SOS från mänskligheten
Av Johanna Nilsson
Bok- presentation: |
SOS från mänskligheten |
Författar- presentation: |
Johanna Nilsson |
Johanna Nilssons nya roman kretsar kring en självutnämnd kärlekens apostel, lyxeskorten Benjamin, som tvingas stiga ner i helvetet för att renas och försonas med det förflutna. SOS från mänskligheten är en samtidsroman som rör sig mellan samhällets alla skikt och ställer frågor om ondskans ursprung, om godhetens och kärlekens gränser och om modet att ta kommandot över sitt eget liv, istället för att stå bredvid och se det passera. Johanna Nilsson återvänder här i stor stil till romankonsten efter den uppmärksammade dokumentärromanen Leopardpojkens dotter (2006) som handlade om hennes farföräldrars liv som missionärer i Afrika.
Hora eller frälsare? Vad, och vem, är Benjamin, han som tatuerar in blommor på överkroppen- en blomma för var och en som han har älskat och kanske räddat till ett bättre liv?
I sina föräldrars ögon är han en mördare, en förrädare.
I kundernas ögon är han en skicklig eskort som flera av dem förälskar sig i och finner tröst hos.
Mikael, affärsmannen som pendlar mellan Stockholm och New York, kommer till honom för att sova. Han vill inte ha beröring, bara sömn, och vissheten om att någon vakar över honom.
Cornelia är fast i en relation som är som klister under hennes fötter. Hon jobbar som bingovärdinna, plågas av bulimi, drömmer om ett annat liv och planerar sin flykt.
Vi får också möta Erika, den högpresterande karriärkvinnan som älskar sin sambo men inte orkar med hans barn, inte står ut med "kärlekskonkurrensen".
Och så Katja, tatuererskan som älskar Benjamins hud. Katja som sitter i rullstol och har tatuerade änglavingar på ryggen. Katja som drömmer om luft under vingarna och ett barn att bära i famnen.
Alla läsare av den prisbelönta De i Utkanten älskande från 2005 kommer att känna igen sig, även om Johanna Nilsson den här gången gräver ännu djupare i den mänskliga själens mörker. SOS från mänskligheten är en snabbfotad men skakande rapport från en nutid vars signum är brist: brist på tid, på närhet, på kärlek. Men mitt i misären glimmar det också till av sällsamma möten, livräddande bingovinster och privatdetektiver med premiärlejondrömmar. Johanna Nilsson skriver med ömhet, medkänsla och humor om sina trasiga karaktärer. En sorgkantad läsfest!
Utgåvor
SOS från mänskligheten är Johanna Nilssons hittills bästa
en lysande roman
Svenska Dagbladet
en lysande roman, som bekräftar att hon inte blott har en särpräglad insikt i människans och ondskans väsen, utan att hon också funnit ett eget och djupt personligt tilltal. Svenska Dagbladet
Hora eller frälsare? Vad, och vem, är Benjamin, han som tatuerar in blommor på överkroppen en blomma för var och en som han älskat och kanske räddat till ett bättre liv?
I sina föräldrars ögon är han en mördare, en förrädare.
I kundernas ögon är han en skicklig eskort som flera av dem förälskar sig i och finner tröst hos: Mikael, affärsmannen som inte vill ha beröring, bara sömn. Cornelia, som plågas av bulimi och vill bli en blomma på Benjamins hud. Erika, den högpresterande karriärkvinnan som älskar sin sambo men inte orkar med hans barn. Och så Katja, den rullstolsbundna tatuererskan som dyrkar Benjamins hud, drömmer om luft under vingarna och ett barn att bära i famnen.
Det är en psykologiskt mycket insiktsfull och övertygande roman, där Nilsson skapar stor suggestion genom sitt sätt att berätta. Skånska Dagbladet
Johanna Nilsson är en mästarinna på att väva ihop en komplicerad intrig så att varje tråd syns klart och tydligt. Södermanlandsnyheter
En roman som mörbultar sin läsare, ständigt fascinerande
stor i sin tragik, djupt mänsklig i sin insiktsfullhet, imponerande som litterär bedrift
Sundsvalls Tidning
Jag måste läsa mer, bara ett kapitel till, bara en sida till. Nerikes Allehanda
Johanna Nilssons nya roman kretsar kring en självutnämnd kärlekens apostel, lyxeskorten Benjamin, som tvingas stiga ner i helvetet för att renas och försonas med det förflutna. SOS från mänskligheten är en samtidsroman som rör sig mellan samhällets alla skikt och ställer frågor om ondskans ursprung, om godhetens och kärlekens gränser och om modet att ta kommandot över sitt eget liv, istället för att stå bredvid och se det passera. Johanna Nilsson återvänder här i stor stil till romankonsten efter den uppmärksammade dokumentärromanen Leopardpojkens dotter (2006) som handlade om hennes farföräldrars liv som missionärer i Afrika.
Hora eller frälsare? Vad, och vem, är Benjamin, han som tatuerar in blommor på överkroppen- en blomma för var och en som han har älskat och kanske räddat till ett bättre liv?
I sina föräldrars ögon är han en mördare, en förrädare.
I kundernas ögon är han en skicklig eskort som flera av dem förälskar sig i och finner tröst hos.
Mikael, affärsmannen som pendlar mellan Stockholm och New York, kommer till honom för att sova. Han vill inte ha beröring, bara sömn, och vissheten om att någon vakar över honom.
Cornelia är fast i en relation som är som klister under hennes fötter. Hon jobbar som bingovärdinna, plågas av bulimi, drömmer om ett annat liv och planerar sin flykt.
Vi får också möta Erika, den högpresterande karriärkvinnan som älskar sin sambo men inte orkar med hans barn, inte står ut med "kärlekskonkurrensen".
Och så Katja, tatuererskan som älskar Benjamins hud. Katja som sitter i rullstol och har tatuerade änglavingar på ryggen. Katja som drömmer om luft under vingarna och ett barn att bära i famnen.
Alla läsare av den prisbelönta De i Utkanten älskande från 2005 kommer att känna igen sig, även om Johanna Nilsson den här gången gräver ännu djupare i den mänskliga själens mörker. SOS från mänskligheten är en snabbfotad men skakande rapport från en nutid vars signum är brist: brist på tid, på närhet, på kärlek. Men mitt i misären glimmar det också till av sällsamma möten, livräddande bingovinster och privatdetektiver med premiärlejondrömmar. Johanna Nilsson skriver med ömhet, medkänsla och humor om sina trasiga karaktärer. En sorgkantad läsfest!
Vad, och vem, är Benjamin, han som tatuerar in blommor på överkroppen- en blomma för var och en som han har älskat och kanske räddat till ett bättre liv?
I sina föräldrars ögon är han en mördare, en förrädare.
I kundernas ögon är han en skicklig eskort som flera av dem förälskar sig i och finner tröst hos: Mikael, affärsmannen som inte vill ha beröring, bara sömn, och vissheten om att någon vakar över honom. Erika, den högpresterande karriärkvinnan som älskar sin sambo men inte orkar med hans barn, inte står ut med "kärlekskonkurrensen". Och så Katja, den rullstolsbundna tatuererskan som dyrkar Benjamins hud. Katja, som drömmer om luft under vingarna och ett barn att bära i famnen.
Alla läsare av den prisbelönta De i utkanten älskande från 2005 kommer att känna igen sig i Johanna Nilssons nya roman, även om hon den här gången gräver ännu djupare i den mänskliga själens mörker. SOS från mänskligheten är en samtidsberättelse som rör sig mellan samhällets alla skikt och ställer frågor om ondskans ursprung, om godhetens och kärlekens gränser och om modet att ta kommandot över sitt eget liv, istället för att stå bredvid och se det passera.
Vad, och vem, är Benjamin, han som tatuerar in blommor på överkroppen - en blomma för var och en som han har älskat och kanske räddat till ett bättre liv?
I sina föräldrars ögon är han en mördare, en förrädare.
I kundernas ögon är han en skicklig eskort som flera av dem förälskar sig i och finner tröst hos: Mikael, affärsmannen som inte vill ha beröring, bara sömn, och vissheten om att någon vakar över honom. Erika, den högpresterande karriärkvinnan som älskar sin sambo men inte orkar med hans barn, inte står ut med "kärlekskonkurrensen". Och så Katja, den rullstolsbundna tatuererskan som dyrkar Benjamins hud. Katja, som drömmer om luft under vingarna och ett barn att bära i famnen.
Alla läsare av den prisbelönta De i utkanten älskande från 2005 kommer att känna igen sig i Johanna Nilssons nya roman, även om hon den här gången gräver ännu djupare i den mänskliga själens mörker. SOS från mänskligheten är en samtidsberättelse som rör sig mellan samhällets alla skikt och ställer frågor om ondskans ursprung, om godhetens och kärlekens gränser och om modet att ta kommandot över sitt eget liv, istället för att stå bredvid och se det passera.
Bok: 18679
Anmäl textfel