Söker du efter "Melankoliska rum : om ångest, leda och sårbarhet i förfluten tid och nutid" av Karin Johannisson? Du kan sluta leta. Våra experter i antikvariat hjälper dig eftersöka boken - utan extra kostnad - och den levereras direkt hem i brevlådan.
Bok- presentation: |
Melankoliska rum : om ångest, leda och sårbarhet i förfluten tid och nutid |
Författar- presentation: |
Karin Johannisson |
Melankoliska rum : om ångest, leda och sårbarhet i förfluten tid och nutid
Har nedstämdhet sett ut på samma sätt oavsett tid och rum? I sin bok "Melankoliska rum" får vi följa med Karin Johannisson på en resa genom dysterheten som den sett ut i historisk tid fram till idag. Det handlar om hur vi hanterar känslor och upplevelser utifrån den tid vi lever i, utifrån manligt och kvinnligt, social status och så vidare.
Melankoliska rum : om ångest, leda och sårbarhet i förfluten tid och nutid
Av Karin Johannisson
Bok- presentation: |
Melankoliska rum : om ångest, leda och sårbarhet i förfluten tid och nutid |
Författar- presentation: |
Karin Johannisson |
I början av 2000-talet. Långa köer ringlar utanför ett museum i Paris. Därinne pågår en jätteutställning om melankoli i konsten. Sal efter sal med bilder av sorgsna ansikten och nedslagna blickar. Huvuden dystert lutade i handen. Trötta, bortvända kroppshållningar. Den enorma katalogen, lika tung som sitt ämne, heter "Melankoli: genialitet och galenskap".
Allt är förföriskt och sugande, som ett dunkelskönt vatten. Men vad är det som lockar? Är inte melankoli en motbild till det vi strävar efter idag: kontroll, styrka och hälsa, passion och entusiasm?
När Karin Johannisson undersöker melankolin historiskt blir det också en samtidskommentar. Idag täcker depressionsbegreppet snart in varje mörker. Genom det långa perspektivet visar hon hur känsloregistren varierat, men också hur de mörka känslorna kunnat rymmas inom det normala. Ju mer sårbarheten benämns med diagnostiska namn, desto mer riskerar vi att krympa normaliteten.
"vetenskap när den är som bäst", Expressen "Karin Johannisson använder språket på ett sätt som är få akademiker förunnat - på gränslinjen mot det poetiska. Formuleringar som "malande slapphet" och "dallrande stiltje" skjuter gestaltande pilar av vaken precision rakt in i minnesbanken för ovanliga stämningar. Johannissons text står för vetenskap när den är som bäst, nämligen som nyskapande nyanseringskonst." Expressen "Johannisson väver vackert över historien, hon skriver lätt och lärt och skapar melankoliska rum där man gärna stannar länge. Det är faktiskt en utmärkt självhjälpsbok för den som helt gett upp genren i övrigt, med dess klatschiga råd, förmaningar och bannor. Den sätter våra åkommor och brister i ett historiskt sammanhang", Aftonbladet. "En bok om melankoli som gör en rent lycklig - för att författaren skriver lika bra som hon tänker", Kulturnyheterna "en bred och intressant belysning av den västerländska kulturens skiftningar under de senaste femhundra åren. Karin Johannisson skriver spirituellt och med berättarglädje. Märkligt nog blir man inte melankolisk alls av att läsa denna lärda bok om alla tiders kända och okända melankoliker", UNT "Karin Johannisson undviker skickligt båda fällorna och rör sig elegant, ofta skarpsinnigt, mellan de enskilda exemplen och en mer analyserande nivå. Det är lika bra att slå fast det på en gång. "Melankoliska rum" är medryckande läsning med många intresseväckande iakttagelser och resonemang. Melankolin skiftar karaktär beroende på samhällets förändrade klass- och könsmönster." GD "Karin Johannissons text är dock rena botemedlet mot spleen. Snarare väcker den manisk eufori, igenkännandets fasa, av det slag som drabbade berättaren i "Tre män i en båt", när han lagt vantarna på en läkarbok. Han gick in på biblioteket som en frisk ung man och kröp ut på alla fyra, i insikt om att han led av alla sjukdomar utom skurgumsknä. Fast här studsar man snarare upp från läsningen, lycklig vid tanken på alla färgstarka och magnifika neuroser som det mänskliga psyket är mäktigt." DN "en lysande bok som ger djup och sammanhang åt det själens lidande som är vårt släktes arvedel", Barometern
Utgåvor
I början av 2000-talet. Långa köer ringlar utanför ett museum i Paris. Därinne pågår en jätteutställning om melankoli i konsten. Sal efter sal med bilder av sorgsna ansikten och nedslagna blickar. Huvuden dystert lutade i handen. Trötta, bortvända kroppshållningar. Den enorma katalogen, lika tung som sitt ämne, heter "Melankoli: genialitet och galenskap".
Allt är förföriskt och sugande, som ett dunkelskönt vatten. Men vad är det som lockar? Är inte melankoli en motbild till det vi strävar efter idag: kontroll, styrka och hälsa, passion och entusiasm?
När Karin Johannisson undersöker melankolin historiskt blir det också en samtidskommentar. Idag täcker depressionsbegreppet snart in varje mörker. Genom det långa perspektivet visar hon hur känsloregistren varierat, men också hur de mörka känslorna kunnat rymmas inom det normala. Ju mer sårbarheten benämns med diagnostiska namn, desto mer riskerar vi att krympa normaliteten.
I början av 2000-talet. Långa köer ringlar utanför ett museum i Paris. Därinne pågår en jätteutställning om melankoli i konsten. Sal efter sal med bilder av sorgsna ansikten och nedslagna blickar. Huvuden dystert lutade i handen. Trötta, bortvända kroppshållningar. Den enorma katalogen, lika tung som sitt ämne, heter "Melankoli: genialitet och galenskap".
Allt är förföriskt och sugande, som ett dunkelskönt vatten. Men vad är det som lockar? Är inte melankoli en motbild till det vi strävar efter idag: kontroll, styrka och hälsa, passion och entusiasm?
När Karin Johannisson undersöker melankolin historiskt blir det också en samtidskommentar. Idag täcker depressionsbegreppet snart in varje mörker. Genom det långa perspektivet visar hon hur känsloregistren varierat, men också hur de mörka känslorna kunnat rymmas inom det normala. Ju mer sårbarheten benämns med diagnostiska namn, desto mer riskerar vi att krympa normaliteten.
"vetenskap när den är som bäst", Expressen
"Karin Johannisson använder språket på ett sätt som är få akademiker förunnat - på gränslinjen mot det poetiska. Formuleringar som "malande slapphet" och "dallrande stiltje" skjuter gestaltande pilar av vaken precision rakt in i minnesbanken för ovanliga stämningar. Johannissons text står för vetenskap när den är som bäst, nämligen som nyskapande nyanseringskonst." Expressen
"Johannisson väver vackert över historien, hon skriver lätt och lärt och skapar melankoliska rum där man gärna stannar länge. Det är faktiskt en utmärkt självhjälpsbok för den som helt gett upp genren i övrigt, med dess klatschiga råd, förmaningar och bannor. Den sätter våra åkommor och brister i ett historiskt sammanhang", Aftonbladet.
"En bok om melankoli som gör en rent lycklig - för att författaren skriver lika bra som hon tänker", Kulturnyheterna
"en bred och intressant belysning av den västerländska kulturens skiftningar under de senaste femhundra åren. Karin Johannisson skriver spirituellt och med berättarglädje. Märkligt nog blir man inte melankolisk alls av att läsa denna lärda bok om alla tiders kända och okända melankoliker", UNT
"Karin Johannisson undviker skickligt båda fällorna och rör sig elegant, ofta skarpsinnigt, mellan de enskilda exemplen och en mer analyserande nivå. Det är lika bra att slå fast det på en gång. "Melankoliska rum" är medryckande läsning med många intresseväckande iakttagelser och resonemang. Melankolin skiftar karaktär beroende på samhällets förändrade klass- och könsmönster." GD
"Karin Johannissons text är dock rena botemedlet mot spleen. Snarare väcker den manisk eufori, igenkännandets fasa, av det slag som drabbade berättaren i "Tre män i en båt", när han lagt vantarna på en läkarbok. Han gick in på biblioteket som en frisk ung man och kröp ut på alla fyra, i insikt om att han led av alla sjukdomar utom skurgumsknä. Fast här studsar man snarare upp från läsningen, lycklig vid tanken på alla färgstarka och magnifika neuroser som det mänskliga psyket är mäktigt." DN
"en lysande bok som ger djup och sammanhang åt det själens lidande som är vårt släktes arvedel", Barometern
I början av 2000-talet. Långa köer ringlar utanför ett museum i Paris. Därinne pågår en jätteutställning om melankoli i konsten. Sal efter sal med bilder av sorgsna ansikten och nedslagna blickar. Huvuden dystert lutade i handen. Trötta, bortvända kroppshållningar. Den enorma katalogen, lika tung som sitt ämne, heter "Melankoli: genialitet och galenskap".
Allt är förföriskt och sugande, som ett dunkelskönt vatten. Men vad är det som lockar? Är inte melankoli en motbild till det vi strävar efter idag: kontroll, styrka och hälsa, passion och entusiasm?
När Karin Johannisson undersöker melankolin historiskt blir det också en samtidskommentar. Idag täcker depressionsbegreppet snart in varje mörker. Genom det långa perspektivet visar hon hur känsloregistren varierat, men också hur de mörka känslorna kunnat rymmas inom det normala. Ju mer sårbarheten benämns med diagnostiska namn, desto mer riskerar vi att krympa normaliteten.
I början av 2000-talet. Långa köer ringlar utanför ett museum i Paris. Därinne pågår en jätteutställning om melankoli i konsten. Sal efter sal med bilder av sorgsna ansikten och nedslagna blickar. Huvuden dystert lutade i handen. Trötta, bortvända kroppshållningar. Den enorma katalogen, lika tung som sitt ämne, heter "Melankoli: genialitet och galenskap".
Allt är förföriskt och sugande, som ett dunkelskönt vatten. Men vad är det som lockar? Är inte melankoli en motbild till det vi strävar efter idag: kontroll, styrka och hälsa, passion och entusiasm?
När Karin Johannisson undersöker melankolin historiskt blir det också en samtidskommentar. Idag täcker depressionsbegreppet snart in varje mörker. Genom det långa perspektivet visar hon hur känsloregistren varierat, men också hur de mörka känslorna kunnat rymmas inom det normala. Ju mer sårbarheten benämns med diagnostiska namn, desto mer riskerar vi att krympa normaliteten.
"vetenskap när den är som bäst", Expressen
"Karin Johannisson använder språket på ett sätt som är få akademiker förunnat - på gränslinjen mot det poetiska. Formuleringar som "malande slapphet" och "dallrande stiltje" skjuter gestaltande pilar av vaken precision rakt in i minnesbanken för ovanliga stämningar. Johannissons text står för vetenskap när den är som bäst, nämligen som nyskapande nyanseringskonst." Expressen
"Johannisson väver vackert över historien, hon skriver lätt och lärt och skapar melankoliska rum där man gärna stannar länge. Det är faktiskt en utmärkt självhjälpsbok för den som helt gett upp genren i övrigt, med dess klatschiga råd, förmaningar och bannor. Den sätter våra åkommor och brister i ett historiskt sammanhang", Aftonbladet.
"En bok om melankoli som gör en rent lycklig - för att författaren skriver lika bra som hon tänker", Kulturnyheterna
"en bred och intressant belysning av den västerländska kulturens skiftningar under de senaste femhundra åren. Karin Johannisson skriver spirituellt och med berättarglädje. Märkligt nog blir man inte melankolisk alls av att läsa denna lärda bok om alla tiders kända och okända melankoliker", UNT
"Karin Johannisson undviker skickligt båda fällorna och rör sig elegant, ofta skarpsinnigt, mellan de enskilda exemplen och en mer analyserande nivå. Det är lika bra att slå fast det på en gång. "Melankoliska rum" är medryckande läsning med många intresseväckande iakttagelser och resonemang. Melankolin skiftar karaktär beroende på samhällets förändrade klass- och könsmönster." GD
"Karin Johannissons text är dock rena botemedlet mot spleen. Snarare väcker den manisk eufori, igenkännandets fasa, av det slag som drabbade berättaren i "Tre män i en båt", när han lagt vantarna på en läkarbok. Han gick in på biblioteket som en frisk ung man och kröp ut på alla fyra, i insikt om att han led av alla sjukdomar utom skurgumsknä. Fast här studsar man snarare upp från läsningen, lycklig vid tanken på alla färgstarka och magnifika neuroser som det mänskliga psyket är mäktigt." DN
"en lysande bok som ger djup och sammanhang åt det själens lidande som är vårt släktes arvedel", Barometern
Bok: 16500
Anmäl textfel
Karin Johannisson
Hon är författare och professor i idé- och lärdomshistoria. Hennes specialité är medicinhistoria och flera av hennes böcker kretsar kring den kulturella och social dimensionen av sjukdom.
Karin Johannisson
Hon är författare och professor i idé- och lärdomshistoria. Hennes specialité är medicinhistoria och flera av hennes böcker kretsar kring den kulturella och social dimensionen av sjukdom.
Utgivning
Lychnos 1996 : Årsbok för idé -och lärdomshistoria
av Karin JohannissonLychnos 1994 : Årsbok för idé -och lärdomshistoria
av Karin JohannissonLychnos 1993 : Årsbok för idé -och lärdomshistoria
av Karin JohannissonLychnos 1992 : Årsbok för idé -och lärdomshistoria
av Karin JohannissonLychnos 2000 : Årsbok för idé -och lärdomshistoria
av Karin JohannissonLychnos 1999 : Årsbok för idé -och lärdomshistoria
av Karin JohannissonLychnos 1997 : Årsbok för idé -och lärdomshistoria
av Karin JohannissonLychnos 1995 : Årsbok för idé -och lärdomshistoria
av Karin JohannissonLychnos 1991 : Årsbok för idé -och lärdomshistoria
av Karin JohannissonFallet Ellen West. En e-singel ur Granta 1
av Karin JohannissonNostalgia; en känslas historia
av Karin JohannissonMelankoliska rum : om ångest, leda och sårbarhet i förfluten tid och nutid
av Karin JohannissonTecknen : Läkaren och konsten att läsa kroppar
av Karin JohannissonMedicinens öga : sjukdom, medicin och samhälle - historiska erfarenheter
av Karin JohannissonKroppens tunna skal : sex essäer om kropp, historia och kultur
av Karin JohannissonDen mörka kontinenten : kvinnan, medicinen och fin-de-siècle
av Karin JohannissonSök bok/författare/artikel