Femtio nyanser-trilogin
"Bullshit att kalla de här böckerna för feministiska"
När författaren EL James intervjuades i "Skavlan" i september 2012 pratade hon om att böckerna stärker kvinnor och att det i själva verket är Ana och inte Christian Grey (Femti) som är den starka parten. "Bullshit", tycker Nina Rutström.
Jag får en känsla av att det är en obegåvad 13-åring som skrivit böckerna. Ana och Christian Grey grälar, blir sams, knullar, grälar igen och så går det runt. Ana resonerar med "sin inre gudinna" och "sitt undermedvetna" som gör både arabescer och dricker gin. Jada jada jada. Uselt språk. Barnsliga liknelser, upprepningar och icke trovärda händelser. Till exempel när Ana och Femti talar i telefonen och hon säger något som får honom stum, i 60 osannolikt långa sekunder. Eller det där med att Ana är litteraturvetare men hon läser aldrig, pratar eller tänker väldigt sällan på böcker.
Varför denna framgång, frågar jag mig. Hur kan så många människor uppskatta att läsa om det obehagliga förhållandet mellan Ana och Femti? Är det porren som lockar helt enkelt? Eller kan det vara tillfredsställelse vuxna kvinnor känner när de äntligen får ta del av luftslottet som funnits i deras drömmar ända sedan de var små flickor och drömde om att bli räddade av prinsen?
EL James presenterar den blyga, inåtvända, vackra, oskuldsfulla kvinnan, som ägnat sig åt litteratur istället för män (= madonnan). Men som plötsligt blir uppvaktad av prinsen på den vita hästen, helt på hans initiativ (förstås). Han är stormrik och skämmer bort henne med presenter i form av kläder, skor, bilar och dyr teknik (= torsk). Han envisas med att bjuda som en "riktig" gentleman (= dinosaurie, trodde de dött ut?). Han kör helikopter och har segelbåt, skickar blommor och överraskar. Precis så där som i drömmen. Och han är vansinnigt svartsjuk, aggressiv och dominant (= odjuret). Han binder gärna fast henne, slår och sliter sönder hennes underkläder. Som en "riktig" karl. "Mjuk inuti men hård utanpå" som man brukar säga. Hon är rädd för honom. Men samtidigt så attraherad. Våt och villig i alla lägen, trots att alla varningslampor blinkar.
EL James med sin vuxensaga spär på myten om mannen som kall, kåt och sexuellt aggressiv. Om kvinnan som ovetande och oskuldsfull.
Det är fullständig bullshit att kalla den här boken för feministisk. Visserligen är böckerna skriva av en kvinna, ur en kvinnas synvinkel. Men det är mannen som är subjektet, allt handlar om vad Femti gör, gillar, vill, kan och inte kan. Dessutom har kvinnor föga att hämta av läsningen om Anas våta underliv och multipla orgasmer trots att klitorisstimulering inte verkar förekomma och inte ens omnämns. All sex handlar om penetrering. Som en hyllning till penis. Egentligen är det förvånande att berättelsen är skriven av en kvinna då Ana antagligen uppfyller en porrskadad mans föreställningar om hur en kvinna borde vara i sängen. Hon vet ingenting om sin egen njutning, han för henne och vet allt.
Så småningom närmar sig parterna varandra något. Ana blir lite tuffare och säger nej tack till till att bli slagen med rotting, Femti visar att han faktiskt kan älska. Dock på ett destruktivt vis då han gång på gång säger högt att Ana är "hans".
Han beställer vid ett tillfälle tid hos en doktor som ska ge henne en p-spruta utan att fråga henne först, då han "hatar kondomer":
"Det är min kropp", muttrar jag, irriterad eftersom att han inte har frågat mig.
"Min med", viskar han.
Jag tittar på honom medan ett antal gäster går förbi. Han ser så ärlig ut. Ja, min kropp är hans... han känner den bättre än jag."
Förstår ni det sjuka här? Som att HAN skulle känna HENNES kropp bättre än HENNE. Hon är hans ägodel vilket också manifesteras när hon säljs för etthundratusen dollar, där Femti och en annan man bjuder mot varandra om en dans med Ana.
Jag tycker det är osmakligt att romantisera den våldsamma stalker-typen som i vår patriarkala värld inte alls är en fabel utan en otäck sanning. Fortfarande behandlas kvinnor som handelsvaror världen över. En sund människa borde ha svårt att bli kåt när hon tänker på det.
Anmäl textfel