Orkanpartyt : roman om en myt - CD-skiva
Beställningsvara,
376 kr
|
Orkanpartyt : roman om en myt
Av Klas Östergren
Bok- presentation: |
Orkanpartyt : roman om en myt |
Författar- presentation: |
Klas Östergren |
CD-skiva
Beställningsvara,
376 kr
|
Det är en mulen dag i början av regnperioden, i en gammal, sliten huvudstad i Norden. Trasiga hus, trasiga gator. Kring stadskärnan är spillror av förorter, betongsarkofager, nedlagda industriområden, provisoriska sjukhus, ödsliga gärden, en krans av karantäner och därutanför, på andra sidan gränsen kaos, förbjudet land, härjat av stormar, översvämningar, epidemier, folkvandringar.
Orden har förlorat innehåll. Chock är utslitet och kärlek obsolet.
Hanck Orn sitter i sin lägenhet och lyssnar på Orgeln i en utsändning från Storkyrkan. Stycket har pågått i över hundra år.
Då går strömmen, musiken tystnar, magin bryts och allt blir mörkt. Strömavbrott hör till vardagen, men det här är något annat, ett djupare, mer bestående mörker.
I detta mörker nås han av ett dödsbud. Han har förlorat den människa som visat på en möjlig tolkning av just ordet kärlek.
Omständigheterna kring dödsfallet är oklara. Saknaden ordlös. I fruktan för att förlora sitt förstånd börjar Hanck att undersöka saken.
Det blir en vandring ända ner i dödsriket.
En fest har urartat i våld och misshandel. Gästerna tillhörde Familjen, den krets av hårdföra män och kvinnor som kontrollerar staden och ansvarar för dess beskydd. Gudalika gestalter.
Hanck förstår det som att festen pågått mycket länge, i över tusen år, att den föregår undergången, att den är ett orkanparty.
Offret finns omnämnt i ett av Eddans mest berömda kväden.
Gärningsmannen blir omsider bestraffad, på värsta tänkbara sätt. Hanck ställs inför förlåtandets dilemma lyckas han formulera kärlekens väsen så kan det få oöverskådliga följder.
Klas Östergren
Utgåvor
Orgelns ton från utsändningen omger Hanck Orn. Han väntar på sin sons hemkomst. När strömmen går nås han istället av budet att sonen är död. Det oförklarliga övergår i en sorg och en jakt på sanningen. Med en införskaffad revolver lämnar Hanck staden och tar båten till värdshuset där sonen arbetade. Där har ett orkanparty pågått och Loke påstås ha bragt sonen om livet. Hämnden är Hancks ledstjärna tills Loke plötsligt står i hans väg.
Klas Östergrens nya roman är ett kraftprov ? en berättelse där en faders kärlek till sin son antänds av mytologin på ett oförglömligt sätt.
Storslagen roman om kärlek i ett mytiskt landskap
Det är en mulen dag i början av regnperioden, i en gammal, sliten huvudstad i Norden. Trasiga hus, trasiga gator. Kring stadskärnan är spillror av förorter, betongsarkofager, nedlagda industriområden, provisoriska sjukhus, ödsliga gärden, en krans av karantäner och därutanför, på andra sidan gränsen - kaos, förbjudet land, härjat av stormar, översvämningar, epidemier, folkvandringar. Orden har förlorat innehåll. "Chock" är utslitet och "kärlek" obsolet. Hanck Orn sitter i sin lägenhet och lyssnar på Orgeln i en utsändning från Storkyrkan. Stycket har pågått i över hundra år. Då går strömmen, musiken tystnar, magin bryts och allt blir mörkt. Strömavbrott hör till vardagen, men det här är något annat, ett djupare, mer bestående mörker. I detta mörker nås han av ett dödsbud. Han har förlorat den människa som visat på en möjlig tolkning av just ordet "kärlek". Omständigheterna kring dödsfallet är oklara. Saknaden ordlös. I fruktan för att förlora sitt förstånd börjar Hanck att undersöka saken. Det blir en vandring ända ner i dödsriket. En fest har urartat i våld och misshandel. Gästerna tillhörde Familjen, den krets av hårdföra män och kvinnor som kontrollerar staden och ansvarar för dess beskydd. Gudalika gestalter. Hanck förstår det som att festen pågått mycket länge, i över tusen år, att den föregår undergången, att den är ett orkanparty. Offret finns omnämnt i ett av Eddans mest berömda kväden. Gärningsmannen blir omsider bestraffad, på värsta tänkbara sätt. Hanck ställs inför förlåtandets dilemma - lyckas han formulera kärlekens väsen så kan det få oöverskådliga följder.
Det är en mulen dag i början av regnperioden, i en gammal, sliten huvudstad i Norden. Trasiga hus, trasiga gator. Kring stadskärnan är spillror av förorter, betongsarkofager, nedlagda industriområden, provisoriska sjukhus, ödsliga gärden, en krans av karantäner och därutanför, på andra sidan gränsen - kaos, förbjudet land, härjat av stormar, översvämningar, epidemier, folkvandringar.
Orden har förlorat innehåll. "Chock" är utslitet och "kärlek" obsolet.
Hanck Orn sitter i sin lägenhet och lyssnar på Orgeln i en utsändning från Storkyrkan. Stycket har pågått i över hundra år.
Då går strömmen, musiken tystnar, magin bryts och allt blir mörkt. Strömavbrott hör till vardagen, men det här är något annat, ett djupare, mer bestående mörker.
I detta mörker nås han av ett dödsbud. Han har förlorat den människa som visat på en möjlig tolkning av just ordet "kärlek".
Omständigheterna kring dödsfallet är oklara. Saknaden ordlös. I fruktan för att förlora sitt förstånd börjar Hanck att undersöka saken.
Det blir en vandring ända ner i dödsriket.
En fest har urartat i våld och misshandel. Gästerna tillhörde Familjen, den krets av hårdföra män och kvinnor som kontrollerar staden och ansvarar för dess beskydd. Gudalika gestalter.
Hanck förstår det som att festen pågått mycket länge, i över tusen år, att den föregår undergången, att den är ett orkanparty.
Offret finns omnämnt i ett av Eddans mest berömda kväden.
Gärningsmannen blir omsider bestraffad, på värsta tänkbara sätt. Hanck ställs inför förlåtandets dilemma - lyckas han formulera kärlekens väsen så kan det få oöverskådliga följder.
Klas Östergren
Bok: 11957
Anmäl textfel
Klas Östergren
Klas Östergren föddes 1955 i Stockholm. Hans debutroman "Attila" skrev han redan vid 18 års ålder, då han fortfarande gick på gymnasiet. Sedan dess har han släppt många böcker och räknas som en av Sveriges bästa författare