Glansholms Bokhandel & Antikvariat 

Söker du efter "Dekadensens kön" av Ebba Witt-Brattström? Du kan sluta leta. Våra experter i antikvariat hjälper dig eftersöka boken - utan extra kostnad - och den levereras direkt hem i brevlådan.

 Information från förlaget 

Dekadensens kön

Av Ebba Witt-Brattström

Bok-
presentation:
Dekadensens kön
Författar-
presentation:
Ebba Witt-Brattström
bibliografisk_person: Laura Marholm

Den svenska dekadensen är ett oskrivet kapitel. Det råder Ebba Witt-Brattström nu bot på i sin nya studie om Ola Hansson och Laura Marholm. Han var den dekadente flanören. Hon en feministisk förgrundsgestalt. Tillsammans var de litterära banditer.

Dekadens är ett mångtydigt begrepp, kanske mest använt för att beteckna allmänt moraliskt förfall. Men dekadens är också en litterär och estetisk riktning som föddes i Frankrike i slutet av 1800-talet, en reaktion mot den tidiga industrialismens framstegstro, materialism och masskultur. Husguden var Baudelaire, och J.K. Huysmans roman Mot strömmen var den skandalösa kultboken. Andra berömda dekadenter var Oscar Wilde och Rainer Maria Rilke. Men om den svenska dekadensen och dess betydelse för den europeiska litteraturen är mycket litet skrivet. I Ebba Witt-Brattströms studie möter vi det "litterära banditparet" Ola Hansson och Laura Marholm. Han, en skånsk skald, och hon, en balttysk dramatiker, översättare och introduktör av skandinavisk litteratur, möttes midsommaren 1888 och gifte sig i september 1889 i Köpenhamn och levde sedan i frivillig exil resten av sina liv.

I Dekadensens kön belyser Ebba Witt-Brattström hur Ola Hansson tack vare deras förening blev en europeisk kritiker och en av 1890-talet mest uppmärksammade tyskspråkiga författare. Laura Marholm, å sin sida, tecknas som "Ny kvinna" och skandalomsusad författare med stor betydelse för tidens feministiska debatt, bland annat genom efterföljarna Ellen Key och Lou Andreas-Salomé.

Ebba Witt-Brattström beskriver paret Hansson-Marholm som nyckelpersoner i tidens dekadens och svarar på frågan varför deras popularitet upphörde så brådstörtat vid 1900-talet början. Hon visar också att dekadensens tänkande lever vidare i könsfrågan och än idag är en viktig underström i feminismen.

Utgåvor

Inbunden
Förlag: Norstedts
Lagerstatus: Definitivt slut

I Ebba Witt-Brattströms studie över dekadensen kring sekelskiftet 1900 möter vi det "litterära banditparet" Ola Hansson och Laura Marholm. Han var skånsk skald och hon balttysk dramatiker och kritiker. Ola Hansson blev en uppburen författare i Tyskland. Laura Marholm blev en "Ny kvinna-författare", och en av tidens skandalomsusade särartsfeminister. I sin nya bok berättar Ebba Witt-Brattström om varför deras popularitet så plötsligt tog slut, men hon beskriver också hur dekadensen levde vidare i könsfrågan och än i dag är en viktig underström i feminismen.

Ebba Witt-Brattström, f. 1953, är professor i litteraturvetenskap vid Södertörn och en av våra mest kända litteraturhistoriker med genusinriktning.

Den svenska dekadensen är ett oskrivet kapitel. Det råder Ebba Witt-Brattström nu bot på i sin nya studie om Ola Hansson och Laura Marholm. Han var den dekadente flanören. Hon en feministisk förgrundsgestalt. Tillsammans var de litterära banditer.

Dekadens är ett mångtydigt begrepp, kanske mest använt för att beteckna allmänt moraliskt förfall. Men dekadens är också en litterär och estetisk riktning som föddes i Frankrike i slutet av 1800-talet, en reaktion mot den tidiga industrialismens framstegstro, materialism och masskultur. Husguden var Baudelaire, och J.K. Huysmans roman Mot strömmen var den skandalösa kultboken. Andra berömda dekadenter var Oscar Wilde och Rainer Maria Rilke. Men om den svenska dekadensen och dess betydelse för den europeiska litteraturen är mycket litet skrivet. I Ebba Witt-Brattströms studie möter vi det "litterära banditparet" Ola Hansson och Laura Marholm. Han, en skånsk skald, och hon, en balttysk dramatiker, översättare och introduktör av skandinavisk litteratur, möttes midsommaren 1888 och gifte sig i september 1889 i Köpenhamn och levde sedan i frivillig exil resten av sina liv.

I Dekadensens kön belyser Ebba Witt-Brattström hur Ola Hansson tack vare deras förening blev en europeisk kritiker och en av 1890-talet mest uppmärksammade tyskspråkiga författare. Laura Marholm, å sin sida, tecknas som "Ny kvinna" och skandalomsusad författare med stor betydelse för tidens feministiska debatt, bland annat genom efterföljarna Ellen Key och Lou Andreas-Salomé.

Ebba Witt-Brattström beskriver paret Hansson-Marholm som nyckelpersoner i tidens dekadens och svarar på frågan varför deras popularitet upphörde så brådstörtat vid 1900-talet början. Hon visar också att dekadensens tänkande lever vidare i könsfrågan och än idag är en viktig underström i feminismen.

Utgivningsdatum: 20070928
9789113014159

Pocket
Förlag: Norstedts
Lagerstatus: Definitivt slut

Midsommarafton 1888 träffade den skånske poeten Ola Hansson den balttyska dramatikern, kritikern och särartsfeministen Laura Marholm hemma hos Georg Brandes i Köpenhamn. Det var ett möte mellan öst och väst, mellan den Nya Kvinnan och estetmannen. Från detta ögonblick var deras liv och verk sammanflätade. Tillsammans stod de under några år i centrum av den europeiska kulturdebatten och chockerade med sina djärva idéer om könens urartning och sexualdriftens betydelse.

Ebba Witt-Brattström skildrar detta "litterära banditpar" och gör en nytolkning av dekadensen och visar hur den kan användas för att förstå också vår egen tid.

Utgivningsdatum: 20090518
9789113021270

Bok: 6912

Anmäl textfel

Utgivning

Kulturkvinnan : och andra texter

av Ebba Witt-Brattström
Flexband, Finns i lager, 280 kr

Stå i bredd : 70-talets kvinnor, män och litteratur

av Ebba Witt-Brattström
Att "stå i bredd" kallar Märta Tikkanen 70-talsfeminismens dröm o...

Dekadensens kön : Ola Hansson och Laura Marholm

av Ebba Witt-Brattström
I Ebba Witt-Brattströms studie över dekadensen kring sekelskiftet...

Å alla kära systrar : historien om mitt sjuttiotal

av Ebba Witt-Brattström
"1972 började mitt kvinnoliv. Jag var arton år och gick med i Gru...

Dekadensens kön

av Ebba Witt-Brattström
I Ebba Witt-Brattströms studie över dekadensen kring sekelskiftet...

Ediths jag : Edith Södergran och modernismens födelse

av Ebba Witt-Brattström
Glöm den romantiska bilden av den lungsjuka, olyckliga fröken Söd...

Moa Martinson : skrift och drift i trettiotalet

av Ebba Witt-Brattström
Moa Martinson är en av Sveriges mest lästa men minst studerade fö...

Utgivning - andra språk

Sök bok/författare/artikel


Om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet – Sveriges största litterära magasin är en redaktionell nättidskrift som hade premiär i januari 2012. Vi bevakar litteratur med författarintervjuer, recensioner, krönikor och debatt. Följ oss på Facebook, Twitter och prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Läs mer om LitteraturMagazinet

Aktuella recensioner

Bläddervänligt om världens hästraser

Recension: Fakta om hästar och ponnyer : Lär dig allt om världens hästraser av Kritika Gupta

Zelenskyj och den ryska propagandan

Recension: Spelaren : Volodymyr Zelenskyj och kriget i Ukraina av Simon Shuster

Kan vi lära av historien?

Recension: En tid för krig : Europas väg mot storkonflikt 1939 och 2022 av Wilhelm Agrell

Berättelse om en hjälte

Recension: Hand i hand med barnen till Treblinka : Berättelsen om Janusz Korczak av Margit Silberstein

Starka kvinnor i en levande forntid

Recension: Tors vrede av Elvira Birgitta Holm

Lättläst och lugnande om AI

Recension: Maskiner som tänker av Inga Strümke

Storartat om kärlek som varar

Recension: Sniglar och snö av Agneta Pleijel

Varför måste Dagerman dö?

Recension: Himlen nära. Stig Dagerman och Anita Björk : En bok om konstnärskap, livskamp och kärlek av Lo Dagerman

Tredje boken om Betty gör mig besviken

Recension: Käraste vänner av Katarina Widholm

Pricksäker satir över kulturlivet

Recension: Vi är inte här för att ha roligt av Nina Lykke
Glansholms Bokhandel & Antikvariat
Kundtjänst, vardagar 9-16: 070-692 50 50
LitteraturMagazinet
Redaktör: Sandra Sandström
Ansvarig utgivare: Linus Glansholm
Teknik: Framkant Media AB
Annonsera:  Framkant Media AB
Webbplatsen ligger i Framkantoch drivs av SpaceLoops CMS v.0.4.2