Glansholms Bokhandel & Antikvariat 
Blott ett annat namn för ljus : tre texter - Häftad
Finns i lager, 136 kr
 Recensioner 

Läsarrecension av Blott ett annat namn för ljus, Frida Stéenhoff

Intressanta tidsdokument med stor aktualitet

Stéenhoff är väl värd att läsas idag - även om sorgligt få lär göra det"
Frida Stéenhoff levde 1865-1945 och skrev dramatik, debattexter och annan litteratur. Stéenhoff var på sin tid mycket kontroversiell och tillhörde kretsen kring Ellen Key. Det är från Stéenhoffs drama "Lejonets unge" som Key lånat frasen “barnets århundrade”. Den här samlingsvolymen från Rosenlarv förlag rymmer tre av Stéenhoffs texter: föredraget "Feminismens moral" (1903), novellen "Ett s&aum...
Läsarrecension: Sebastian Lönnlöv
 Redaktionell presentation 
Bok-
presentation:
Blott ett annat namn för ljus : tre texter
Författar-
presentation:
Frida Stéenhoff
Häftad
Finns i lager, 136 kr

Blott ett annat namn för ljus : tre texter

Tre texter

En samlingsvolym med de tre texterna ”Feminismens moral” (1903), ”Ett sällsamt öde” (1911) och ”Lejonets unge”(1896).

Den första texten är ett visionärt manifest, den andra en novell och den tredje en pjäs.

Frida Stéenhoff väckte mycket uppmärksamhet med dessa texter och fokuserade mycket på feminism, friheten framför äktenskapet och genusidentitet.
 

 Information från förlaget 

Blott ett annat namn för ljus : tre texter

Av Frida Stéenhoff

Bok-
presentation:
Blott ett annat namn för ljus : tre texter
Författar-
presentation:
Frida Stéenhoff
Häftad
Finns i lager, 136 kr
Originaltitel: Feminsmens moral, Ett sällsamt öde, Lejonets unge
ovrigt: Christina Carlsson Wetterberg

Frida Stéenhoff (1865-1945) var en framstående och kontroversiell dramatiker, författare och debattör. Tre av hennes texter är nu samlade i boken Blott ett annat namn för ljus: Tre texter av Frida Stéenhoff.


Med skriften Feminismens moral (1903) introducerade Stéenhoff begreppet feminism i Sverige med den betydelse det har idag. Feminismens moral är ett visionärt manifest som argumenterar för feminismen som samhällsförändrande kraft.


Stéenhoff ansågs även radikal i sina krav på bland annat barnbegränsning och rätt till abort, och i sin övertygelse att sedligheten har sin grund i kärleken och inte i äktenskapet. Dramat Lejonets unge (1896) framkallade praktiskt taget panik i Sundsvalls societet. Premiären föregicks av en intensiv debatt i pressen och det ryktades att stadens ungherrar köpt upp alla visselpipor de kunnat hitta inför premiären. I dramat revolterar Saga Leire mot samhällets konventioner när hon väljer konsten, friheten och kärleken framför äktenskapet.


Även i novellen Ett sällsamt öde (1911) utmanar Stéenhoff. Den queera kärlekshistorien om Mikael och Ethel berör på ett intressant sätt sexualitet, genusidentitet och maskulinitet. I alla dessa texter finns en vilja att belysa och förändra, liksom det gör i hela Stéenhoffs författarskap. Efterordet av Christina Carlsson Wetterberg, professor i historia, berättar om Stéenhoff som författare utifrån den tid hon verkade i.



Ur Feminismens moral:

Feminismen vill verka rationellt, i enlighet med förnuftet.

Den älskar upplysning.

Dess moral är blott ett annat namn för – ljus.



Ur Lejonets unge:

REKTORN (utom sig).

Ni äro galna! (till ADIL) Och du är inte myndig! Lagen skall hindra dig!

ADIL

Lagen hindrar inte människor att älska!

SAGA

Bara att gifta sig – och det tänka vi inte göra!

REKTORN (till SAGA, upprörd).

Trampar ni rent av på det lagliga äktenskapet?

SAGA (trotsigt, försöker skämta).

Nej då! Jag skulle kunna smutsa mina skor!



Ur Ett sällsamt öde:

Hennes blick stannade först en stund vid hans händer. De såg ut som om de varit av elfenben. Hon hade aldrig sett någon ha sådana händer, varken man eller kvinna. De verkade ej levande. Hon erfor ett plötsligt, oförklarligt medlidande med hela mannen för händernas skull, fast de var bildsköna med smala fingrar och fullkomliga naglar. Men de föreföll alltför späda och bräckliga.

Utgåvor

Häftad
Förlag: Rosenlarv förlag
Lagerstatus: Finns i lager

Frida Stéenhoff (1865-1945) var en framstående och kontroversiell dramatiker, författare och debattör. Tre av hennes texter är nu samlade i boken Blott ett annat namn för ljus: Tre texter av Frida Stéenhoff.

Frida Stéenhoff (1865-1945) var en framstående och kontroversiell dramatiker, författare och debattör. Tre av hennes texter är nu samlade i boken Blott ett annat namn för ljus: Tre texter av Frida Stéenhoff.


Med skriften Feminismens moral (1903) introducerade Stéenhoff begreppet feminism i Sverige med den betydelse det har idag. Feminismens moral är ett visionärt manifest som argumenterar för feminismen som samhällsförändrande kraft.


Stéenhoff ansågs även radikal i sina krav på bland annat barnbegränsning och rätt till abort, och i sin övertygelse att sedligheten har sin grund i kärleken och inte i äktenskapet. Dramat Lejonets unge (1896) framkallade praktiskt taget panik i Sundsvalls societet. Premiären föregicks av en intensiv debatt i pressen och det ryktades att stadens ungherrar köpt upp alla visselpipor de kunnat hitta inför premiären. I dramat revolterar Saga Leire mot samhällets konventioner när hon väljer konsten, friheten och kärleken framför äktenskapet.


Även i novellen Ett sällsamt öde (1911) utmanar Stéenhoff. Den queera kärlekshistorien om Mikael och Ethel berör på ett intressant sätt sexualitet, genusidentitet och maskulinitet. I alla dessa texter finns en vilja att belysa och förändra, liksom det gör i hela Stéenhoffs författarskap. Efterordet av Christina Carlsson Wetterberg, professor i historia, berättar om Stéenhoff som författare utifrån den tid hon verkade i.



Ur Feminismens moral:

Feminismen vill verka rationellt, i enlighet med förnuftet.

Den älskar upplysning.

Dess moral är blott ett annat namn för – ljus.



Ur Lejonets unge:

REKTORN (utom sig).

Ni äro galna! (till ADIL) Och du är inte myndig! Lagen skall hindra dig!

ADIL

Lagen hindrar inte människor att älska!

SAGA

Bara att gifta sig – och det tänka vi inte göra!

REKTORN (till SAGA, upprörd).

Trampar ni rent av på det lagliga äktenskapet?

SAGA (trotsigt, försöker skämta).

Nej då! Jag skulle kunna smutsa mina skor!


Ur Ett sällsamt öde:

Hennes blick stannade först en stund vid hans händer. De såg ut som om de varit av elfenben. Hon hade aldrig sett någon ha sådana händer, varken man eller kvinna. De verkade ej levande. Hon erfor ett plötsligt, oförklarligt medlidande med hela mannen för händernas skull, fast de var bildsköna med smala fingrar och fullkomliga naglar. Men de föreföll alltför späda och bräckliga.

Utgivningsdatum: 20070308
9789197599320

Bok: 174003

Anmäl textfel

Utgivning

Den smala vägen : skådespel i tre akter

av Frida Stéenhoff
Aina och Henry Rosdal har varit lyckligt gifta i 25 år. Men famil...
Häftad, Finns i lager, 82 kr

Blott ett annat namn för ljus : tre texter

av Frida Stéenhoff
Samlingsvolym med tre texter som vid sina publiceringa väckte stor uppmärksamhet och diskuterade utmanande ämnen.
Häftad, Finns i lager, 136 kr

Sök bok/författare/artikel


Om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet – Sveriges största litterära magasin är en redaktionell nättidskrift som hade premiär i januari 2012. Vi bevakar litteratur med författarintervjuer, recensioner, krönikor och debatt. Följ oss på Facebook, Twitter och prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Läs mer om LitteraturMagazinet

Aktuella recensioner

Bläddervänligt om världens hästraser

Recension: Fakta om hästar och ponnyer : Lär dig allt om världens hästraser av Kritika Gupta

Zelenskyj och den ryska propagandan

Recension: Spelaren : Volodymyr Zelenskyj och kriget i Ukraina av Simon Shuster

Kan vi lära av historien?

Recension: En tid för krig : Europas väg mot storkonflikt 1939 och 2022 av Wilhelm Agrell

Berättelse om en hjälte

Recension: Hand i hand med barnen till Treblinka : Berättelsen om Janusz Korczak av Margit Silberstein

Starka kvinnor i en levande forntid

Recension: Tors vrede av Elvira Birgitta Holm

Lättläst och lugnande om AI

Recension: Maskiner som tänker av Inga Strümke

Storartat om kärlek som varar

Recension: Sniglar och snö av Agneta Pleijel

Varför måste Dagerman dö?

Recension: Himlen nära. Stig Dagerman och Anita Björk : En bok om konstnärskap, livskamp och kärlek av Lo Dagerman

Tredje boken om Betty gör mig besviken

Recension: Käraste vänner av Katarina Widholm

Pricksäker satir över kulturlivet

Recension: Vi är inte här för att ha roligt av Nina Lykke
Glansholms Bokhandel & Antikvariat
Kundtjänst, vardagar 9-16: 070-692 50 50
LitteraturMagazinet
Redaktör: Sandra Sandström
Ansvarig utgivare: Linus Glansholm
Teknik: Framkant Media AB
Annonsera:  Framkant Media AB
Webbplatsen ligger i Framkantoch drivs av SpaceLoops CMS v.0.4.2