Söker du efter "Klarspråk i socialtjänsten : hur man skriver lättlästa beslut, utredningar och journaler" av Åsa Wedin? Du kan sluta leta. Våra experter i antikvariat hjälper dig eftersöka boken - utan extra kostnad - och den levereras direkt hem i brevlådan.
Klarspråk i socialtjänsten : hur man skriver lättlästa beslut, utredningar och journaler
Av Åsa Wedin, Kerstin Lundin
Bok- presentation: |
Klarspråk i socialtjänsten : hur man skriver lättlästa beslut, utredningar och journaler |
Författar- presentation: |
Åsa Wedin |
En handbok för socialsekreterare och biståndshandläggare om hur man kan skriva bättre och enklare texter.
Denna användbara lilla bok innehåller massor av tips och konkreta råd om hur man kan förbättra språket i utredningar och journaler. Det centrala budskapet är att dokumentationen ska vara överskådlig, tydlig och lätt att läsa och boken ger bland annat svaren på de här frågorna:
Hur disponerar man texten i en utredning?.
Hur framhäver man det viktiga i texten?.
Får man skriva "jag" om sig själv i journalen?.
Hur skriver man levande och informativa rubriker?
Hur binder man ihop texten så att det blir flyt i den?
Hur formulerar man ett beslut så att mottagaren begriper?
Författarna till boken är språkkonsulenterna Kerstin Lundin och Åsa Wedin. De utbildar och handleder kommuner och statliga myndigheter i språkfrågor.
Utgåvor
Denna användbara lilla bok innehåller en mängd tips och konkreta råd om hur man kan förbättra språket i utredningar och journaler. Det centrala budskapet är att dokumentationen ska vara överskådlig, tydlig och lätt att läsa.
Denna användbara lilla bok innehåller en mängd tips och konkreta råd om hur man kan förbättra språket i utredningar och journaler. Det centrala budskapet är att dokumentationen ska vara överskådlig, tydlig och lätt att läsa. Den nya upplagan är reviderad och exemplen har uppdaterats. Boken ger bland annats svar på frågorna:
- Hur disponerar man texten i en utredning?
- Hur framhäver man det viktiga i texten?
- Får man skriva "jag" om sig själv i journalen?
- Hur skriver men informativa rubriker?
- Hur binder man ihop texten?
- Hur formulerar men ett beslut så att mottagaren förstår det?
Författare till boken är språkkonsulterna Kerstin Lundin och Åsa Wedin . De utbildar och handleder kommuner och statliga myndigheter i språkfrågor.
Röster från läsare
"Boken är en pärla i en djungel av mindre bra böcker på temat 'så skriver du bättre utredningar'. Den ger läsaren stor möjlighet att utveckla sitt skrivande i välfärden tjänst!"
Robert Helsing, Tidskriften Socionomen nr 7/2007
Bok: 136309
Anmäl textfel