Söker du efter "En liten bok om ondska" av Ann Heberlein? Du kan sluta leta. Våra experter i antikvariat hjälper dig eftersöka boken - utan extra kostnad - och den levereras direkt hem i brevlådan.
En liten bok om ondska
Av Ann Heberlein
Bok- presentation: |
En liten bok om ondska |
Författar- presentation: |
Ann Heberlein |
Finns godhet? Finns ondska? Finns det i så fall onda och goda människor eller enbart onda och goda handlingar? Ann Heberlein undersöker och ifrågasätter våra föreställningar om ondskan. Hur ska man kunna förstå personer som Anders Eklund, Marc Dutroux och Josef Fritzl som fullt medvetande begått avskyvärda handlingar mot barn? Hur ska man se på barnen som själva blir förövare: Harris och Klebold från Columbine High eller Mary Bell? Hur var den institutionaliserade ondskan vi mötte i Abu Ghraib, det forna Jugoslavien eller Förintelsen överhuvudtaget möjlig? Och vad är det med männen egentligen? Varför begås de flesta onda handlingar av män? Många frågor. Men Ann Heberlein hjälper oss också att formulera några av svaren. Hon menar att ondskan inte alls är obegriplig. Den är inte heller ett eget väsen. Snarare har den sitt ursprung i ojämlikhet och utsatthet och den hämtar näring ur människors rädsla och maktlöshet. Det enda obegripliga är vår ovilja att göra mer för att stoppa den.
"en stor bok om ondska", Göteborgs-Posten "en svindlande resa i ondskans arkipelag", SvD "folkbildning när den är som bäst", Borås Tidning "Ann Heberlein är alltid spännande att läsa. Det finns temperament i hennes texter. Hon vågar säga så mycket som andra väjer undan för. Ann Heberlein har skrivit en stimulerande och vital bok som borde kunna få andarna att vakna." Sydsvenskan "Ann Heberlein har än en gång skrivit en mycket viktig bok. Hon ställer de frågor som vi andra av feghet, lättja och brist på civilkurage ofta försöker smita undan ifrån." DN "Ann Heberlein ringar metodiskt in /ondskans/ struktur, uttrycksformer och själva konstitution. Dessutom med påfallande precision. Och hon ger faktiskt svar." Göteborgs-Posten "Heberlein manövrerar skickligt och intelligent läsaren genom dessa både avskräckande och märkligt lockande landskap. Språket är enkelt utan att bli torftigt, och det uppriktiga sökandet efter svar håller undan de förenklingar som så ofta anmäler sig då vi talar om ondska." SvD "en intellektuell utmaning. Det är en text som ifrågasätter, vänder och vrider på begrepp och teorier, som följer varje lös tråd till dess ände. Den visar ett kritiskt förhållningssätt till något som alltför många tar för givet när de faller för mediernas oemotståndliga lust till förenkling." Borås Tidning
Utgåvor
Finns godhet? Finns ondska? Finns det i så fall onda och goda människor eller enbart onda och goda handlingar?
Ann Heberlein undersöker och ifrågasätter våra föreställningar om ondskan. Hur ska man kunna förstå personer som Anders Eklund och Josef Fritzl som fullt medvetande begått avskyvärda handlingar mot barn? Hur ska man se på barnen som själva blir förövare? Hur var Förintelsen, ondskan institutionaliserad, överhuvudtaget möjlig? Och varför begås de flesta onda handlingar av män?
Heberlein menar att ondskan inte alls är obegriplig. Den har sitt ursprung i ojämlikhet och utsatthet och hämtar näring ur människors rädsla och maktlöshet. Det enda obegripliga är vår ovilja att göra mer för att stoppa den.
Finns godhet? Finns ondska? Finns det i så fall onda och goda människor eller enbart onda och goda handlingar?
Ann Heberlein undersöker och ifrågasätter våra föreställningar om ondskan. Hur ska man kunna förstå personer som Anders Eklund, Marc Dutroux och Josef Fritzl som fullt medvetande begått avskyvärda handlingar mot barn? Hur ska man se på barnen som själva blir förövare: Harris och Klebold från Columbine High eller Mary Bell? Hur var den institutionaliserade ondskan vi mötte i Abu Ghraib, det forna Jugoslavien eller Förintelsen överhuvudtaget möjlig?
Och vad är det med männen egentligen? Varför begås de flesta onda handlingar av män?
Många frågor. Men Ann Heberlein hjälper oss också att formulera några av svaren. Hon menar att ondskan inte alls är obegriplig. Den är inte heller ett eget väsen. Snarare har den sitt ursprung i ojämlikhet och utsatthet och den hämtar näring ur människors rädsla och maktlöshet.
Det enda obegripliga är vår ovilja att göra mer för att stoppa den.
"en stor bok om ondska", Göteborgs-Posten
"en svindlande resa i ondskans arkipelag", SvD
"folkbildning när den är som bäst", Borås Tidning
"Ann Heberlein är alltid spännande att läsa. Det finns temperament i hennes texter. Hon vågar säga så mycket som andra väjer undan för. Ann Heberlein har skrivit en stimulerande och vital bok som borde kunna få andarna att vakna." Sydsvenskan
"Ann Heberlein har än en gång skrivit en mycket viktig bok. Hon ställer de frågor som vi andra av feghet, lättja och brist på civilkurage ofta försöker smita undan ifrån." DN
"Ann Heberlein ringar metodiskt in /ondskans/ struktur, uttrycksformer och själva konstitution. Dessutom med påfallande precision. Och hon ger faktiskt svar." Göteborgs-Posten
"Heberlein manövrerar skickligt och intelligent läsaren genom dessa både avskräckande och märkligt lockande landskap. Språket är enkelt utan att bli torftigt, och det uppriktiga sökandet efter svar håller undan de förenklingar som så ofta anmäler sig då vi talar om ondska." SvD
"en intellektuell utmaning. Det är en text som ifrågasätter, vänder och vrider på begrepp och teorier, som följer varje lös tråd till dess ände. Den visar ett kritiskt förhållningssätt till något som alltför många tar för givet när de faller för mediernas oemotståndliga lust till förenkling." Borås Tidning
Finns godhet? Finns ondska? Finns det i så fall onda och goda människor eller enbart onda och goda handlingar?
Ann Heberlein undersöker och ifrågasätter våra föreställningar om ondskan. Hur ska man kunna förstå personer som Anders Eklund, Marc Dutroux och Josef Fritzl som fullt medvetande begått avskyvärda handlingar mot barn? Hur ska man se på barnen som själva blir förövare: Harris och Klebold från Columbine High eller Mary Bell? Hur var den institutionaliserade ondskan vi mötte i Abu Ghraib, det forna Jugoslavien eller Förintelsen överhuvudtaget möjlig?
Och vad är det med männen egentligen? Varför begås de flesta onda handlingar av män?
Många frågor. Men Ann Heberlein hjälper oss också att formulera några av svaren. Hon menar att ondskan inte alls är obegriplig. Den är inte heller ett eget väsen. Snarare har den sitt ursprung i ojämlikhet och utsatthet och den hämtar näring ur människors rädsla och maktlöshet.
Det enda obegripliga är vår ovilja att göra mer för att stoppa den.
"... en svindlande resa i ondskans arkipelag ..." SvD
Finns godhet? Finns ondska? Finns det i så fall onda och goda människor eller enbart onda och goda handlingar? Ann Heberlein undersöker och ifrågasätter våra föreställningar om ondskan. Hur ska man kunna förstå personer som Anders Eklund, Marc Dutroux och Josef Fritzl som fullt medvetande begått avskyvärda handlingar mot barn? Hur ska man se på barnen som själva blir förövare: Harris och Klebold från Columbine High eller Mary Bell? Hur var den institutionaliserade ondskan vi mötte i Abu Ghraib, det forna Jugoslavien eller Förintelsen överhuvudtaget möjlig? Och vad är det med männen egentligen? Varför begås de flesta onda handlingar av män?
Många frågor. Men Ann Heberlein hjälper oss också att formulera några av svaren. Hon menar att ondskan inte alls är obegriplig. Den är inte heller ett eget väsen. Snarare har den sitt ursprung i ojämlikhet och utsatthet och den hämtar näring ur människors rädsla och maktlöshet. Det enda obegripliga är vår ovilja att göra mer för att stoppa den.
"... en stor bok om ondska ..." Göteborgs-Posten
"... folkbildning när den är som bäst ..." Borås Tidning
"Ann Heberlein har än en gång skrivit en mycket viktig bok. Hon ställer de frågor som vi andra av feghet, lättja och brist på civilkurage ofta försöker smita undan ifrån." DN
"Heberlein manövrerar skickligt och intelligent läsaren genom dessa både avskräckande och märkligt lockande landskap. Språket är enkelt utan att bli torftigt, och det uppriktiga sökandet efter svar håller undan de förenklingar som så ofta anmäler sig då vi talar om ondska." SvD
Brott och straff är inte bara namnet på en av världens mest berömda romaner, det är också ämnen som upptar oss och vår samtid mer och mer. Brott i verkligheten och i film, böcker, massmedier. Och under detta intresse ligger hela tiden den komplicerade frågan om ondskan.
»Mitt syfte med den här boken är att diskutera ondskan, onda handlingar, ondskans orsaker och den eventuella förekomsten av onda människor.« Så skriver Ann Heberlein i inledningen till sin nya bok och går sen igenom de teorier, filosofiska idéer och psykologiska undersökningar som hjälper oss att förstå både de onda handlingarna i sig och vårt intresse för dem. Finns det en ond gen? Får man hämnas? Vad är demonisk ondska? Det är några av de frågor som boken söker svar på.
Bok: 17118
Anmäl textfel