Flodtid - Inbunden
Finns i lager,
201 kr
|
Bok- presentation: |
Flodtid |
Författar- presentation: |
Katarina Frostenson |
Utg.år: | 2011 |
Inbunden
Finns i lager,
201 kr
|
Flodtid
Katarina Frostenson har sitt eget poetiska universum. I "Flodtid" står vattnet i centrum i många avdikterna. Det livsnödvändiga vattnet i form av floder och kanaler är länken mellan både länder och människor.
Flodtid
Av Katarina Frostenson
Bok- presentation: |
Flodtid |
Författar- presentation: |
Katarina Frostenson |
Utg.år: | 2011 |
Inbunden
Finns i lager,
201 kr
|
Illustratör: | Håkan Rehnberg |
Fotograf: | Richard Kail |
Litteraturen kommer till undsättning
Efter Karkas (2004) och Tal och Regn (2008) kommer Flodtid, en bok som bygger ut ord och bilder i Katarina Frostensons poetiska universum. Den ingår i en helhet och är samtidigt sin egen värld med ett rakt och flödande, både direkt och komplext tonfall. Språket är här på stor vandring. Det är en bred samling dikter där orden strömmar fram för att plötsligt stå helt stilla och betrakta världen. Språket undersöker, ringar in, rasar, bönfaller och besjunger. Floden för bort, den står för både bortgång och förnyelse. Det går en mörk ström av oro och förlust genom några texter, som i den långa dikten "Jag ligger i mörker". I centrum av många dikter finns vattnet - floder och kanaler som förbinder länder och människor, det livsnödvändiga, förgiftade vattnet: "... det borde vara förbjudet/ är orden som kommer att döda en flod". I de långa dikterna speglas tillstånd i jaget och världen, oroshärdar och gränstillstånd. Orden roterar och spelar mot varandra. Dikterna har ofta en dramatisk nerv och ett sceniskt utspel, språket rör sig snabbt mellan högt och lågt, mellan det vardagliga och det lyriska. De kan vara tuffa självuppgörelser och ömma tilltal, både samtal och ensamt tal. Man är aldrig långt från ordets rot, från hur språkets stavelser känns och verkar. Hos Frostenson får vi känna hur våldsamt språket kan vara, men här finns en stark tro på ordets läkande förmåga och på språkets motståndskraft. Att skriva är en starkt kännbar handling, ett samtal författaren för med sig själv och med de levande och de döda - ett räddningsarbete där litteraturens rader ofta kommer till undsättning.
"'Karkas' och 'Tal och regn', som man nog bör läsa ihop, är ytterligare ett steg framåt i Katarina Frostensons redan starka författarskap. Här utmanar hon på allvar sitt eget skrivande och visar skillnaden mellan gott hantverk och riktig konst."
Dagens Nyheter
Utgåvor
Efter Karkas (2004) och Tal och Regn (2008) kommer Flodtid, en bok som bygger ut ord och bilder i Katarina Frostensons poetiska universum. Den ingår i en helhet och är samtidigt sin egen värld med ett rakt och flödande, både direkt och komplext tonfall.
Språket är här på stor vandring. Det är en bred samling dikter där orden strömmar fram för att plötsligt stå helt stilla och betrakta världen. Språket undersöker, ringar in, rasar, bönfaller och besjunger. Hos Frostenson får vi känna hur våldsamt språket kan vara, men här finns en stark tro på ordets läkande förmåga och på språkets motståndskraft.
Att skriva är en starkt kännbar handling - ett räddningsarbete där litteraturens rader ofta kommer till undsättning.
Litteraturen kommer till undsättning
Efter Karkas (2004) och Tal och Regn (2008) kommer Flodtid, en bok som bygger ut ord och bilder i Katarina Frostensons poetiska universum. Den ingår i en helhet och är samtidigt sin egen värld med ett rakt och flödande, både direkt och komplext tonfall.
Språket är här på stor vandring. Det är en bred samling dikter där orden strömmar fram för att plötsligt stå helt stilla och betrakta världen. Språket undersöker, ringar in, rasar, bönfaller och besjunger.
Floden för bort, den står för både bortgång och förnyelse. Det går en mörk ström av oro och förlust genom några texter, som i den långa dikten "Jag ligger i mörker". I centrum av många dikter finns vattnet - floder och kanaler som förbinder länder och människor, det livsnödvändiga, förgiftade vattnet: "... det borde vara förbjudet/ är orden som kommer att döda en flod".
I de långa dikterna speglas tillstånd i jaget och världen, oroshärdar och gränstillstånd. Orden roterar och spelar mot varandra. Dikterna har ofta en dramatisk nerv och ett sceniskt utspel, språket rör sig snabbt mellan högt och lågt, mellan det vardagliga och det lyriska. De kan vara tuffa självuppgörelser och ömma tilltal, både samtal och ensamt tal.
Man är aldrig långt från ordets rot, från hur språkets stavelser känns och verkar. Hos Frostenson får vi känna hur våldsamt språket kan vara, men här finns en stark tro på ordets läkande förmåga och på språkets motståndskraft.
Att skriva är en starkt kännbar handling, ett samtal författaren för med sig själv och med de levande och de döda - ett räddningsarbete där litteraturens rader ofta kommer till undsättning.
"'Karkas' och 'Tal och regn', som man nog bör läsa ihop, är ytterligare ett steg framåt i Katarina Frostensons redan starka författarskap. Här utmanar hon på allvar sitt eget skrivande och visar skillnaden mellan gott hantverk och riktig konst."
Dagens Nyheter
Bok: 114188
Merethe Lindstrøm får Nordiska rådets litteraturpris 2012
Norsk författare får nordiskt författarpris
Anmäl textfel
Katarina Frostenson
Hon är hyllad poet och sitter sedan 1992 i Svenska Akademien. Hon har efter debuten 1978 skrivit en rad diktsamlingar men även prosa och dramatik.
Katarina Frostenson
Hon är hyllad poet och sitter sedan 1992 i Svenska Akademien. Hon har efter debuten 1978 skrivit en rad diktsamlingar men även prosa och dramatik.
Utgivning
I mellan : dikter
av Katarina FrostensonFlodtid
av Katarina FrostensonOrdet : en passion
av Katarina FrostensonFrån Rena land till Korallen : dikter i urval
av Katarina FrostensonTal och Regn
av Katarina FrostensonKristallvägen ; Safirgränd
av Katarina FrostensonKorallen
av Katarina FrostensonBerättelser från dom
av Katarina FrostensonKarkas : fem linjer
av Katarina FrostensonStaden : en opera : libretto
av Katarina FrostensonSök bok/författare/artikel