Barnabok : romantiska artefakter - Inbunden
Finns i lager,
152 kr
|
Barnabok : romantiska artefakter - Pocket
Finns i lager,
73 kr
|
Barnabok : romantiska artefakter
Av Lars Gyllensten
Bok- presentation: |
Barnabok : romantiska artefakter |
Författar- presentation: |
Lars Gyllensten |
Inbunden
Finns i lager,
152 kr
Pocket
Finns i lager,
73 kr
|
Huvudpersonen i Barnabok, Karl-Axel, som slits mellan de båda kvinnorna Klem och Lucy, bär omisskännliga drag av en gyllenstensk desperado. [...] I sitt sjaskiga och sterila resonemangsäktenskap med Klem lever han i en liknöjd skentillvaro, som inte ger förlösning och inte hopp. [...] Barnabok är i långa stycken en modern helvetesskildring, som på ett förskruvat och kontgjort språk åskådliggör den moderna människans omogna, ansvarslösa, skuldlösa och totalt skrupelbefriade existens i en normlös värld, på likgiltighetens och meningslöshetens botten. (ur Thure Stensströms förord)
Lars Gyllensten föddes 1921 i Stockholm. Han debuterade 1949 med novellsamlingen Moderna myter. Barnabok var hans första roman.
Pressröster:
»Och det är just det stenhårt artificiella i stilen som
fascinerar, genom att förfrämliga texten och stävja läsarens identifikationsiver.«
Alejandro Leiva Wenger, Expressen
»När jag återbesöker Lars Gyllensten (...) slås jag av allvaret i författarnas arbete med att väcka liv i förstelnade gamla mytologier, av lekfullheten i deras sätt att montera ned och bygga om vårt språkliga hem.«
Johan Dahlbäck, Göteborgs-Posten
Utgåvor
Huvudpersonen i Barnabok, Karl-Axel, som slits mellan de båda kvinnorna Klem och Lucy, bär omisskännliga drag av en gyllenstensk desperado. [...] I sitt sjaskiga och sterila resonemangsäktenskap med Klem lever han i en liknöjd skentillvaro, som inte ger förlösning och inte hopp. [...] Barnabok är i långa stycken en modern helvetesskildring, som på ett förskruvat och kontgjort språk åskådliggör den moderna människans omogna, ansvarslösa, skuldlösa och totalt skrupelbefriade existens i en normlös värld, på likgiltighetens och meningslöshetens botten. (ur Thure Stensströms förord)
Det var en gång för mycket länge sedan en gammal grumlig kanal, som gled genom den ljuva grönskan i en mellansvensk småstad.
Det var en gång en söndag, det är länge sedan nu, en gammal ljuvlig söndag full av väntan på ingenting.
Barnen.
Då kom en morotsfärgad kanot sakta drivande på ytan, den lyste med sin grälla väv, en läskig strimma av färg som sävligt men säkert skar sig fram genom kanalens säckväv. En orangefärgad kanot ropade genom det gröna — den kom drivande med botten vänd upp. En död i skönhet, ack hur ljuv!
Titta pappa titta där! Vi ropade till den som satt bakom tidningen. Vi blev infösta. Mamma vakade över oss hennes orolighet var smittsam så vi kunde inte somna hon lugnade tröstade oss så vi började gråta. Pappa kom hem sent mamma skyndade honom till mötes och det låga sakta gjorde klart för oss att dom antingen inte hadde funnit honom eller att dom hadde funnit kroppen en kropp.
Sedan var det slut med allt kanotliv för resten av sommaren.
Bok: 167574
Anmäl textfel