Söker du efter "Bedömningsmaterial i engelska åk 7-9 CD 1-2 - Nivåtest, bedömningsstöd och matriser" av Liber? Du kan sluta leta. Våra experter i antikvariat hjälper dig eftersöka boken - utan extra kostnad - och den levereras direkt hem i brevlådan.
Bedömningsmaterial i engelska åk 7-9 CD 1-2 - Nivåtest, bedömningsstöd och matriser
Av Liber
Bok- presentation: |
Bedömningsmaterial i engelska åk 7-9 CD 1-2 - Nivåtest, bedömningsstöd och matriser |
Författar- presentation: |
Liber |
Bedömningsmaterial i engelska åk 7–9 är just vad det heter – ett bedömningsmaterial. Det är tänkt att hjälpa lärare och elever i bedömningen av elevernas kunskapsnivå i engelska. Materialet går hand i hand med kunskapskraven i Lgr 11.
Materialet består av färdighetsprov med facit samt bedömningsmallar och autentiska elevsvar som är bedömda utifrån facit och mallar.
Läs mer
Bedömningsmaterial i engelska åk 7–9 innehåller tre övergripande färdighetstester, ett för varje årskurs, med innehåll som är anpassat för årskursen och elevernas mognadsnivå. Varje färdighetstest fokuserar på fyra färdigheter: Reading, Speaking , Writing samt Listening.
Varje färdighetstest innehåller:
1. en textbank att utgå ifrån
2. läsförståelsefrågor som behandlar färdigheten Reading
3. uppgifter att diskutera eller presentera muntligt som testar färdigheten Speaking
4. skrivuppgifter som testar färdigheten Writing
5. ett facit bestående av autentiska elevsvar på läsförståelsefrågorna samt färdiga förslag på bedömningar av dessa elevsvar
6. en enkel, kryssbar matris (mall) för färdigheten Speaking
7. bedömningsmallar för färdigheten Reading
8. autentiska elevtexter med bedömningskommentarer.
Dessutom finner du en mall/matris där du kan stämma av vilka av kunskapskraven i Lgr 11 som uppnåtts och på vilken nivå.
Färdiga bedömningar av autentiska elevsvar
Alla läsförståelsefrågorna har ett facit som innehåller bedömningsstöd till dig som lärare. Eftersom det i facit grundligt förklaras hur frågorna är konstruerade och vilka förmågor de testar, får du stöd i och en motivering till hur du bör bedöma dina elevers svar.
Följande är ett exempel på en fråga på en text från som återfinns i läsförståelsedelen i åk 8. Texten handlar om en tjej som blir utmanad av en kille att prova hängflygning. men som hon egentligen inte vill.
Fråga: Why does Alison decide to show up on the cliffs on Saturday? Give two reasons. (2 poäng)
Av svaret ska framgå att eleven både tydliga detaljer (att hon vill visa Ethan att hon inte är en fegis) och väsentliga detaljer (att hon inte kan använda sin mormor som en ursäkt eftersom alla känner till att mormodern är bortrest). Eftersom denna del av svaret inte helt tydligt framgår i texten bedöms frågan kunna ge 2 poäng. Ett svar som endast innehåller den tydliga detaljen ger 1 poäng.
EXEMPEL PÅ ELEVSVAR:
2 poäng - She couldn’t lie about helping her gran and Ethan had been telling everyone that she was a chicken.
She wanted to show that she wasn’t a chicken. and Everybody knew her gran so she couldn’t use her as an excuse. Ethan had told everybody she wouldn’t dare and any excuses she made up seemed obvious. (Även om mormodern inte kommenteras konkret så är formuleringen mycket träffsäker och svaret bedöms ge 2 poäng.)
1 poäng - She had to show she wasn’t a chicken and Ethan had told everybody she wouldn’t dare to hang glide. (Svaret innehåller endast en anledning med en förklaring till varför hon vill bevisa sig modig.)
0 poäng - She didn’t want to be a chicken
Stöd till dig som lärare
Bedömningsmallar kopplade till de specifika uppgifterna hjälper både dig och dina elever att se var de befinner sig i sin kunskapsutveckling och vad de ska sikta in sig på för att utvecklas vidare.
Färdighetstesterna hjälper dig som lärare att bedöma elevernas kunskapsnivå i förhållande till målen och kunskapskraven i Lgr 11.
Materialet fungerar också som ett stöd inför betygssättning eller som förberedelser inför de nationella proven i slutet av åk 9.
I materialet finns också förslag på hur du kan arbeta formativt med eleverna genom att använda bedömningsmallarna på elevernas eget arbete, alternativt på de autentiska elevexempel som finns att tillgå.
Tankar bakom materialet
Bedömingsmaterialet är framtaget av legitimerade lärare i engelska och av personer med erfarenhet från provkonstruktion i samband med nationella prov. Det är tillämpat och i detalj utprövat tillsammans med lärare och elever på olika högstadieskolor. Vid framtagning av materialet har vi noga följt ämnesplanens syfte, centralt innehåll och kunskapskrav i Lgr 11.
Bedömningsmaterialet är mycket gediget. Det är tänkt att genomföras så här:
Läsdelen görs under ett tillfälle om 80 minuter, alternativt under två tillfällen. Då behöver eleverna minst 40 minuter för läsning av texterna och 60 minuter för arbetet med texterna och med läsförståelsefrågorna.
Färdighetsproven Tala och samtala, Skriva samt Lyssna kan göras vid andra tillfällen.
Du som lärare kan också dela upp läsprovet i mindre enheter, text för text.
Utgåvor
Bok: 247947
Anmäl textfel