Glansholms Bokhandel & Antikvariat 
Läsinlärning och självförtroende : Psykologiska teorier, empiriska undersökningar och pedagogiska konsekvenser - Häftad
Finns i lager, 334 kr
 Information från förlaget 

Läsinlärning och självförtroende : Psykologiska teorier, empiriska undersökningar och pedagogiska konsekvenser

Av Karin Taube

Bok-
presentation:
Läsinlärning och självförtroende : Psykologiska teorier, empiriska undersökningar och pedagogiska konsekvenser
Författar-
presentation:
Karin Taube
Häftad
Finns i lager, 334 kr

Hur går det till när barn lär sig läsa? Varför är det så lätt för vissa och svårt för andra? Om man ska hjälpa barn att lära, är det bra att känna till vad Karin Taube skriver, föredömligt klart och redigt på drygt 100 sidor.



I denna bok pekar författaren på en särskild pusselbit i
lärinlärningsprocessen som spelar stor roll när barn ska lära sig läsa och
skriva: Självförtroende, barnets självbild. Den kan vara rena autostradan
till god och tidig läskunnighet, men ibland som en besvärlig hinderbana. Många pedagogiska forskare och ännu fler lärare kan
berätta om sambandet mellan läsinlärning och självförtroende och
författaren refererar deras erfarenheter och ger belysande exempel. Till
slut ställs den självklara frågan ”Så hur gör man då?” och där är svaren
inte så enkla och entydiga. Författaren ger dock en rad handfasta råd och
tips utifrån sina breda kunskaper och erfarenheter i ämnet.



Läsinlärning och självförtroende vänder sig till studerande i utbildningsvetenskap, blivande och färdigutbildade lärare inom grundskolans tidiga år, förskolan samt till föräldrar.

Karin Taube är professor i pedagogik vid Institutionen för utbildningsvetenskap, Mittuniversitetet

Utgåvor

Häftad
Förlag: Norstedts Akademiska Förlag
Lagerstatus: Definitivt slut
Utgivningsdatum: 20010105
9789151838816

Häftad
Förlag: Prisma
Lagerstatus: Definitivt slut
Utgivningsdatum: 19950303
9789151828305

Häftad
Förlag: Norstedts Akademiska Förlag
Lagerstatus: Definitivt slut

Hur går det till när barn lär sig läsa? Varför är det så lätt för vissa och svårt för andra? Om man ska hjälpa barn att lära, är det bra att känna till vad Karin Taube skriver, föredömligt klart och redigt på drygt 100 sidor.

I denna bok pekar författaren på en särskild pusselbit i

lärinlärningsprocessen som spelar stor roll när barn ska lära sig läsa och

skriva: Självförtroende, barnets självbild. Den kan vara rena autostradan

till god och tidig läskunnighet, men ibland som en besvärlig hinderbana. Många pedagogiska forskare och ännu fler lärare kan

berätta om sambandet mellan läsinlärning och självförtroende och

författaren refererar deras erfarenheter och ger belysande exempel. Till

slut ställs den självklara frågan ?Så hur gör man då?? och där är svaren

inte så enkla och entydiga. Författaren ger dock en rad handfasta råd och

tips utifrån sina breda kunskaper och erfarenheter i ämnet.

Läsinlärning och självförtroende vänder sig till studerande i utbildningsvetenskap, blivande och färdigutbildade lärare inom grundskolans tidiga år, förskolan samt till föräldrar.

Utgivningsdatum: 20041029
9789172274167

Häftad
Förlag: Norstedts Akademiska Förlag
Lagerstatus: Definitivt slut

Om man ska hjälpa barn att lära sig läsa, är det bra att känna till vad Karin Taube skriver, klart och redigt på drygt 100 sidor. Författaren redogör för sambandet mellan läsinlärning och självförtroende, som är avgörande för om barnets väg mot läskunnighet blir spikrak eller omgärdad av hinder.

Detta är en reviderad utgåva av boken som utgavs första gången 1987.

Denna titel har tidigare givits ut av Norstedts men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment.

Utgivningsdatum: 20070328
9789172275065

Häftad
Förlag: Studentlitteratur AB
Lagerstatus: Finns i lager

Läsinlärning och självförtroende ges numera ut av Studentlitteratur AB. Denna femte upplaga innehåller dock inga förändringar av innehållet jämfört med den fjärde upplagan.

För vissa barn går det som en dans att lära sig läsa och skriva, medan andras väg mot läskunnighet mest kan liknas vid en besvärlig hinderbana. Det finns dock en särskild pusselbit i inlärningsprocessen som har stor betydelse för alla barns läs- och skrivinlärning: barnets självbild och självförtroende.

Den här boken belyser sambandet mellan läsinlärning och självförtroende. Karin Taube tar avstamp i psykologiska teorier och empiriska undersökningar om självbegreppet, barns lärande, läs- och skrivinlärning samt självbild i relation till läs- och skrivinlärning. Hon ger också, utifrån sina breda kunskaper och mångåriga erfarenhet, en rad handfasta råd och tips som kan underlätta läsinlärningen. Den senaste forskningen har inkluderats i denna reviderade upplaga av boken, som kom ut första gången 1987.

Läsinlärning och självförtroende vänder sig till blivande och färdigutbildade lärare inom förskolan och grundskolans tidiga år, samt till föräldrar och studerande i utbildningsvetenskapliga ämnen. Karin Taube är professor i pedagogik vid Institutionen för utbildningsvetenskap, Mittuniversitetet.

Läsinlärning och självförtroende – psykologiska teorier, empiriska undersökningar och pedagogiska konsekvenser ges numera ut av Studentlitteratur AB. Denna femte upplaga innehåller dock inga förändringar av innehållet jämfört med den fjärde upplagan.

Utgivningsdatum: 20130923
9789144095196

Bok: 132

Anmäl textfel

Utgivning

Läsning, läsvanor och läsundersökningar

av Karin Taube
Resultaten från stora internationella läsundersökningar som ...
Häftad, Finns i lager, 423 kr

Kom och läs 3 Popcorn - Kopieringsunderlag

av Karin Taube
Samla klassen med Kom och läs 1-3 Moderna berättelser om barn ida...

Barns tidiga skrivande

av Karin Taube
Barns intresse för bokstäver brukar väckas i tidig ålder. Men ste...
Häftad, Finns i lager, 367 kr

Barns tidiga läsning

av Karin Taube
Vilka faktorer påverkar barns läsförståelse? Varför är flickor bä...

Läsinlärning och självförtroende : Psykologiska teorier, empiriska undersökningar och pedagogiska konsekvenser

av Karin Taube
Hur går det till när barn lär sig läsa? Varför är det så lätt för...
Häftad, Finns i lager, 334 kr

Sök bok/författare/artikel


Om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet – Sveriges största litterära magasin är en redaktionell nättidskrift som hade premiär i januari 2012. Vi bevakar litteratur med författarintervjuer, recensioner, krönikor och debatt. Följ oss på Facebook, Twitter och prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Läs mer om LitteraturMagazinet

Aktuella recensioner

Zelenskyj och den ryska propagandan

Recension: Spelaren : Volodymyr Zelenskyj och kriget i Ukraina av Simon Shuster

Kan vi lära av historien?

Recension: En tid för krig : Europas väg mot storkonflikt 1939 och 2022 av Wilhelm Agrell

Berättelse om en hjälte

Recension: Hand i hand med barnen till Treblinka : Berättelsen om Janusz Korczak av Margit Silberstein

Starka kvinnor i en levande forntid

Recension: Tors vrede av Elvira Birgitta Holm

Lättläst och lugnande om AI

Recension: Maskiner som tänker av Inga Strümke

Storartat om kärlek som varar

Recension: Sniglar och snö av Agneta Pleijel

Varför måste Dagerman dö?

Recension: Himlen nära. Stig Dagerman och Anita Björk : En bok om konstnärskap, livskamp och kärlek av Lo Dagerman

Tredje boken om Betty gör mig besviken

Recension: Käraste vänner av Katarina Widholm

Pricksäker satir över kulturlivet

Recension: Vi är inte här för att ha roligt av Nina Lykke

Trovärdigt om vikingarnas handelsresor

Recension: Miklagård av Agneta Arnesson Westerdahl
Glansholms Bokhandel & Antikvariat
Kundtjänst, vardagar 9-16: 070-692 50 50
LitteraturMagazinet
Redaktör: Sandra Sandström
Ansvarig utgivare: Linus Glansholm
Teknik: Framkant Media AB
Annonsera:  Framkant Media AB
Webbplatsen ligger i Framkantoch drivs av SpaceLoops CMS v.0.3.4