Lär dig smaka på orden!

Så blir du en riktig finsmakare!

Vad är det som gör vissa texter så levande? Hur kommer det sig att man tycker att en beskrivning träffar helt rätt?

Det är mycket som spelar in så klart, men en viktig del i en lyckad text är ordvalet. Att skriva handlar mycket om ordkunskap, om att bygga upp ett ordförråd och kunna välja rätt ord vid rätt tillfälle.

Nej, jag talar inte om orden som vi använder som markörer för att skapa en bild av en karaktär eller för att visa vad vi tycker om en företeelse. Typiska markörord är slanguttryck i dialog. Säger någon "farsan" istället för "min far" bidrar det till bilden av karaktären. Som exempel.

Men det är alltså inte dessa ord jag talar om nu, utan om synonymerna. Ett ord har alltid (jag vågar säga alltid utan närmare undersökning) en eller flera synonymer. Närbesläktade ord. Ibland är det självklart vilket man ska använda men det kan också vara otroligt svårt. Gränsen för när man använder det ena ordet eller det andra kan nämligen vara hårfin.

För att skapa de där riktigt vassa texterna behöver man ha ett visst ordförråd, men framför allt ordkunskap. En känsla för ordval som inte är medfödd på något vis. Det handlar om att ständigt smaka på orden och fylla på med kunskap om dem. Några till synes enkla tips:

Läs meningarna högt
Låter det rätt eller fel i dina öron? Chansen är stor att du direkt hör var felet är och kanske till och med kommer på vad det egentligen ska stå.

Låt någon annan läsa, gärna högt
Ett tecken på fel ordval är att läsaren får anstränga sig eller att det låter krystat.

Byt ut ett ord
Prova att byta ut ett ord mot en synonym, hur låter det då? Vad gör det med upplevelsen av meningen? Leker du inte med texten under arbetets gång kommer den garanterat att bli statisk. Variation är viktigt om du vill behålla din läsare.

Våga göra ett oväntat val
Är du duktig på att skriva korrekt finns risken att du gör samma ordval varje gång. Plötsligt är allting i berättelsen "fantastiskt" när det kanske skulle kunna vara strålande, underbart, makalöst, hisnande eller overkligt.

Berätta om motsatsen istället
Berättar man om en person eller företeelse länge eller återkommande finns en risk att ordbyte inte hjälper, det blir inte mer intressant för det. Då ska du kanske berätta något om motsatsen istället. Har du skrivit "Äntligen blodpudding igen, det var det bästa han visste", " Oj, vad han älskade blodpudding", "Hurra, blodpudding idag igen! utbrast Sven" och ytterligare varianter så kanske det är läge att slänga in ett "Tack och lov att det inte var stuvade ärter till middag" nästa gång Sven ska äta. En hel värld av maträtter och ord som äckligt, vidrigt, usch och blä öppnar sig.

Använd synonymordböcker och gör det utan att skämmas
De finns i massor på nätet och är ett ovärderligt verktyg för att utveckla både ordförrådet och ordkunskapen.

Läs allt
Läs allt du kommer över och välj olika genrer och medier. Det ökar din förståelse för ordens släktskap och lämpliga användningsområden. Lite svulstiga fantasyskildringar kan göra underverk för din korthuggna Hemingway-stil, precis som tidningsartiklar kan inspirera dig som tenderar att skriva för målande till att bli mer saklig.

Prova
Kanske är detta precis vad som saknas för att din text ska bli så som du tänkt dig. Undrar du hur mycket jobb som är rimligt att lägga på orden i en text? Det går inte att svara på, man kan jobba mer eller mindre på detta sätt. Själv har jag testat att byta över trettio ord i den här texten, slagit upp åtta i synonymordbok och lärt mig lite idag igen. 


Erika Wallman

14 november 2013
 

Anmäl textfel

Redaktör

Erika Wallman är utbildad inom textdesign och är redaktionsmedlem på LitteraturMagazinet. Här under vinjetten "Wallmans textverkstad" skriver hon krönikor och inspirationstexter som kompletterar skrivarskolan.

Om riskerna med att göra passionen till sitt jobb

Jag har än en gång tagit risken och gjort ett brinnande intresse till mitt jobb. Jag jobbar med språk och skrivande och när jag är ledig läser och skriver jag ännu mer. Jag bollar med mina och andras ord nästan varje vaken timme. Därför måste jag hålla hårt i frivilligheten, i nyfikenheten. Jag är livrädd för att skrivandet ska gå på slentrian.

Läs mer ...

Undvik att skriva hissmusik

Om vi bortser från intrigen och persongalleriet, miljöerna och dispositionen – vad kan du mer göra för att din text ska bli fängslande och läsvärd? Svaret är enkelt: variation. Se på din text som ett musikstycke! En enformig melodi blir till hissmusik, det vill säga man slutar lyssna. Men strör man ut små, nästan omärkbara nyanser, känns det in i märgen.

Läs mer ...

Det ultimata tipset finns inte

Jag tänkte att jag skulle ge dig det ultimata tipset. Inte tipset som gör att texten blir superbra, färdigställd, inskickad, antagen och en riktig kioskvältare. Åh, om jag ändå satt på det tipset! Nej, jag menar det där lilla men ack så viktiga tipset på hur man kommer igång. Över huvud taget. Första tramptaget som leder till nästa och nästa och nästa. Tills det rullar. Men tyvärr. Jag kan inte ge dig det tipset.

Läs mer ...

Sök bok/författare/artikel


Om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet – Sveriges största litterära magasin är en redaktionell nättidskrift som hade premiär i januari 2012. Vi bevakar litteratur med författarintervjuer, recensioner, krönikor och debatt. Följ oss på Facebook, Twitter och prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Läs mer om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet recenserar

Nu framträder de ömmaste orden

Recension: Förbindelsen : Marie-Antoinette och Axel von Fersen av Kristina Ekero Eriksson

Ett viktigt vittnesmål

Recension: Bortgift mot min vilja av Hanna Saadi

Spännande som en thriller

Recension: Sanning, lögn och konsekvens av Maria Adolfsson

Bläddervänligt om världens hästraser

Recension: Fakta om hästar och ponnyer : Lär dig allt om världens hästraser av Kritika Gupta

Zelenskyj och den ryska propagandan

Recension: Spelaren : Volodymyr Zelenskyj och kriget i Ukraina av Simon Shuster
Glansholms Bokhandel & Antikvariat
Kundtjänst, vardagar 9-16: 070-692 50 50
LitteraturMagazinet
Redaktör: Sandra Sandström
Ansvarig utgivare: Linus Glansholm
Teknik: Framkant Media AB
Annonsera:  Framkant Media AB
Webbplatsen ligger i Framkantoch drivs av SpaceLoops CMS v.0.4.2