Söker du efter "Romanen om Olof. Nu var det 1914 ; Här har du ditt liv! / Lättläst" av Eyvind Johnson? Du kan sluta leta. Våra experter i antikvariat hjälper dig eftersöka boken - utan extra kostnad - och den levereras direkt hem i brevlådan.
Romanen om Olof. Nu var det 1914 ; Här har du ditt liv! / Lättläst
Av Eyvind Johnson

Bok- presentation: |
Romanen om Olof. Nu var det 1914 ; Här har du ditt liv! / Lättläst |
Författar- presentation: |
Eyvind Johnson |
![]() |
Eyvind Johnsons självbiografiska böcker tillhör den svenska litteraturens klassiker. Romanen om Olof består av fyra böcker. Den här volymen innehåller de två första: "Nu var det 1914" och "Här har du ditt liv!"
Håkan Boström har bearbetat böckerna till lättläst. Knut H. Larsen har gjort de många illustrationerna.
Han vill bryta upp, lämna allt, göra verklighet av sin dröm att komma ut i världen. Året är 1914 och Olof är 14 år när han lämnar sitt fattiga fosterhem i Norrbotten. Barndomen är slut, vuxenlivet och första världskriget börjar samma år. Olof får först arbete som flottare. Det är ett både slitsamt och farligt arbete. En dag får han nog och ger sig av på jakt efter ett bättre arbete och ett bättre liv.
Olof funderar och drömmer om framtiden, om kvinnan och om friheten som han söker i böckernas värld. En dag ska revolutionen utjämna alla orättvisor, då kommer alla människor att bli fria ...
Utgåvor
Han vill bryta upp och göra verklighet av sin dröm att komma ut i världen. Året är 1914 och Olof är 14 år när han lämnar sitt fattiga fosterhem i Norrbotten. Barndomen är slut, vuxenlivet och första världskriget börjar samma år.
Olof funderar och drömmer om framtiden, om kvinnan och om friheten som han söker i böckernas värld. En dag ska revolutionen utjämna alla orättvisor, då kommer alla människor att bli fria ...
Romanen om Olof, del 1, innehåller "Nu var det 1914" och "Här har du ditt liv!
Bok: 130437
Anmäl textfel