göran Ribes efterord:

"Claes Jurander är född 1948, var alltså ganska ung vid den här tiden och tillhörde den första generation som vuxit upp med serietidningar. Samtidigt var han utbildad konstnär. Han har själv gärna talat om sin beundran för "Fantomen"-tecknaren Wilson McCoy, och det är tydligt att bildberättandet faller sig naturligt för honom. Men det märks lika mycket att han kom till bildberättelsen med gallerikonstnärens bagage. Det yttrar sig inte minst i att tiden spelar en så underordnad roll i "Nilsson". Rummet är minst lika viktigt, och på sätt och vis kan man vandra genom scenerna i boken som en galleribesökare på en utställning.

Detta är i själva verket den formmässiga förutsättningen för det innehåll Jurander vill förmedla. Han placerar oss i en människas tankevärld, och dessutom en människa som har att kämpa mot ett själsdödande liv. Den handling som finns är oundvikligen en upprepningens eller minnets handling. Berättelsen är en karta snarare än en historia.

Det samhällskritiska underklassperspektivet i "Nilsson" är naturligtvis typiskt för 70-talet. Men de politiska implikationerna är underförstÂdda. Jurander lösgör sig från det tidsbundna genom att i stället ge en levande skildring av en individ och ett samhälle.

Både i sitt innehåll och i sin form föregriper "Nilsson" en utveckling som skulle äga rum inom seriekonsten under de följande tjugo-trettio åren. 1974 fanns även internationellt sett bara ansatser till vardagsrealism i serier, detta främst hos vissa kvinnliga amerikanska undergroundtecknare, även om genren fick lite mer stadga 1976, när Harvey Pekar började dokumentera sin verklighet i den årliga tidningen American Splendor. Först på 80-talet kom en bredare flora av realistiska serier av olika slag i USA och Europa.

Den som etablerade realismen som seriegenre i Sverige var Gunnar Krantz med album som "Falska liv" (1987) och "Superangst" (1993). Runt 1990 kom också en boom för självbiografiska serier i USA och Kanada, och detta sammantaget ledde till att en rad svenska tecknare under 90-talet kom att använda serier för självbiografiska historier. För vissa av dem fanns även "Nilsson" med som en inspirationskälla från en tidigare epok. Mer och mer har boken med åren kommit att framstå som en milstolpe.

"Nilsson" var på flera sätt före sin tid, en fusion av det dramatiska, åskådliga seriemediet, den analytiska, meditativa romanen och den orörliga, inträngande bildkonsten."

Utgåvor

Inbunden
Förlag: Optimal Press
Lagerstatus: Definitivt slut

Claes Juranders debutbok "Nilsson" var långt före sin tid när den publicerades 1974. Med tiden har den blivit en kultklassiker som påverkat flera av dagens främsta serieskapare. "Nilsson" är en bildroman på 170 sidor som handlar om en nattvakts liv och tankar. Juranders karga berättande och uttrycksfulla teckningar fungerar utmärkt tillsammans. Optimal Press ger ut boken på nytt i hårda pärmar och med skyddsomslag, så den blir tillgänglig för en ny generation svenska serieläsare.

I efterordet redogör Göran Ribe för serie- och konstläget i Sverige vid bokens tillkomst och vad som har förändrats sedan dess. Claes Jurander är konstnär och var under tiden 1992-97 professor i måleri vid institutionen för fri konst på Konstfack.

Utgivningsdatum: 20020901
9789188334619

Bok: 166525

Anmäl textfel

 Författarporträtt 

Claes Jurander

Claes Jurander är en mångsidig konstnär som både har ritat serier, varit verksam som illustratör, gjort skulpturer och animerat.

 Författarporträtt 

Claes Jurander

Claes Jurander är en mångsidig konstnär som både har ritat serier, varit verksam som illustratör, gjort skulpturer och animerat.

Utgivning

Frisörbesöket

av Claes Jurander
Inbunden, Finns i lager, 242 kr

Metaforolympiaden

av Claes Jurander
Kartonnage, Finns i lager, 262 kr

Nilsson

av Claes Jurander
"Nilsson" är en serieroman från 1974 som Optimal Press återutgav 2002. Serieromanen fokuserar på en nattvakt och hans tankar kring sitt liv och det samhälle han lever i.

När man ritar hästar

av Claes Jurander
Sittande ute i det fria ägnar sig konstnären åt att rita av en be...
Inbunden, Finns i lager, 217 kr

Sök bok/författare/artikel


Om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet – Sveriges största litterära magasin är en redaktionell nättidskrift som hade premiär i januari 2012. Vi bevakar litteratur med författarintervjuer, recensioner, krönikor och debatt. Följ oss på Facebook, Twitter och prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Läs mer om LitteraturMagazinet

Aktuella recensioner

Bläddervänligt om världens hästraser

Recension: Fakta om hästar och ponnyer : Lär dig allt om världens hästraser av Kritika Gupta

Zelenskyj och den ryska propagandan

Recension: Spelaren : Volodymyr Zelenskyj och kriget i Ukraina av Simon Shuster

Kan vi lära av historien?

Recension: En tid för krig : Europas väg mot storkonflikt 1939 och 2022 av Wilhelm Agrell

Berättelse om en hjälte

Recension: Hand i hand med barnen till Treblinka : Berättelsen om Janusz Korczak av Margit Silberstein

Starka kvinnor i en levande forntid

Recension: Tors vrede av Elvira Birgitta Holm

Lättläst och lugnande om AI

Recension: Maskiner som tänker av Inga Strümke

Storartat om kärlek som varar

Recension: Sniglar och snö av Agneta Pleijel

Varför måste Dagerman dö?

Recension: Himlen nära. Stig Dagerman och Anita Björk : En bok om konstnärskap, livskamp och kärlek av Lo Dagerman

Tredje boken om Betty gör mig besviken

Recension: Käraste vänner av Katarina Widholm

Pricksäker satir över kulturlivet

Recension: Vi är inte här för att ha roligt av Nina Lykke
Glansholms Bokhandel & Antikvariat
Kundtjänst, vardagar 9-16: 070-692 50 50
LitteraturMagazinet
Redaktör: Sandra Sandström
Ansvarig utgivare: Linus Glansholm
Teknik: Framkant Media AB
Annonsera:  Framkant Media AB
Webbplatsen ligger i Framkantoch drivs av SpaceLoops CMS v.0.4.2