Att skriva bättre i jobbet : en basbok om brukstexter - Häftad
Finns i lager,
581 kr
|
Att skriva bättre i jobbet : en basbok om brukstexter
Av Åsa Wedin, Barbro Ehrenberg-Sundin, Kerstin Lundin, Margareta Westman
Bok- presentation: |
Att skriva bättre i jobbet : en basbok om brukstexter |
Författar- presentation: |
Åsa Wedin |
Häftad
Finns i lager,
581 kr
|
ovrigt: | Barbro Ehrenberg-Sundin |
Utgåvor
Fjärde upplagan av detta standardverk som är en handledning och uppslagsbok för var och en som hanterar texter i sitt arbete. När vi skriver i arbetet- på myndigheten, på företaget eller i organisationen - är det ofta för att förmedla ett viktigt budskap. Då är det viktigt att försöka hitta den tonen, formulera oss tydligt och presentera innehållet rakt på sak, allt för att budskapet verkligen ska nå fram.
Att skriva bättre i jobbet ger råd och tips om hur man väljer ton och perspektiv, hur man planerar, disponerar och gör texten överskådlig. Den behandlar sådant som styckeindelning, meningsbyggnad och ordval. Många praktiska exempel visar hur text kan göras läs- och läsarvänlig. Vissa vanliga typer av text i arbetslivet behandlas i egna avsnitt, t.ex. protokoll, rapporter, pressmeddelanden, beslutsunderlag och beslut. Här finns också råd om vad man bör tänka på när man skriver texter som ska visas på en dataskärm. Dessutom skriver Olle Josephson, chef för språkrådet, om några språkriktighetsfrågor som ofta väcker heta känslor och leder till livliga diskussioner; ska man skriva var eller vart? De eller dem? Innan eller före?
När vi skriver i arbetet ? på myndigheten, på företaget eller i organisationen ? är det ofta för att förmedla ett viktigt budskap. Då måste vi försöka hitta den rätta tonen, formulera oss tydligt och presentera innehållet rakt på sak, allt för att budskapet verkligen ska nå fram.
Att skriva bättre i jobbet ger råd om hur man väljer ton och perspektiv, hur man planerar, disponerar och gör texten överskådlig. Den tar också upp sådant som styckeindelning, meningsbyggnad och ordval. Med många praktiska exempel visas hur texten kan göras läs- och läsarvänlig.
Vissa vanliga typer av texter i arbetslivet behandlas i egna avsnitt, till exempel protokoll, rapporter, pressmeddelanden, beslutsunderlag och beslut.
Den femte upplagan av klassikern Att skriva bättre i jobbet har helt nya avsnitt om skrivande för webben och sociala medier. Dessutom har avsnittet om rätt och fel i språket uppdaterats med aktuella språkriktighetsfrågor, till exempel: Kan man skriva hen? Måste man skilja mellan var och vart? När skriver man de, dem eller dom?
När vi skriver i arbetet ? på myndigheten, på företaget eller i organisationen ? är det ofta för att förmedla ett viktigt budskap. Då måste vi försöka hitta den rätta tonen, formulera oss tydligt och presentera innehållet rakt på sak, allt för att budskapet verkligen ska nå fram.
Att skriva bättre i jobbet ger råd och tips om hur man väljer ton och perspektiv, hur man planerar, disponerar och gör texten överskådlig. Boken behandlar också sådant som styckeindelning, meningsbyggnad och ordval. Många praktiska exempel visar hur en text kan göras läs och läsarvänlig.
Vissa mycket vanliga typer av texter i arbetslivet behandlas i egna avsnitt, till exempel protokoll, rapporter, pressmeddelanden, beslutsunderlag och beslut. Här finns också råd om vad man bör tänka på när man skriver för webben eller i sociala medier.
Dessutom tas några språkriktighetsfrågor upp, sådana som ofta väcker heta känslor. Ska man skriva var eller vart? De eller dem? Innan eller före? Och får man använda ordet hen?
Bok: 108181
Anmäl textfel