Söker du efter "Svensk form internationell design" av Hedvig Hedqvist? Du kan sluta leta. Våra experter i antikvariat hjälper dig eftersöka boken - utan extra kostnad - och den levereras direkt hem i brevlådan.
Svensk form internationell design
Av Hedvig Hedqvist
Bok- presentation: |
Svensk form internationell design |
Författar- presentation: |
Hedvig Hedqvist |
Originaltitel: | 1900-2002, Svensk form, Internationell design |
Hedvig Hedqvist, en av våra främsta designskribenter, skriver svensk designhistoria i ett internationellt perspektiv. På ett personligt och åskådligt sätt belyser hon varje årtionde under 1900-talet.
Man mår bättre, blir vänligare och gladare, i fall man i sitt hem möter vackra former och färger på de ting, med vilka man omgiver sig. Så skriver Ellen Key 1904 i boken Skönhet för alla. Ellen Keys tankar om skönhet i hemmen leder i början av förra seklet fram till en strävan efter vackrare vardagsvara och i slutet av seklet blir det IKEA:s affärsidé. Via förmedlingsbyråer knyts konstnärer till industrin och svensk glaskonst inleder sin storhetstid. Till Liljevalchs Hemutställning 1917 engageras unga arkitekter och formgivare och drar stor publik.
Swedish grace blir ett begrepp efter att svensk arkitektur och formgivning slagit igenom i Paris och New York på 1920-talet. Funktionalismens rationella bostadsideal får sitt genombrott i Tyskland och influerar även programmet för Stockholmsutställningen 1930. Bauhausskolans förkärlek för glas, stål och betong åtföljs sedan av mjukare linjer och ljust trä.
Under 1940-talet, i skuggan av kriget, lanseras Stringhyllan, och i Småland startar det lilla handelsföretaget IKEA. Hälsingborgsutställningen, H55, blir en solig designfest 1950-talets stora händelse. Organiska, skulpturala former och interiörer med långa raka linjer är tidstypiskt.
Byggboom på 1960-talet. Moderniseringen sveper fram; gamla hus rivs för att ge plats åt varuhus och parkeringsplatser. Familjeekonomin tillåter tv, tvättmaskin och bil. 1970-talet är gröna vågens decennium; furumöbler, rutiga och randiga bomullstyger och drömmen om det lyckliga familjelivet på landet. Nu myntas även begreppet high tech som avser en rationell och saklig design för effektiva arbetsmiljöer, utan anspråk på att vara insmickrande.
Postmodernism och betongestetik under 1980-talet den gränsöverskridande kreativitetens årtionde. Design av känd designer blir köpargument för allt fler konsumenter. Design har blivit en maktfaktor att räkna med, säger den italienske Memphisarkitekten Ettore Sottsass.
1990-talet präglas av mer återhållsamma uttryck. Minimalism ersätter de yviga gesterna från 1980-talet. I Sverige lyfter vi fram arvet från 1700-talet.
Utgåvor
Hedvig Hedqvist, en av våra främsta designskribenter, skriver svensk designhistoria i ett internationellt perspektiv. Från vackrare vardagsvara till betongestetik. Idéer om form, funktion och skönhet utvecklas och förändras för varje tidsepok. Föremålen, möblerna, textilierna, glaskonsten, porslinet, byggnaderna allting bär på tecken som avslöjar intressanta saker om vår tid.
I tjugofem år har Hedvig Hedqvist skrivit om design i Svenska Dagbladet. På ett personligt och åskådligt sätt belyser hon varje årtionde under 1900-talet och lyfter fram de stora namnen samtidigt som hon redogör för betydelsefulla strömningar i tiden. Varje kapitel är rikligt illustrerat med vackra, delvis nytagna, fotografier
Hedvig Hedqvist, en av våra främsta designskribenter, skriver svensk designhistoria i ett internationellt perspektiv. På ett personligt och åskådligt sätt belyser hon varje årtionde under 1900-talet.
Man mår bättre, blir vänligare och gladare, i fall man i sitt hem möter vackra former och färger på de ting, med vilka man omgiver sig. Så skriver Ellen Key 1904 i boken Skönhet för alla. Ellen Keys tankar om skönhet i hemmen leder i början av förra seklet fram till en strävan efter vackrare vardagsvara och i slutet av seklet blir det IKEA:s affärsidé. Via förmedlingsbyråer knyts konstnärer till industrin och svensk glaskonst inleder sin storhetstid. Till Liljevalchs Hemutställning 1917 engageras unga arkitekter och formgivare och drar stor publik.
Swedish grace blir ett begrepp efter att svensk arkitektur och formgivning slagit igenom i Paris och New York på 1920-talet. Funktionalismens rationella bostadsideal får sitt genombrott i Tyskland och influerar även programmet för Stockholmsutställningen 1930. Bauhausskolans förkärlek för glas, stål och betong åtföljs sedan av mjukare linjer och ljust trä.
Under 1940-talet, i skuggan av kriget, lanseras Stringhyllan, och i Småland startar det lilla handelsföretaget IKEA. Hälsingborgsutställningen, H55, blir en solig designfest 1950-talets stora händelse. Organiska, skulpturala former och interiörer med långa raka linjer är tidstypiskt.
Byggboom på 1960-talet. Moderniseringen sveper fram; gamla hus rivs för att ge plats åt varuhus och parkeringsplatser. Familjeekonomin tillåter tv, tvättmaskin och bil. 1970-talet är gröna vågens decennium; furumöbler, rutiga och randiga bomullstyger och drömmen om det lyckliga familjelivet på landet. Nu myntas även begreppet high tech som avser en rationell och saklig design för effektiva arbetsmiljöer, utan anspråk på att vara insmickrande.
Postmodernism och betongestetik under 1980-talet den gränsöverskridande kreativitetens årtionde. Design av känd designer blir köpargument för allt fler konsumenter. Design har blivit en maktfaktor att räkna med, säger den italienske Memphisarkitekten Ettore Sottsass.
1990-talet präglas av mer återhållsamma uttryck. Minimalism ersätter de yviga gesterna från 1980-talet. I Sverige lyfter vi fram arvet från 1700-talet.
Hedvig Hedqvist, en av våra främsta designskribenter, skriver svensk designhistoria i ett internationellt perspektiv. Från vackrare vardagsvara till betongestetik.
Idéer om form, funktion och skönhet utvecklas och förändras för varje tidsepok. Föremålen, möblerna, textilierna, glaskonsten, porslinet, byggnaderna allting bär på tecken som avslöjar intressanta saker om vår tid.
I mer än tjugofem år har Hedvig Hedqvist skrivit om design i Svenska Dagbladet. På ett personligt och åskådligt sätt belyser hon varje årtionde under 1900-talet och lyfter fram de stora namnen samtidigt som hon redogör för betydelsefulla strömningar i tiden.I denna nyutgåvakommenteras ävendesignutvecklingen under början av 2000-talet. Varje kapitel är rikligt illustrerat med vackra, delvis nyafotografier.
Hedvig Hedqvist har skrivit om design i Svenska Dagbladet i mer än tjugofem år. Hon har också skrivit och medverkat i flera böcker om design, konsthantverk och arkitektur, till exempel Fourteen Swedish Embassies built 1959-99. Hon är utbildad inredningsarkitekt och har varit designchef på KF Interiörs textilateljé i sju år. Hon har även varit medarbetare på tidskrifterna Sköna hem, Form, Vi och Femina.
Hedvig Hedqvist har skrivit om design i Svenska Dagbladet i mer än tjugofem år. Här är svensk designhistoria i ett internationellt perspektiv. På ett personligt och åskådligt sätt belyser hon varje årtionde under 1900-talet. Och i denna nyutgåva kommenteras även utvecklingen under början av 2000-talet.
Ur innehållet:
00-talet Optimism och skönhet för alla
10-talet Industrin som frälsare
20-talet Swedish grace och stålrör
30-talet Funkis och mjukare linjer
40-talet Panik och idyll i krigets skugga
50-talet Tingens gyllene årtionde
60-talet Blommor, byggboom och politik
70-talet Gröna vågens former
80-talet Postmodernism och betongestetik
90-talet Hausse för design
Kommentarer till 2000-talets design
... man mår bättre, blir vänligare och gladare, i fall man i sitt hem möter vackra former och färger på de ting, med vilka man omgiver sig. Så skriver Ellen Key i början av 1900-talet i boken Skönhet för alla. Hennes tankar leder fram till en strävan efter vackrare vardagsvara samtidigt som svenska konstnärer knyts till industrin.
Idéer om form, funktion och skönhet utvecklas och förändras för varje tidsepok. Föremålen, möblerna, textilierna, glaskonsten, porslinet, byggnaderna allting bär på tecken som avslöjar intressanta saker om vår tid!
Bokens kapitel är rikligt illustrerade med vackra, delvis nya, fotografier.
Hedvig Hedqvist har skrivit om design i Svenska Dagbladet i mer än tjugofem år. Hon har också skrivit och medverkat i flera böcker om design, konsthantverk och arkitektur, till exempel Fourteen Swedish Embassies built 1959-99. Hon är utbildad inredningsarkitekt och har varit designchef på KF Interiörs textilateljé i sju år. Hon har även varit medarbetare på tidskrifterna Sköna hem, Form, Vi och Femina.
Bok: 17705
Anmäl textfel