Söker du efter "Svensk och europeisk marknadsrätt 2 : marknadsföringsrätten" av Ulf Bernitz? Du kan sluta leta. Våra experter i antikvariat hjälper dig eftersöka boken - utan extra kostnad - och den levereras direkt hem i brevlådan.
Svensk och europeisk marknadsrätt 2 : marknadsföringsrätten
Av Ulf Bernitz
Bok- presentation: |
Svensk och europeisk marknadsrätt 2 : marknadsföringsrätten |
Författar- presentation: |
Ulf Bernitz |
Denna framställning är en nyskriven lärobok och grundläggande redogörelse marknadsföringsrätten, dvs. den del av marknadsrätten som bygger på den svenska marknadsföringslagen av 2008 och de bakomliggande EU-direktiven på området samt andra anknytande rättsregler om marknadsföring.
Tyngdpunkten har lagts på regelverket kring vilseledande reklam, vilseledande efterbildning och kopplingen till unionsrätten. Framställningen lägger särskild vikt vid Marknadsdomstolens praxis och söker också att observera marknadsföringslagens båda huvudändamål, dvs. att skydda konsumenterna och att skydda näringsidkare mot otillbörliga affärsmetoder. Främst observeras praxis enligt den nya lagen som nu varit i kraft i ca fem år.
Boken är avsedd både som lärobok och för praktisk tillämpning av markandsföringslagen.
Utgåvor
Boken behandlar den del av marknadsrätten som rör marknadsföringen av varor och tjänster. I fokus står den svenska marknadsföringslagen och dess aktuella tillämpning i rättspraxis när det gäller reklam och olika säljmetoder. EU-rätten utgör en viktig bakgrund för framställningen, särskilt direktivet om otillbörliga affärsmetoder. Boken uppmärksammar både konsumentskyddet och företagens skydd mot otillbörlig konkurrens.
Bok: 207674
Anmäl textfel