Glansholms Bokhandel & Antikvariat 
Epos 1b - Häftad
Beställningsvara, 868 kr
 Information från förlaget 

Epos 1b

Av Ann-Sofie Ohlander, Christina Douglas, Hans Belin, Jenny Björkman, Karl Molin, Lennart Stéen, Niklas Nåsander, Per-Arne Karlsson, Per Bolander, Robert Sandberg

Bok-
presentation:
Epos 1b
Författar-
presentation:
Ann-Sofie Ohlander
Häftad
Beställningsvara, 868 kr

Epos kännetecknas av en flödigt berättande historia som gör det lätt att förstå sammanhangen. Böckerna är rikt illustrerade med tidslinjer, foton, teckningar och kartor. Läromedlet gör det möjligt att variera undervisningen. Epos 1a1, Epos 1b och den klassiska Epos presenterar historien kronologiskt. Epos Tema och Epos B och C är tematiska. Dessutom finns en Lärarhandledning.

Läs mer
Epos 1a1
Epos 1a1 ger en översikt av historien från äldsta tid till 2010-talet. Tyngdpunkten ligger på 1800- och 1900-talet med särskild vikt lagd på den senare historien efter andra världskriget fram till idag. Det är en berättande historia som förmedlar de stora sammanhangen och de genomgripande förändringarna. Texten är inte belastad med för många namn, händelser och årtal. Däremot finns en mängd inskjutna exempel i form av "rutor" och bilder med fördjupande bildtexter som kryddar läsningen.
Vissa sidor i boken är av annan karaktär. Här utreds epokbegreppen och historiebruk samt historiemedvetande – något som lyfts fram i den nya ämnesplanen. Det finns gott om historiska källor genom vilka eleverna kan öva tolkning och källkritisk förmåga med hjälp av uppgifter av olika svårighetsgrad.
Epos 1a1 är indelad i fyra avsnitt
Det första avsnittet behandlar den äldsta historien fram till franska revolutionen. Här betonas integrationen mellan olika civilisationer. Syftet är att visa hur olika kulturer runt om i världen steg för steg växte ihop i ett nätverk.
Det andra avsnittet omfattar "det långa 1800-talet" och är mer centrerad på Europa med franska revolutionen, den industriella revolutionen, imperialismen och utvecklingen fram till första världskriget.
Det tredje avsnittet är världskrigens tid, med diktaturernas frammarsch kontra de länder som förblev eller blev demokratier.
Det fjärde och sista avsnittet handlar om tiden efter 1945: kalla kriget, de svenska rekordåren, Afrikas frigörelse, det europeiska samarbetet, ungdomsprotesterna 1968, den nya livsstilen med det framväxande miljömedvetandet och det homogena Sveriges förvandling till ett mångkulturellt samhälle.
Epos 1b
I Epos 1b koncentreras framställningen till tiden från och med franska revolutionen med särskild tonvikt på 1900-talet och tiden fram till idag. Men det finns även ett kortare avsnitt om förhistorien och antiken.
Epos 1b - Historiemetodiska avsnitt
Det som gör Epos 1b till ett nytt och annorlunda läromedel, är de historiemetodiska avsnitten. Här finns grundläggande, förklarande beskrivningar av källkritik, historiesyn, historiebruk och epoker. Men framförallt: praktiska uppgifter som utgår från konkreta källor i texter och bilder. Här får eleverna öva sig i att förstå innehållet eller innebörden i texten eller bilden, jämföra och dra slutsatser. Allt för att ge eleverna en första uppfattning om och förståelse för vad historiskt arbete kan innebära. Källorna är noggrant utvalda för att vara lättillgängliga.
Epos 1b - Kvinnorna träder fram
Kvinnorna har i Epos 1b fått en mer framträdande roll. Boken ger flera exempel på kvinnors insatser genom historien.
Epos 1b - Jämförande bilder
I Epos 1b är illustreringen viktig. På många ställen står bilder från dåtid mot bilder från idag för att visa att mycket i historien går igen, och att inget egentligen är nytt under solen. Detta för att ge eleverna konkreta tillämpningar på historiska samband mellan igår och idag.
Epos 1b är en vidareutveckling av Epos A.
Epos
Epos är en fyllig bok som passar utmärkt för historieämnet på gymnasiet och vuxenutbildningen. Boken beskriver världens och Nordens historia kronologiskt från förhistorien till dagsläget. Tyngdpunkten ligger på västvärldens historia där även medeltiden och den tidigmoderna perioden får stort utrymme. Bärande teman är makt – resursfördelning, vardagslivets och kvinnornas historia, samt stabilitet – förändring: alltså både de mer långsamt förändrade strukturerna och de mer epokgörande.
Epos Tema
Epos Tema passar utmärkt för kursen Historia 1a1. Det är en annorlunda historiebok där det tematiska upplägget gör att texterna kan gå djupt in i varje behandlat ämne. Texterna undersöker och beskriver 1900-talsfenomen med avstamp i 1800-talet och syftar sammantaget till att ge eleverna en bakgrund och förståelse för hur dagens samhälle växt fram. Gång på gång ställs frågan: "Hur var det för hundra år sedan och hur ser det ut idag?" Varje tema avslutas med uppgifter som övar eleverna i analys och arbete med källor.
Epos B och C passar kursen 2b
Epos B och C passar utmärkt för kursen Historia 2b. Det är en tematiskt upplagd lärobok. Boken inleds med ett kapitel som på ett enkelt sätt beskriver hur man gör en historisk undersökning. Därefter följer tio tematiska kapitel. Varje tema består av en introducerande och kronologisk upplagd text som presenterar olika perspektiv på området. Till varje tema finns även en mängd uppgifter och övningar av olika slag.

E-läromedel: Historia 1 Pluswebb
Innehållet i Pluswebben följer en kronologisk struktur. Varje epok presenteras utifrån fem återkommande teman vilket även möjliggör en tematiskt inriktad undervisning. Läs mer om Historia 1 Pluswebb

Om författarna
Författare till respektive del.
Epos 1a1: Robert Sandberg
Epos 1b: Robert Sandberg, Per-Arne Karlsson, Karl Molin, Ann-Sofie Ohlander
Epos: Robert Sandberg, Per-Arne Karlsson, Karl Molin, Ann-Sofie Ohlander
Epos A: Robert Sandberg, Per-Arne Karlsson, Karl Molin, Ann-Sofie Ohlander
Epos B och C: Robert Sandberg, Per Bolander, Niklas Nåsander, Lennart Steen
Epos Tema: Robert Sandberg, Karl Molin, Jenny Björkman
Epos Lärarhandledning: Per Bolander, Lennart Steen, Niklas Nåsander

Utgåvor

Häftad
Förlag: Liber
Lagerstatus: Beställningsvara

Berättande text och historiska jämförelser!
Epos kännetecknas av en berättande historia som gör det lätt att förstå sammanhangen. Böckerna är rikt illustrerade med tidslinjer, foton, teckningar och kartor. Läromedlet gör det möjligt att variera undervisningen. Epos 1a1, Epos 1b och den klassiska Epos för gymnasiet presenterar historien kronologiskt. Epos 2 och 3 samt Epos Tema är tematiska. Upptäck också Epos lärarmaterial!

Berättande text och historiska jämförelser!
Epos kännetecknas av en berättande historia som gör det lätt att förstå sammanhangen. Böckerna är rikt illustrerade med tidslinjer, foton, teckningar och kartor. Läromedlet gör det möjligt att variera undervisningen. Epos 1a1, Epos 1b och den klassiska Epos för gymnasiet presenterar historien kronologiskt. Epos 2 och 3 samt Epos Tema är tematiska. Upptäck också Epos lärarmaterial!

Läs mer
Utmärkande drag
- Berättande text
- Rikt illustrerad
- Genusperspektiv
- Historiska jämförelser
- Epokbegrepp, historiemedvetande, historiebruk
- Historiska källor med övningar
Epos 1a1
Epos 1a1 ger en översikt av historien från äldsta tid till 2010-talet. Tyngdpunkten ligger på 1800- och 1900-talet med särskild vikt lagd på den senare historien efter andra världskriget fram till idag. Det är en berättande historia som förmedlar de stora sammanhangen. Texten är inte belastad med för många namn, händelser och årtal. Däremot finns fördjupande bildtexter som kryddar läsningen. Vissa sidor i boken är av annan karaktär. Här utreds epokbegreppen och historiebruk samt historiemedvetande.
Historiska källor
Det finns gott om historiska källor genom vilka eleverna kan öva tolkning och källkritisk förmåga med hjälp av uppgifter av olika svårighetsgrad.
Epos 1b
I Epos 1b koncentreras framställningen till tiden från och med franska revolutionen med särskild tonvikt på 1900-talet och tiden fram till idag. Men det finns även ett kortare avsnitt om förhistorien och antiken.
Historiemetodiska avsnitt
Den som gör Epos 1b till ett nytt och annorlunda läromedel, är de historiemetodiska avsnitten. Här finns grundläggande, förklarande beskrivningar av källkritik, historiesyn, historiebruk och epoker. Men framförallt: praktiska uppgifter som utgår från konkreta källor i texter och bilder. Eleverna får öva sig i att förstå innehållet eller innebörden i texten eller bilden, jämföra och dra slutsatser. Allt för att ge eleverna en första uppfattning om och förståelse för vad historiskt arbete kan innebära.
Kvinnorna träder fram
Kvinnorna har i Epos 1b fått en mer framträdande roll. Boken ger flera exempel på kvinnors insatser genom historien.
Jämförande bilder
Illustreringen är viktig. På många ställen står bilder från dåtid mot bilder från idag för att visa att mycket i historien går igen. Detta för att ge eleverna konkreta tillämpningar på historiska samband mellan igår och idag.
Epos 2 och 3
Boken är avsedd för elever som läser historia 2a, historia 2b-kultur samt historia 3.
Epos 2 och 3 inleds med ett kapitel som tar upp teori- och metodfrågor. Därefter följer ett antal teman. Till exempel behandlas mynt och pengar, resande och kommunikation, fantasy, kläder och mode, vänskap och kärlek, biografier, migration, lokalhistoria, konstarter och periodisering.
Källkritiska undersökningar
I varje temakapitel diskuteras metodiska och källkritiska aspekter på ett konkret sätt. Olika teman, eller historiska forskningsområden, ställs ofta inför olika källkritiska svårigheter och metodiska överväganden. Genom att knyta dessa frågor till specifika undersökningar kan de mer teoretiska frågeställningarna sättas i ett praktiskt och tydligt sammanhang.
Egna undersökningar
Till varje tema finns det uppgifter av varierande svårighetsgrad. En del fordrar inte så mycket mer än lite klurigt tänkande, medan andra förutsätter mer arbete och planering. En del av de historiska källorna uppgifterna utgår från finns med i boken, medan andra förutsätter en dator och tillgång till nätet, ett bibliotek och i några fall ett arkiv. Men det är inte meningen att uppgifterna måste följas strikt. Det viktigaste är att de ska ge idéer, locka till att göra små eller lite större undersökningar av liknande slag.
Epos Tema passar kursen 1a1!
Epos Tema passar utmärkt för kursen historia 1a1. Det tematiska upplägget gör att texterna kan gå djupt in i varje ämne. Texterna undersöker och beskriver 1900-talsfenomen med avstamp i 1800-talet och syftar sammantaget till att ge eleverna en bakgrund och förståelse för hur dagens samhälle växt fram. Gång på gång ställs frågan: ”Hur var det för hundra år sedan och hur ser det ut idag?” Varje tema avslutas med analyserande uppgifter och arbete med källor.
Epos för gymnasieskolan passar kursen 1b!
Epos passar utmärkt för historia 1b tillsammans med källövningarna i Historia 1 Pluswebb. Boken beskriver världens och Nordens historia kronologiskt från förhistorien till dagsläget.
Tyngdpunkten ligger på västvärldens historia där även medeltiden och den tidigmoderna perioden får stort utrymme.
Bärande teman är makt - resursfördelning, vardagslivets och kvinnornas historia, samt stabilitet - förändring: alltså både de mer långsamt förändrade strukturerna och de mer epokgörande.
Historia 1 Pluswebb
Innehållet i Historia 1 Pluswebb följer en kronologisk struktur. Varje epok presenteras utifrån fem återkommande teman vilket även gör det möjligt med tematiskt inriktad undervisning.
Epos lärarmaterial
Epos lärarmaterial är upplagt på ett sådant sätt att du som lärare kan följa historien kronologiskt, från de första europeiska högkulturerna till modern tid. Varje epok har samma struktur med underavsnitt som innehåller instuderingsfrågor, fördjupningsuppgifter och källmaterial.
Materialet erbjuder också en mängd olika verktyg i form av matriser, kartor och analysmaterial. Ett avsnitt fokuserar helt på temastudier med en mängd olika teman.
Epos lärarmaterial tar sin utgångspunkt i Epos 1b men kan användas oberoende av vilken kurs eleverna läser eller vilken Eposbok de har.
TIPS OM E-LÄROMEDEL: Historia 1 Pluswebb med innehåll som följer en kronologisk struktur. Varje epok presenteras utifrån fem återkommande teman vilket också möjliggör en tematiskt inriktad undervisning. Testa Historia 1 Pluswebb på liber.se

Om författarna
Författare till respektive del.
Epos 1a1: Robert Sandberg
Epos 1b: Robert Sandberg, Per-Arne Karlsson, Karl Molin, Ann-Sofie Ohlander
Epos 2 och 3: Robert Sandberg, Christina Douglas
Epos för gymnasieskolan: Robert Sandberg, Per-Arne Karlsson, Karl Molin, Ann-Sofie Ohlander
Epos Tema: Robert Sandberg, Karl Molin, Jenny Björkman
Epos B och C: Robert Sandberg, Per Bolander, Niklas Nåsander, Lennart Steen
Epos Lärarhandledning: Per Bolander, Lennart Steen, Niklas Nåsander
Epos Lärarmaterial: Per Bolander, Lennart Steen, Niklas Nåsander

Utgivningsdatum: 20120815
9789147103812

Bok: 193453

Anmäl textfel

Utgivning

Epos Lärarmaterial (nedladdningsbar)

av Ann-Sofie Ohlander
Pdf-fil, Finns i lager, 2749 kr

Epos Lärarhandledning cd

av Ann-Sofie Ohlander
Berättande text och historiska jämförelser! Epos kännetecknas av ...

Epos 2 och 3

av Ann-Sofie Ohlander
Berättande text och historiska jämförelser! Epos kännetecknas av ...

Epos 1b

av Ann-Sofie Ohlander
Berättande text och historiska jämförelser! Epos kännetecknas av ...

Kvinnors arbete

av Ann-Sofie Ohlander
Åren 1850-1950 står i fokus för denna bok om kvinnors arbete och ...

Epos 1a1

av Ann-Sofie Ohlander
Berättande text och historiska jämförelser! Epos kännetecknas av ...

Epos Tema

av Ann-Sofie Ohlander
Berättande text och historiska jämförelser! Epos kännetecknas av ...

Epos B och C

av Ann-Sofie Ohlander
Berättande text och historiska jämförelser! Epos kännetecknas av ...

Epos Lärarhandledning

av Ann-Sofie Ohlander
Kurs A och BEpos Lärarhandledning består av tre delar:Komplettera...

Epos

av Ann-Sofie Ohlander
Kurs A och BEpos beskriver världens och Nordens historia kronolog...

Historiskt arbete 1

av Ann-Sofie Ohlander
Kurs AHistoriskt arbete 1 innehåller 36 kronologiskt ordnade förd...

Historiskt arbete 2

av Ann-Sofie Ohlander
Kurs AHistoriskt arbete 1 innehåller 36 kronologiskt ordnade förd...

Varför flickor? : Ideal, självbilder och ätstörningar

av Ann-Sofie Ohlander
Varför drabbas flickor i högre grad av ätstörningar än pojkar? Är...

Tusen svenska kvinnoår : Svensk kvinnohistoria från vikingatid till nutid

av Ann-Sofie Ohlander
Denna populärvetenskapliga exposé med kvinnors arbete i fokus str...

Sök bok/författare/artikel


Om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet – Sveriges största litterära magasin är en redaktionell nättidskrift som hade premiär i januari 2012. Vi bevakar litteratur med författarintervjuer, recensioner, krönikor och debatt. Följ oss på Facebook, Twitter och prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Läs mer om LitteraturMagazinet

Aktuella recensioner

Zelenskyj och den ryska propagandan

Recension: Spelaren : Volodymyr Zelenskyj och kriget i Ukraina av Simon Shuster

Kan vi lära av historien?

Recension: En tid för krig : Europas väg mot storkonflikt 1939 och 2022 av Wilhelm Agrell

Berättelse om en hjälte

Recension: Hand i hand med barnen till Treblinka : Berättelsen om Janusz Korczak av Margit Silberstein

Starka kvinnor i en levande forntid

Recension: Tors vrede av Elvira Birgitta Holm

Lättläst och lugnande om AI

Recension: Maskiner som tänker av Inga Strümke

Storartat om kärlek som varar

Recension: Sniglar och snö av Agneta Pleijel

Varför måste Dagerman dö?

Recension: Himlen nära. Stig Dagerman och Anita Björk : En bok om konstnärskap, livskamp och kärlek av Lo Dagerman

Tredje boken om Betty gör mig besviken

Recension: Käraste vänner av Katarina Widholm

Pricksäker satir över kulturlivet

Recension: Vi är inte här för att ha roligt av Nina Lykke

Trovärdigt om vikingarnas handelsresor

Recension: Miklagård av Agneta Arnesson Westerdahl
Glansholms Bokhandel & Antikvariat
Kundtjänst, vardagar 9-16: 070-692 50 50
LitteraturMagazinet
Redaktör: Sandra Sandström
Ansvarig utgivare: Linus Glansholm
Teknik: Framkant Media AB
Annonsera:  Framkant Media AB
Webbplatsen ligger i Framkantoch drivs av SpaceLoops CMS v.0.3.4