En lek med eld
Av Peter Robinson
Bok- presentation: |
En lek med eld |
Författar- presentation: |
Peter Robinson |
Originaltitel: | Playing with Fire |
Utgåvor
"Kriminalromanerna med Alan Banks är helt enkelt de bästa på marknaden för tillfället..." Stephen King
I de utbrända resterna av ett par gamla kanalbåtar hittas liken av en man och en kvinna. Till en början ser det ut som en olyckshändelse, men för en luttrad polis som överkommissarie Alan Banks står det ganska snart klart att det rör sig om ett brott. Men är det ett verk av en pyroman eller en skickligt uttänkt plan för att utplåna spåren av något ännu mer avskyvärt?
När ytterligare en anlagd brand inträffar i närheten inser polisen att man har att göra med en ovanligt hänsynslös mördare och jakten är igång...
"Det är upptakten till en mycket spännande kriminalroman med sinnrik intrig, övertygande personporträtt och en upplösning som nästan tar andan ur läsaren"Aftonbladet
"Peter Robinson går verkligen från klarhet till klarhet... Här finns allt som man kan önska sig som deckarläsare, stämningsladdade miljöer och en infernalisk handling." Norra Skåne
I de utbrända resterna av ett par gamla kanalbåtar hittas liken av en man och en kvinna. Till en början ser det ut som en olyckshändelse, men för en luttrad polis som överkommissarie Alan Banks står det ganska snart klart att det rör sig om ett brott. Frågan är bara om det är ett verk av en pyroman eller en skickligt uttänkt plan för att utplåna spåren av något ännu mer avskyvärt?
När ytterligare en anlagd brand inträffar, bara några kilometer därifrån, inser polisen att man har att göra med en ovanligt hänsynslös mördare. Banks och hans kollega Annie Cabbott finner snart flera tänkbara motiv för de bägge dåden och mer än en tänkbar gärningsman. Men det mest skrämmande är att de själva upptäcker den lockande spänningen med att leka med elden!
Med sin sällsynta förmåga att skapa en sinnrik intrig och minnesvärda personer bevisar Robinson återigen att han tillhör toppskiktet bland engelskspråkiga kriminalförfattare.
I de utbrända resterna av ett par gamla kanalbåtar hittas liken av en man och en kvinna. Till en början ser det ut som en olyckshändelse, men för en luttrad polis som överkommissarie Alan Banks står det ganska snart klart att det rör sig om ett brott. Frågan är bara om det är ett verk av en pyroman eller en skickligt uttänkt plan för att utplåna spåren av något ännu mer avskyvärt?
När ytterligare en anlagd brand inträffar, bara några kilometer därifrån, inser polisen att man har att göra med en ovanligt hänsynslös mördare. Banks och hans kollega Annie Cabbott finner snart flera tänkbara motiv för de bägge dåden och mer än en tänkbar gärningsman. Men det mest skrämmande är att de själva upptäcker den lockande spänningen med att leka med elden!
Med sin sällsynta förmåga att skapa en sinnrik intrig och minnesvärda personer bevisar Robinson återigen att han tillhör toppskiktet bland engelskspråkiga kriminalförfattare.
I Eastvale Canal, Yorkshire, ligger kanalbåtarna förtöjda sida vid sida. Under vintermånaderna är de flesta tomma men en och annan fungerar som bostad året om. Tidigt en kylslagen januarimorgon fattar ett par av båtarna eld och i de utbrända resterna återfinns liken av två människor. En av dem är Thomas McMahon, en tillbakadragen, excentrisk konstnär, som en gång i tiden sågs som en blivande stjärna inom sitt gebit. Den andra är den unga, vackra men drogmissbrukande Tina Aspern, som uppenbarligen tog sin sista sil precis innan elden bröt ut.
Till en början tyder mycket på att det var en tragisk olyckshändelse, men efter hand dyker fler och fler frågetecken upp. Varför larmade grannen inte brandkåren med detsamma?
Varför försvann Tinas pojkvän från platsen när polisen anlände? Och vilka var de mystiska männen som besökte McMahon bara några dagar tidigare?
En vecka senare omkommer ytterligare en man i en våldsam brand. Roland Gardiner var en enstöring som levde i en övergiven husvagn och av de flesta ansågs vara lite udda. När polisen går igenom resterna av hans hem hittar man ett brandsäkert kassaskåp med minst sagt förvånande innehåll: en okänd och mycket värdefull målning av Turner, förmodligen värd åtskilliga miljoner.
Överkommissarie Alan Banks och hans kollega Annie Cabbot är övertygade om att de bägge bränderna har ett samband. Och troligen var det inte alls fråga om några pyromandåd utan snarare en skickligt uttänkt plan för att utplåna spåren av något helt annat. Allting tyder på att McMahon och Gardiner varit inblandade i en konstförfalskningshärva och till hjälp i utredningen anlitar polisen konstkännaren Philip Keane, som sedan en tid tillbaka är Annies pojkvän. Alan Banks känner sig emellertid inte helt tillfreds med situationen det är något med Philip som inte stämmer. Men Annie slår bort det med att han fortfarande är svartsjuk, trots att deras förhållande är över sedan länge.
Utredningen blir alltmer komplicerad och sätter allt djupare spår i de bägge polisernas privata liv. Och snart tvingas de inse att en lek med eld kan få ödesdigra konsekvenser på mer än ett sätt!
I Yorkshires djupa dalgångar får kollegerna Alan Banks och Annie Cabbott här ta itu med ett av sina mer svårlösta fall, samtidigt som de tvingas konfrontera de mörkare sidorna av sig själva.
Med sin sällsynta förmåga att skapa en sinnrik intrig och minnesvärda personer bevisar Robinson återigen att han tillhör toppskiktet bland engelskspråkiga kriminalförfattare.
Peter Robinson har nominerats till och erhållit flera prestigefyllda utmärkelser för sina berättelser med kommissarie Alan Banks och kollegan Diane Fry. Med En ovanligt torr sommar vann han år 2001 Svenska Deckarakademins Martin Beck Award för bästa utländska kriminalroman, och år 2003 blev Efter alla år av saknad nominerad till samma pris.
Översättare: Jan Malmsjö
Bok: 10913
Anmäl textfel