Litteraturblogg: Johan Köhler
Visa standardvy
Visa omslagsvy
Bok-
presentation:
|
Svält
|
Författar-
presentation:
|
Knut Hamsun
|
Inbunden
Finns i lager,
278 kr
|
Hamsuns genombrottsroman är en av världslitteraturens stora klassiker. Faller den för åldersstrecket eller har ”Svält” fortfarande något att säga oss i tjugoförsta århundradet? Själv läser jag romanen för första gången och ångrar mig inte.
Oberoende av när boken skrevs eller utspelar sig fångar Hamsun med stor inlevelse ett människoöde med ständig aktualitet. Dåtidens vurm för klena nerver och feberyra finner nutida motsvarigheter i depression, utbrändhet, apati och allehanda diagnoser för psykisk ohälsa. Och fattigdom eller svält har vi ju inte heller gjort oss kvitt i vår samtid.
Romanen drivs av huvudpersonens inre monolog medan han tröstlöst kastar sig mellan hopp och förtvivlan runt i Kristiania, alltså Oslo, på 1870-talet. Pantlånaren, redaktionen, härbärgen, gatorna, ordningsmakten tecknas genom hans öga. Den egna skildringen bryts av okonstlad dialog med dem han möter. Frustration och självömkan växlar till febrig arrogans och storvulna tomma gester av slösaktighet.
Hamsuns förmodade alter ego är ständigt upptagen med bilden av sig själv – som stadd vid kassa inför andra, som en man av oförvitlig heder gentemot sig själv – så till den grad att han saboterar sitt liv. Han verkar förtjust i plågan och förebådar en uppsjö av lidande unga, manliga självutnämnda genier senare i nittonhundratalslitteraturen. Hans berättelse ställer ytterligare en bild framför läsaren. Finns det skäl att tro den mer än någon annan?
Jag tycker inte synd om huvudpersonen, men lider med honom i hans självdestruktiva nycker och motståndslösa svältnöd. Han är ingen sympatisk man, men Hamsuns språk väcker empati – jag lever mig in i stressen, svårmodet och euforin över en oväntad framgång. Hamsun förmedlar med skärpa hur svälten tvingar tankarna i allt snävare cirklar medan missmodet leder till förlamande apati. I andra stunder skildrar han lika insiktsfullt hur impulser styr mannen i vanvettiga vändningar tills de egenbyggda skenbilderna går i kras. Allmänmänskliga erfarenheter, återigen, som överbryggar tidsgapet.
Översättningen utgår på goda grunder och för ovanlighetens skull från originalutgåvan från 1890. Flera redigeringar av Hamsun ledde till bitvis urvattnade senare utgåvor, som reaktion på tidens kritik för till exempel sedeslöshet,. Men här strålar ursprungstexten i Henrik Petersens svenska tolkning: avskalad, rå och kristallklar. Hans bilagda essäer och textkritiska uppsats tillför också en litteraturhistorisk dimension som kompletterar läsningen.
Hamsun gestaltar sina romanfigurer utan att spilla bläck på oväsentligheter. Det är berättarens blick som fyller scenerna med associativa detaljer, impulser som för vidare. Det gamla Oslo lyser mot oss av liv och armod. Varje scen bidrar till personporträttet av en ömsom desperat, ömsom tungsint författare på jakt efter genombrott under knappa omständigheter och förföljd av psykisk ohälsa. Det är inte upplösningen som är romanens poäng, utan irrfärden dit. Redan de första raderna sammanfattar därmed berättelsens idé: ”Det var på den tiden jag gick omkring och svalt i Kristiania, denna förunderliga stad, som ingen lämnar utan att ha fått märken av den”. Vilka märken? Det är de som betyder något.
Betyg: 4
Foto: Alvilde Torps / Col: Marina Amaral
Avdelning:
Klassiker
Taggar:
#recension
#Norge
#Oslo
#nobelpristagare
#inre monolog
24 augusti 2016
Kommentera
Inkariket kittlar sedan länge västerlänningars fantasi, med sin blodiga undergång, förment enorma rikedomar, gåtfulla härskare, skrämmande mumier och otillgängliga bortglömda bergsstäder. Patricia Temoche Cortez sammanfattar den moderna forskningens bild av det främsta amerikanska riket före européernas ankomst.
Inkarikets ursprung är höljt i dunkel. Här berättas historien ogenerat med avseende på källorna – sagor, partsinlagor, arkeologiska fynd och filtrerat genom erövrarnas ögon. Så sammanfogar författaren en hjälpligt heltäckande bild av en vilt främmande kultur. Vi får stifta bekantskap med inkahärskarnas vendettor och erövringar, riterna kring manbarhet, massbröllop och människooffer, och kvinnornas inflytande och betydelse som gåvor.
Temoche Cortez anstränger sig att låta läsaren förstå de komplicerade släktbanden, synen på samhällsklasser, effektiv förvaltning utan ett skriftspråk, medborgarplikter och förfaderskulten. Ur dunklet klarnar bilden av en kollektiv kultur där individen underställs det gemensamma. Här är inte ens härskaren oundgänglig, utan störtas till förmån för dugligare släkt vid behov. Livet sammanblandas med existensen efter döden och ursprung och härkomst är avgörande.
Temoche Cortez gläntar alltså på dörren till en del av historien som inte ingår i standardverken – inkariket utöver dess möte med västvärlden under femtonhundratalet. Skildringen spänner över mytiskt ursprung, härskarfejder, kultur, religion och rikets kris och fall inför konkvistadorerna. Inkariket byggdes ursprungligen på kompromisser och förhandlingar men utvecklas till en skoningslös kultur av nostalgiskt tillbakablickande som blomstrar genom expansionskrig till dess spanjorerna anländer.
Boken skrapar på ytan av den hemlighetsfulla historien. Som alltid visar en närmare granskning av föreuropeisk amerikansk historia dynamiska samhällen av vitt skilda slag med egna drivkrafter och kulturella särdrag. Även denna kortfattade bok hinner avfärda fördomsfulla uppfattningar om sydamerikanska förhållanden före Pizarro. Men jag hade önskat en lödigare berättelse, mer utbroderade detaljer och en diskussion av tolkningarna författaren gör.
Trots allt fungerar ”Riket på världens tak” väl som en första introduktion till inkarikets historia och kultur. Det korta formatet lockar till ytterligare fördjupning i ämnet. En utmaning är de många inka-namnen på personer, platser och företeelser. Ofta lämnas ingen tolkning av ordens betydelser, som jag tror skulle hjälpt mig att komma ihåg dem bättre. En namnlista hade också underlättat. Boken kompletteras av en liten inlaga med illustrationer av hög kvalitet, medan kartmaterialet är alltför schematiskt och hade vunnit på fler detaljer.
Det är olyckligt att källorna inte anges tydligare i texten. Nu anmodas jag acceptera författarens tolkning av beläggen utan att själv kunna värdera trovärdigheten. Vilka slutsatser som bygger på muntlig tradition, nedtecknade iakttagelser eller arkeologiska fynd framgår ofta inte. Boken erbjuder ändå en kortfattad men bred översikt i torr akademisk ton. Det spännande stoffet lyckas tyvärr inte gripa tag som det borde. I stället velar författaren mellan genrer och hamnar i ett mellanting av populärvetenskap och lärobok.
Betyg 3/5
Avdelning:
Fakta
Taggar:
#recension
#historia
#Sydamerika
2016-06-29
Kommentera
I ett slags kammarspel skildrar Dave Eggers en amerikans kamp att få grepp om sin tillvaro. Huvudpersonen Thomas har kidnappat en av Nasas astronauter och fängslat honom på en övergiven militärbas vid den kaliforniska kusten. Samtalet leder till nya frågor som kräver svar.
Eggers samhällskritiska udd riktas mot USA, som i hans tidigare roman Kungens hologram. Dialogerna rör sig redan från början kring landets synbarligen oförklarliga tillkortakommanden. Varför lades rymdfärjan ner och varför åker vi inte längre till månen? Hur kan miljardbelopp läggas på krigsinsatser samtidigt som hälsovården är undermålig? Och varför har staten ingen uppgift åt alla dem som förlorat en dröm att tro på?
Snart sitter fler inspärrade i barackerna: en före detta kongressledamot, en gammal lärare, och så vidare. Eggers öder ingen tid på beskrivande text. Hela boken utgörs av dialogerna mellan Thomas och hans offer. Obevekligt trissar samtalen upp insatserna, ömsom till ursinne, ömsom till uppgivenhet.
Den rappa dialogen tecknar en allt skarpare bild av Thomas. En artig, grubblande, vilsen ung man som känner sig sviken av ett Amerika han inte längre begriper. I bakgrunden anar vi ett trauma som sakta men säkert tassar fram emot scenkanten. Det är lätt att läsa vidare i den sprudlande dialogen. Eggers flätar konstfärdigt samman ett tidigare skeende och en pågående desperat personutveckling med bilden av ett söndrigt USA. Längs vägen möter vi Eggers skarpsynta insikter och blodfulla levnadsöden. Författaren väjer inte för kontroversiella ämnen och gråskalor som utmanar till hätsk debatt med texten. Men liksom titelns uppfordrande frågor verkar berättelsen ställa läsaren till svars mellan raderna. Vilket är ditt ansvar? Vad kan just du göra?
Thomas ser inte sin egen roll i skådespelet och känner sig maktlös och förvirrad. I stället slår han bakut mot etablissemanget. I frustration söker han utlopp i ord i stället för genom mordiska vansinnesdåd som USA annars är drabbat av. Han vill förstå, men kanske hellre förklara eller bortförklara. Men en sjuka anas genom masken och makten han tillvällt sig verkar berusande. Blir kontrollbehovet nyckeln till hans fall till slut?
I grunden är romanen en tragedi – över en man som skyller sin situation på andra, över ett land i förfall, över en mänsklighet som inte längre vågar drömma. Så hoppet måste stå till någon annan. Kanske till dig?
Betyg: 5/5
Fotograf/copyright: Michelle Quint
Avdelning:
Skönlitteratur
Taggar:
#samhällskritik
#USA
#recension
2016-06-22
Kommentera
Lista
recensioner av Johan Köhler
Civilingenjör med intresse för kreativt skrivande
Johan Köhler läser det mesta, med fokus på klassiker, fantasy, facklitteratur – främst historia och naturvetenskap – noveller, essäer och skräck.
Fritidsintressen som rollspel, scouting, kreativt skrivande och bildning speglar hans val av litteratur. Några favoritförfattare är J. L. Borges, Kerstin Ekman, Herta Müller, Neil Gaiman, John Ajvide Lindqvist, Simon Singh och Edward W. Said.
Johan är docent i teknisk fysik med kompletterande ströstudier inom olika historiska ämnen i bagaget, och arbetar för Rymdstyrelsen.
Sent igår lämnade Ursula K. Le Guin jordelivet men hennes böcker finns kvar. LitteraturMagazinets Johan Köhler minns en stor författare som inspirerade många.
Läs mer ...
Tokarczuks mästerverk består i att ur dunklet lyfta en färgsprakande bild av en svunnen tid, och göra den relevant för oss i dag"
När Olga Tokarczuk ger sig i kast med att skildra ett utsnitt av Polens historia plockar hon i maklig takt upp tråd för tråd ur härvan mellan pärmarna och lyckas med konststycket att väva bilder genom en imponerande snörlek. Efter dryga tusen sidor är alla stumparna utredda, uppnystade och jag kan belåten lägga boken ifrån mig.
Olga Tokarczuk tecknar med säker hand scener från sjuttonhundratalets Polen och l&a...
LitteraturMagazinets recensent:
Johan Köhler
Kort brev till långt farväl, Peter Handke
Handkes noggranna detaljskildringar förleder läsaren att tro på ytans språkdräkt samtidigt som verkligheten skaver under kläderna"
Läs recensionen ...
LitteraturMagazinets recensent:
Johan Köhler
BORGES 2 (1949-1972), Jorge Luis Borges
Borges kan raljera över att läsaren väntar sig de sedvanliga labyrinterna, speglarna, svärden, men att han lagt till etiken och ålderdomen"
Läs recensionen ...
LitteraturMagazinets recensent:
Johan Köhler
Gruppen, Mary McCarthy
Tidens värderingar framträder tydligt, lätt färgade av McCartys eftertankes klarsyn. Roligt, intressant och mästerligt!"
Läs recensionen ...
LitteraturMagazinets recensent:
Johan Köhler
Schagers stora lärdom väver samman historierna, sångerna och bilderna kring den nordiske Staffan på ett sätt som får mig att tänka på mysteriekulter, uråldriga samband, kvarlevor från förkristna föreställningar och symbolmättade handlingar i brytningstiden när länderna kristnades"
På tre gotländska dopfuntar avbildar stenhuggaren Hegwald en person som länge tolkats som legendens Staffan stalledräng inför kung Herodes. Gestaltningen bildar utgångspunkt för Karin Schagers efterforskningar kring Staffan, annandagens julritter, stjärngossetåg och trettondagsfiranden. En kavalkad av folkliga upptåg och heliga mysterier möter läsaren av hennes populärvetenskapliga framställning.
Staffan visar ...
LitteraturMagazinets recensent:
Johan Köhler
Saga från ett skogsbryn. Vådeld, Martin Bärjed
Ett övergripande tema är hur människornas brister och små fall för frestelser och impulser får förödande konsekvenser. Människorna har alla svagheter, och Bärjed njuter av att låta sina figurer falla under deras påverkan"
Läs recensionen ...
LitteraturMagazinets recensent:
Johan Köhler
BORGES 1 : 1923-1944, Jorge Luis Borges
Hans sprudlande äventyrlighet med förkärlek för deckare, en poet för den argentinska periferin och en påhittig idéspruta träder fram!"
Läs recensionen ...
LitteraturMagazinets recensent:
Johan Köhler
Rövarna i Skuleskogen., Kerstin Ekman
Ekman förtrollar med sitt språk, sin känsla för miljöer och tidsepoker, samtidigt som subtilare budskap anas mellan raderna"
Läs recensionen ...
LitteraturMagazinets recensent:
Johan Köhler
'Häxyngel' tjänar som en introduktion till två stora författarskap utan att rädas litterära djuphavsgravar"
Till fyrahundraårsminnet av Shakespeares bortgång bjöd Hogarth Shakespeare-projektet ett antal framstående författare att omtolka skaldens verk. ”Häxyngel” är Margaret Atwoods bidrag, en modern ”Stormen” som förbluffande troget följer dramat i modern tappning.
Felix Phillips slickar sina sår. Han har förlorat sin treåriga dotter och fått sparken som konstnärlig ledare för Makeshiw...
LitteraturMagazinets recensent:
Johan Köhler
Begravd jätte, Kazuo Ishiguro
Ishiguro smider samman ett slags vandrande kammarspel där väggarna utgörs av omgivningens dimbankar och människornas glömda förflutna"
Läs recensionen ...
LitteraturMagazinets recensent:
Johan Köhler
Passagen, Simon Stålenhag
Reklamskyltar, bilism, plastiga seriefigurer i jätteformat och krigsfordon förmedlar det amerikanska - allt slitet och raserat, lämningar från det nyss utkämpade kriget"
Läs recensionen ...
LitteraturMagazinets recensent:
Johan Köhler
Tingens naturliga ordning, António Lobo Antunes
Antunes figurer kämpar med sin egen berättelse, vad som är sant, påhitt eller vanföreställning. Här är alla sin egen hjälte och huvudperson"
Läs recensionen ...
LitteraturMagazinets recensent:
Johan Köhler
Antunes briljerar med sin förmåga att portionera ut små bitar av sitt epos över hela romanens längd"
Två pojkar växer upp tillsammans, godsägarens barnbarn och gårdskarlens gosse. I vuxen ålder möts de igen, på motsatta sidor av förhörsbordet. Mannen från överklassen misstänks för vänsterterrorism medan den fattige blivit Undersökningsdomaren. Läsaren kastas mellan barndomen, förhöret, dess förhistoria och konsekvenser i en virvlande detaljrik uppgörelse med Portugal efter nejlikerev...
LitteraturMagazinets recensent:
Johan Köhler
Vända hem, Yaa Gyasi
Varje kapitel kunde vara kärnan i en roman var, men i stället fångar Gyasi essensen av ett liv åt gången i väl utvalda scener"
Läs recensionen ...
LitteraturMagazinets recensent:
Johan Köhler
Ödmården, Nils Håkanson
En rotvälsk blandning av sjuttonhundratalssvenska och stockholmsslang pepprat med nederländska låneord och förfallet nyspråk"
Läs recensionen ...
LitteraturMagazinets recensent:
Johan Köhler
Den upprätta revolutionen : eller varför människan går på två ben, Ngugi wa Thiong'o
Ngugi wa Thiong'o vill återuppfinna myten om det afrikanska i en postkolonial tid och förespråkar ett bättre samhälle än dem som upprätthåller västerländska strukturer"
Läs recensionen ...
LitteraturMagazinets recensent:
Johan Köhler
Jag anar en förkärlek för romantikernas reaktion mot upplysningstidens deterministiska värld i det rika urvalet av olika förespråkare och stickspår"
Sedan upplysningens rationella samhällsbygge rasat samman under franska revolutionen krävs nya svar på gamla frågor. Industrins välsignelser eller påfrestningar, nya samhällsformer och vetenskaper förändrar världen under rubriken modernism. Svante Nordin berättar om tänkarna som mötte denna nya tid, försökte förstå den och styra i rätt riktning.
På över åttahundra sidor l&au...
LitteraturMagazinets recensent:
Johan Köhler
Kinas förste kejsare, Sima Qian
Den uråldriga texten får en modern lyster utan filter mot den historiska verkligheten: våldsam, godtycklig men alltjämt driven av mänskliga passioner och brister"
Läs recensionen ...
LitteraturMagazinets recensent:
Johan Köhler
Binas historia, Maja Lunde
Genom tre gripande människoöden i skilda tider tar Lunde upp ett brännande aktuellt hot mot vårt sätt att leva"
Läs recensionen ...
LitteraturMagazinets recensent:
Johan Köhler
Förfärande kvinnor, Charlotte Bronte
Diakité jagar bakåt i tiden efter sitt ursprung medan fadern Madubuko kämpar mot ett förflutet han försöker lämna bakom sig"
När rapparen Jason Diakité, känd som Timbuktu, skriver sin släkts historia går musiken och rasismen som två stråk genom berättelsen. Ett ger kraft att stå ut och ett är mörkt, hopplöst, beklämmande. Diakité låter sitt förhållande med sin far bära framställningen, varsamt och ärligt, i en vacker skildring av hur släktdrag går igen och vår uppväxt präglar...
LitteraturMagazinets recensent:
Johan Köhler
Flodskörden : illustrerade sägner ur Slingans landskap 1995-1999, Simon Stålenhag
Uppväxtdramat är tidlöst men samtidigt listigt symbolmättat både i den realistiska miljön och den alternativa magiska verkligheten"
Läs recensionen ...
LitteraturMagazinets recensent:
Johan Köhler
Monster, Bo Eriksson
Allehanda monsterberättelser genom världshistorien paraderar förbi i välskrivna sammanfattningar av ett gott urval myter, sagor och skrönor"
Läs recensionen ...
LitteraturMagazinets recensent:
Johan Köhler
Mörkertid, Lars Pettersson
Vyleta blandar fantastik och historisk roman med internatskolegenren till en robust soppa som kastar oss in i en konspiration om själva världsordningen"
Dan Vyletas alternativhistoriska dystopi bolmar av synd och skam. Bokstavligen. Människornas onda tankar tar form i rök och sot, fläckar ned rena linnen, kväver, frestar och berusar. Skådeplatsen är det viktorianska England, där överklassen tränas att hålla sin rök under kontroll som ett tecken på överlägsenhet och ledarskap.
På en internatskola för just detta blir två sextonåriga pojkar vänner, den temperamentsfulle Thomas med ett mörkt förflutet och den ridderlige Charlie från samhällets...
LitteraturMagazinets recensent:
Johan Köhler
Att döda en människa : På spaning efter det första kriget, Björn Hagberg
Författarna tassar i allt snävare stråk kring frågan om människans benägenhet till våld och krig i ett konstruerat lopp för att upprätthålla mitt intresse"
Läs recensionen ...
LitteraturMagazinets recensent:
Johan Köhler
Gutenberggalaxens nova, Nina Burton
Jag hoppas att Erasmus drömmar om förnuftet, gränslös samverkan och en bättre värld kan få bäring även i dag"
Läs recensionen ...
LitteraturMagazinets recensent:
Johan Köhler
Två år, åtta månader och tjugoåtta nätter, Salman Rushdie
Hans godmodigt lärda pratsamhet och dramatiska kast mellan vitt skilda miljöer i tid, rum eller utanför imponerar och lockar vidare i läsningen"
Läs recensionen ...
LitteraturMagazinets recensent:
Johan Köhler
Han är ständigt upptagen med bilden av sig själv – som stadd vid kassa inför andra, som en man av oförvitlig heder gentemot sig själv – så till den grad att han saboterar sitt liv"
Hamsuns genombrottsroman är en av världslitteraturens stora klassiker. Faller den för åldersstrecket eller har ”Svält” fortfarande något att säga oss i tjugoförsta århundradet? Själv läser jag romanen för första gången och ångrar mig inte.
Oberoende av när boken skrevs eller utspelar sig fångar Hamsun med stor inlevelse ett människoöde med ständig aktualitet. Dåtidens vurm för klena nerver och feberyra finner nutida motsvarigheter i depression, utbrändhet, apati och allehanda diagnoser för...
LitteraturMagazinets recensent:
Johan Köhler
Riket på världens tak, Patricia Temoche Cortez
Temoche Cortez gläntar på dörren till en del av historien som inte ingår i standardverken"
Läs recensionen ...
LitteraturMagazinets recensent:
Johan Köhler
Era fäder, var är de? Och profeterna, lever de kvar för evigt?, Dave Eggers
I grunden är romanen en tragedi – över en man som skyller sin situation på andra, över ett land i förfall, över en mänsklighet som inte längre vågar drömma"
Läs recensionen ...
LitteraturMagazinets recensent:
Johan Köhler
Matens makt, Leif Mannerström, Britt-Marie Mattsson
Det blir en läsvärd odyssé genom kokkonstens historia, nya vinklar på berömdheter och mycket exklusiv mat"
Läs recensionen ...
LitteraturMagazinets recensent:
Johan Köhler
Prinsens blick färgar hela berättelsen till en symbolisk och subjektiv bild av förfall och död"
Den mästerliga "Leoparden" är väl förtjänt sin klassikerstatus genom sin gestaltning av människor, miljöer och historiska omvälvningar. Tomasi di Lampedusas roman från 1958 kommer i nyöversättning tillsammans med författarens övriga skrifter.
Toppbetyget speglar romanens kvalitet, medan "Berättelser" inte ger ett lika gediget intryck. I åtta delar skildrar romanen hur Garibaldis ankomst till Sicilien 1...
LitteraturMagazinets recensent:
Johan Köhler
Elon Musk - Tesla, SpaceX och jakten på en fantastisk framtid, Ashlee Vance
Elon Musk manar till lojalitet genom karisma, briljans och fruktan och inspirerade till rolltolkningen av Tony Stark i filmen Iron Man"
Läs recensionen ...
LitteraturMagazinets recensent:
Johan Köhler
En främmande känsla, Orhan Pamuk
Pamuk förmedlar med lätt hand och vindlande meningar ett turkiskt samhälle långt från den västerländskt svenska"
Läs recensionen ...
LitteraturMagazinets recensent:
Johan Köhler
Recept att räkna med, Eugenia Cheng
Matematiklärare borde uppskatta bokens kreativa och välfunna liknelser som gör de matematiska begreppen och principerna påtagliga och begripliga."
Läs recensionen ...
LitteraturMagazinets recensent:
Johan Köhler
Romanen levererar en lekfull stämning, med större djup och lärdom lagd i dagen än i dussindeckare"
Marianne Mincks deckarpastisch kretsar kring en kupp mot universitetsbiblioteket Carolina Rediviva i Uppsala, med stark lokalfärg och djup historisk förankring. Det här är "Fallet Cassberg".
Författaren kastar sig under pseudonym obehindrat mellan brutala dödsfall, lärda diskussioner och lättsamt filosoferande. Silverbibeln, Carolina Redivivas mest enastående klenod, utgör navet medan biblioteket självt är hjulet i berä...
LitteraturMagazinets recensent:
Johan Köhler
Paradoxer : Boken som utmanar din upplevelse av allt som finns omkring dig, Gary Hayden
För en novis i filosofi erbjuder boken en fascinerande och fullmatad inblick i de mest efterhängsna frågeställningarna genom filosofihistorien"
Läs recensionen ...
LitteraturMagazinets recensent:
Johan Köhler
|
|