LitteraturMagazinet recenserar 

LitteraturMagazinets recension av Häxyngel, Margaret Atwood

Atwood är "Stormens" öga

'Häxyngel' tjänar som en introduktion till två stora författarskap utan att rädas litterära djuphavsgravar"
Betyg: 5 Betyg: 5 Betyg: 5 Betyg: 5 Betyg: 5
Bok-
presentation:
Häxyngel
Författar-
presentation:
Margaret Atwood
Inbunden
Beställningsvara, 262 kr

Till fyrahundraårsminnet av Shakespeares bortgång bjöd Hogarth Shakespeare-projektet ett antal framstående författare att omtolka skaldens verk. ”Häxyngel” är Margaret Atwoods bidrag, en modern ”Stormen” som förbluffande troget följer dramat i modern tappning.

Felix Phillips slickar sina sår. Han har förlorat sin treåriga dotter och fått sparken som konstnärlig ledare för Makeshiwegs teaterfestival. Shakespeares ”Stormen” skulle blivit hans storverk men fick aldrig premiär. Hans rivaler stiger mot maktens tinnar medan han själv förödmjukad drivits på flykten. Tolv år senare för han en undanskymd tillvaro som lärare på Fletchers fängelses dramaprogram. Och här yppar sig tillfället att sätta upp ”Stormen” än gång för alla och ikläda sig rollen som den förorättade trollkarlen Prospero.

Där ”Stormen” utgår från en slags mytiskt given rättfärdighet tar Atwood i stället parti för styckets underdogs. Felix fall från parnassen blir först i andra hand en orättvisa, utan medlidandet med en man som sjunker i personlig misär spelar första fiolen och blir drivkraften i ”Häxyngel”. Fängelsekunderna på Fletchers målas mestadels som positiva porträtt i den ram som erbjuds av Felix teateruppsättning. Utan trollen skulle ingenting fungera på Prosperos ö, som det står i boken.

Atwood ser medlidsamt på dessa samhällets olycksbarn och företräder en tro på rehabilitering och inneboende människovärde. Möjligen romantiserar hon teaterns förmåga att reformera och förlösa människorna, möjligen skildras fångarna väl mycket som barn. Men jag kan utan omsvep se dem så, se teatern sådan, ur vår ödesbestämde Prosperos von-oben-perspektiv.

I Atwoods version är trollkarlen en historieberättare, teaterman och regissör, liksom Prospero regisserar föreställningen på ön i ”Stormen”. Så rullar vedergällningsdramat på. Till alla rollfigurer knyts personer och spelet måste löpa linan ut.

Eftersom ”Häxyngel” kretsar kring en uppsättning av samma pjäs som boken speglar kan Atwood osökt tillåta sig en djup metadiskussion och analys av hennes egen (eller Shakespeares) berättelse. Men hon lyser också upp delar av vår egen tid med det gamla dramats rampljus. Vem är Caliban i dag och vad betyder de försonande drag som analysen av dramat ger häxynglet? Hur tidlös är inte makthungerns korrumperande styrka?

Atwood spänner sina ansenliga litterära muskler för att göra berättelsen trovärdig. Psykologiskt grundade motiv, effektiva personteckningar och visuellt sprakande språk ramar in intrigen från Shakespeares drama. Förutsättningen är ju att det är ”Stormens” handling vi läser, en förförståelse även Felix tycks räkna in. Så jag måste acceptera de precisa matchningarna i rollbesättningen, kärlek vid första ögonkastet, ödesdigra bekännelser och försonande ånger. Sedan personerna fångats i dramats virvlar finns ingen återvändo.

Tjänar boken på att läsas med eller utan kännedom om ”Stormen”? Atwood hymlar inte med att verket följer dramat. Dess vändningar är knappast ägnade att förvåna den som redan kan sin Shakespeare. Men det är ändå en fröjd att läsa Atwoods text, hennes tolkning av sagan i fängelsemiljön, med diskussionerna om dramat och dess personer som ger ytterligare djup åt de redan kända förloppen.

Jag föreställer mig att läsaren som ännu ej upplevt ”Stormen” finner en annan fröjd i romanen. Dramat dekonstrueras ju av personerna i ”Häxyngel”, vilket bygger upp en annan slags förståelse medan handlingen spinner vidare. Atwood har valt att sammanfatta ”Stormen” i en efterskrift och inte i ett förord. Jag uppfattar det som en tydlig vink om i vilken ordning verken kan njutas!

Men oavsett varifrån läsaren kommer lyckas Atwood trollbinda med sin mästerliga prosakonst. De tänkvärda iakttagelserna av vår omvärld och det skarpsinniga berättandet lyser igenom alla hennes verk, så även här. ”Häxyngel” tjänar som en introduktion till två stora författarskap utan att rädas litterära djuphavsgravar – och tilltalar samtidigt de redan frälsta, vare sig av Atwood eller Shakespeare.

Profil: Johan Köhler

Mottagen: 11 januari 2018

 

Anmäl textfel

 Författarporträtt 

Margaret Atwood

Den kanadensiska författaren har givit ut över 50 böcker. Hon skriver allt från poesi och barnböcker till facklitteratur och teaterpjäser. Men mest känd är hon för sina romaner.

Utgivning

Hjärtat stannar sist

av Margaret Atwood
Inbunden, Finns i lager, 280 kr

Dörren

av Margaret Atwood
Med en ironisk, ömsint och klarsynt blick på människan utforskar ...

Penelopiaden : myten om Penelope och Odyssevs

av Margaret Atwood
En litterär världshändelse!Den 21 oktober 2005 sjösätts det förmo...

Upp till ytan

av Margaret Atwood
En gammal man har dragit sig tillbaka till en enslig stuga på en ...

Syndaflodens år

av Margaret Atwood
Margaret Atwoods uppföljare till "Oryx och Crake" från 2003. Det är första gången författaren återvänder till samma historia. En anledning är att många läsare har hört av sig och frågat henne vad som hände sen.
Häftad, Finns i lager, 244 kr

Leva i synd : och andra berättelser

av Margaret Atwood
Leva i synd kan ses som en samling noveller som nästan blir en ro...

Mitt nyfikna jag : texter 1970-2005

av Margaret Atwood
I Mitt nyfikna jag har Atwood samlat närmare ett femtiotal texter...

Kattöga

av Margaret Atwood
Den snart femtioåriga konstnären Elaine Risley återkommer till si...

Rövarbruden

av Margaret Atwood
Zenia, en vacker, lysten och hänsynslös kvinna tränger sig in i t...

Oryx och Crake

av Margaret Atwood
I Margaret Atwood framtidsscenario tar människans girighet och arrogans knäcken på hela mänskligheten. Jimmy, eller Snowman, blir kvar i en slags överväxt urban djungel.
Häftad, Finns i lager, 244 kr

Att förhandla med de döda : En författare om skrivandet

av Margaret Atwood
Skrivandet är en nedstigning till underjorden och utgår från männ...

Den blinde mördaren

av Margaret Atwood
Den blinde mördaren, vinnare av Man Booker priset 2000 och Hammet priset 2001. Iris Chases sitter på ålderns höst och ser tillbaka på sitt liv och dess minnen. Sin syster som tog självmord och sitt misslyckade äktenskap med Richard Griffen...

Utgivning - andra språk

Stone Mattress (eng)

av Margaret Atwood
In these nine tales, Margaret Atwood ventures into the shadowland...

Maddaddam Trilogy Box (eng)

av Margaret Atwood
A boxed set of the internationally celebrated speculative fiction...

Oryx and Crake (eng)

av Margaret Atwood
Pigs might not fly but they are strangely altered. So, for that m...

Maddaddam (eng)

av Margaret Atwood
Told with wit, dizzying imagination, and dark humour, Booker Priz...

In Other Worlds (eng)

av Margaret Atwood
From her days as a child reader in the 1940s, through her time at...

The Year of the Flood (eng)

av Margaret Atwood
Adam One, the kindly leader of the God's Gardeners - a religion d...

The Handmaid's Tale (eng)

av Margaret Atwood
The Republic of Gilead offers Offred only one function: to breed....

Sök bok/författare/artikel


Om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet – Sveriges största litterära magasin är en redaktionell nättidskrift som hade premiär i januari 2012. Vi bevakar litteratur med författarintervjuer, recensioner, krönikor och debatt. Följ oss på Facebook, Twitter och prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Läs mer om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet recenserar

Zelenskyj och den ryska propagandan

Recension: Spelaren : Volodymyr Zelenskyj och kriget i Ukraina av Simon Shuster

Kan vi lära av historien?

Recension: En tid för krig : Europas väg mot storkonflikt 1939 och 2022 av Wilhelm Agrell

Berättelse om en hjälte

Recension: Hand i hand med barnen till Treblinka : Berättelsen om Janusz Korczak av Margit Silberstein

Starka kvinnor i en levande forntid

Recension: Tors vrede av Elvira Birgitta Holm

Lättläst och lugnande om AI

Recension: Maskiner som tänker av Inga Strümke
Glansholms Bokhandel & Antikvariat
Kundtjänst, vardagar 9-16: 070-692 50 50
LitteraturMagazinet
Redaktör: Sandra Sandström
Ansvarig utgivare: Linus Glansholm
Teknik: Framkant Media AB
Annonsera:  Framkant Media AB
Webbplatsen ligger i Framkantoch drivs av SpaceLoops CMS v.0.3.4