Tematisk undervisning - Häftad
Finns i lager,
444 kr
|
Tematisk undervisning
Av Jan Nilsson
Bok- presentation: |
Tematisk undervisning |
Författar- presentation: |
Jan Nilsson |
Häftad
Finns i lager,
444 kr
|
Utgåvor
Tematisk undervisning utkom första gången 1997. Den fick ett mycket positivt bemötande och används i lärarutbildning och fortbildning över hela landet. En grundtanke i boken är att undervisningen måste utgå från elevernas egna erfarenheter och föreställningar. Författaren beskriver med flera konkreta exempel hur skönlitteratur kan användas som en central kunskapskälla inom ramen för en tematiskt organiserad och ämnesintegrerad undervisning som präglas av helhet och sammanhang. Denna reviderade upplaga av boken har utökats med en fördjupad diskussion kring begreppet tematisk undervisning. Dessutom har innehållet kompletterats med flera nya undervisningsexempel från grundskolan samt ett helt nytt kapitel där skolförändring diskuteras. Även rent teoretiskt har en uppdatering gjorts. En av de bärande idéerna bakom boken är att de olika didaktiska teorier som presenteras ska utgå från konkreta undervisningsexempel.
Boken är avsedd för grundutbildning och fortbildning av lärare. Eftersom de litteraturpedagogiska aspekterna har en relativt framträdande roll i boken är den även av intresse för bibliotekarier.
Andra upplagan
Barn har redan när de börjar skolan utvecklade kunskaper och föreställningar om den värld de lever i, och de är aktiva, nyfikna och ständigt beredda att pröva dessa föreställningar i olika kunskapssökande processer. En grundtanke i denna bok om tematisk undervisning är att undervisningen måste utgå från elevernas egna erfarenheter. Författaren beskriver hur skönlitteratur kan användas som en central kunskapskälla och hur man genom att organisera undervisningen tvärvetenskapligt och tematiskt kan integrera olika ämnen till en helhet. Konkreta beskrivningar av och diskussioner kring praktiska undervisningsexempel varvas med mer teoretiska och resonerande avsnitt.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Bok: 30019
Anmäl textfel